ارگ تاریخی میشیجان خمین مرمت شد 


ارگ تاریخی میشیجان خمین مرمت شد 

خمین - ایرنا - مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خمین گفت: ارگ تاریخی میشیجان با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری 150 میلیارد ریال  مرمت شد.

«مصطفی فراهانی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این بنای تاریخی متعلق به دوره قاجاریه است که در آستانه تخریب بود و با جذب سرمایه‌گذار تغییر کاربری‌ یافته و فرصت گردشگری تبدیل شد.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت این بنای تاریخی سال ۹۴ کلید خورده است، اظهار داشت: در این ارگ تاریخی کاربری‌های نوینی شامل موزه گالری، موزه مردم‌شناسی، فضای رستوران سنتی، غرفه‌های صنایع‌دستی و عکاسی و مجتمع اقامتی افزوده شده است.

فراهانی گفت: ارگ تاریخی میشیجان یکی از بناهای منحصربه‌ فرد خمین است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد و دارای بخش‌هایی چون سر در ورودی، اتاق‌های انتظار، حیاط، کالسکه‌خانه، عمارت اصلی، گلخانه و دیگر فضاهای خدماتی در جوانب حیاط است.

وی افزود: مصالح عمده به‌کار رفته در شالوده این اثر تاریخی را خشت و گل و در نماها آجر تشکیل می‌دهد و ساختمان و بناهای آن ساخته معماران مجرب است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خمین گفت : در اطراف باغ اصلی اتاق‌هایی برای اسکان گردشگران داخلی و خارجی ایجاد شده و همه امکانات این اتاق‌ها به سبک سنتی و تاریخی است و گردشگران می‌توانند زندگی در سده اخیر را با مختصات واقعی تجربه کنند.

ساختمان اصلی این بنا در ۲ طبقه به شکل چهارضلعی با نمای گچ و آجر به‌عنوان محل اقامت امیرحشمت از نوادگان قاجار در وسط عمارت قرار گرفته و ضلع شمالی و غربی محوطه گلخانه، مطبخ، انبار غلات، حیاط خلوت و محل اسکان خادمان تعبیه شده بود، جنوب محوطه نیز کالسکه‌خانه با سقف چهار گنبدی قرار دارد.

این عمارت در قسمت شمال و جنوب خود دارای ۲ برج دیده‌بانی است و هشتی ورودی نیز در قسمت جنوب شرقی بنا واقع شده است.

ارگ میشیجان به لحاظ اهمیت تاریخی خود در سال ۱۳۸۶ به شماره ۲۹۷۰۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

این بنای تاریخی در زمینی هشت ضلعی به وسعت حدود یک هکتار در روستای میشیجان علیا در پنج کیلومتری شهرستان خمین واقع شده است.

/۶۰۱۳/۷۲۷۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق