گرمایش زمین گریبانگیر آسیای میانه و تاجیکستان


گرمایش زمین گریبانگیر آسیای میانه و تاجیکستان

تهران - ایرنا - در سال های اخیر همزمان با موج گرمایش زمین، بسیاری از کشورها با معضل کاهش بارندگی و طوفان‌های شدید مواجه شده اند، این موضوع گریبانگیر کشورهای آسیای میانه به ویژه تاجیکستان نیز بوده است و به گفته دانشمندان، چنین تغییراتی باعث شده است که گرد و غباری که از اطراف وارد تاجیکستان می شود، مدت طولانی تری در این کشور بماند و این موضوع...

به گزارش رسانه های آسیای میانه، «صبور عبدالله‌اف»، دانشمند تاجیک، که پیش از انتشار گزارش سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی، نظرات خود را درباره گرمایش زمین ارائه کرده است، می‌گوید: روز بیستم سپتامبر سال ۱۹۸۹ (۲۹ شهریور ۱۳۶۸)، طوفان شدیدی در تاجیکستان رخ داد که سه ساعت به طول انجامید، سپس بارانی سیل آسایی بارید و هوا پاکیزه شد. چنین اتفاقی یک سال بعد نیز رخ داد.
اما افزایش درجه حرارت کره زمین و تغییرات اقلیمی، بارندگی ها نیز کاهش یافته است که موجب افزایش آلودگی شهرهای بزرگ تاجیکستان از جمله «دوشنبه» شده است.
به گفته عبدالله‌اف، پس از سال ۱۹۹۰ نیز شاهد تغییراتی در رفتار طبیعت بودیم؛ گرد و غبار وارد شده بر این کشور تا مدت ها باقی می ماند، گاهی یک هفته شاهد وجود غرد و غبار سنگین در گوشه گوشه این کشور هستیم. سال ۲۰۰۱ غرد و غبار به مدت ۲۹ روز در آسمان تاجیکستان باقی ماند.
روز ۲۵ سپتامبر (۳ مهر)، سازمان ملل متحد، گزارشی در مورد تغییرات اقلیمی منتشر کرد، که به این موضوع اشاره داشت که اگر تغییرات اقلیمی به عمین ترتیب ادامه پیدا کند، انسان ها با شرایط سختی بر روی زمین رو به رو خواهند شد. سطح آب اقیانوس ها افزایش یافته و ممکن است به فجایای طبیعی عظیمی تبدیل شود.
عبدالله‌اف می گوید: گرد و غباری که در فصل تابستان و به ویژه تیر ماه از بیابان های آفریقا و کشورهای عربی و مغولستان به تاجیکستان می‌آید، بر اقتصاد و سلامت انسان ها تاثیر منفی می گذارد.
وی افزود: ما دقیقا محاسبه نکردیم که تا چه حد می تواند به اقتصاد تاجیکستان زیان وارد کند اما با چشم می توان دید که نخست بر سلامت انسان، سپس به کشاورزی و آب های آشامیدنی تاثیر میگذارد.
تاجیکستان نیز همانند دیگر کشورهای آسیای مرکزی در مسیر ورود و خروج گرد و غبار واقع شده است. به گفته عبدالله‌اف، طوفان های گرد و غبار اساسا از ازبکستان - از سمت تورسون‌زاده- و بخش دیگر این غبار از طرف افغانستان وارد می شود که مردم آن را باد افغانی می‌نامند، هرچند در افغانستان از آن با عنوان باد شوروی یاد می کنند.
گردو غبار باقی مانده بر افرادی که بیماری های تنفسی، فشار و بیماری های قلبی دارند تاثیر منفی می گذارد
ماه آوریل سال جاری کنفرانس بین‌المللی“غبار در آسیای مرکزی” با کمک فرهنگستان علوم تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد و طی این کنفرانس، دانشمندان از چندین کشور، تأثیر گرد و غبار بر منطقه را بررسی کردند. و بهترین راه برای پیش گیری از چنین موضوعی را احداث جنگل عنوان کردند.

**احداث جنگل، راه نجات تاجیکستان
عبدالله‌اف در ادامه صحبت هایش اعلام کرد که راه مناسبی وجود ندارد که بتوان هوای تاجیکستان را به سرعت از وجود این گرد و خاک پاک کرد به همین دلیل بهتر است در جنوب و مرکز تاجیکستان کاشت درخت افزایش یابد.
احداث جنگل آسان ترین راه برای مقابله با چنین وضعیتی است، چرا که وجود جنگل ها می تواند به افزایش بارندگی نیز کمک کنند. مثلا در جنگل های روسیه، برزیل و استرالیا شاهد فراوانی بارندگی هستیم، و این موضوع هم به دلیل زیاد بودن تعداد درختان در این مناطق است.

**بیانیه سازمان ملل متحد
هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) در گزارشی هشدار داد که آب‌های کره زمین بیش از گذشته گرم شده و بشر با مشکلی بسیار جدی روبه‌رو است.
این هیئت در گزارشی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد آب و هوا ارئه داد، گفته است که همزمان با آب شدن برف و یخ کره زمین، سطح آب دریاها به سرعت رو به افزایش است و اقیانوس ها در حال از دست دادن اکسیژن و اسیدی شدن هستند.
دانشمندان در این گزارش هشدار داده اند که اگر در زمینه کاهش پخش گازهای آلاینده و گرمایش زمین قدمی برداشته نشود، سطح آب دریاها تا پایان قرن حاضر، نزدیک به یک متر بالا خواهد رفت، و این پیامدهای دیگری مانند کاهش آبزیان، کاهش برف و یخ، بارندگی و طوفان های شدیدتر، و در کل سیستم‌های آب و هوایی ناخوشایندتری به همراه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد