ادامه بی‌رغبتی خودروسازان به‌دریافت تسهیلات ارزی


ادامه بی‌رغبتی خودروسازان به‌دریافت تسهیلات ارزی

نوسانات ارزی یک‌سال گذشته این نگرانی را درخودروسازان ایجاد کرده است که اگر تسهیلات بانرخ دلار 11هزار و 500تومانی دریافت کنند، ممکن است این رقم درماه‌های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد و آن‌ها توان بازپرداخت نداشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»، سال گذشته بود که دولت برای کمک به‌صنعت خودرو پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی را دربرنامه قرار داد؛ تسهیلاتی که بخش ریالی آن با تاخیر به‌دست خودروسازان رسید. اما مشکل اصلی به‌بخش ارزی برمی‌گردد که هنوز عزمی برای دریافت آن وجود ندارد. این نیز درحالی است که مهلت استفاده از این تسهیلات درخردادماه سال جاری به‌اتمام رسید و بعد از فرازونشیب بسیار دوباره تمدید شد. بااین حال خودروسازان برای دریافت آن اقدامی نمی‌کنند، چراکه نگران این هستند باتوجه به‌نوسانات ارزی گذشته امکان بازپرداخت نداشته باشند. ازطرفی بانک مرکزی هم زیربار بازپرداخت ریالی نمی‌رود و همین‌موضوع قطعه‌سازان را متضرر کرده است.

خودروسازان نگران تغییرات ارزی هستند
نوسانات ارزی یک‌سال گذشته این نگرانی را درخودروسازان ایجاد کرده است که اگر تسهیلات بانرخ دلار 11هزار و 500تومانی دریافت کنند، ممکن است این رقم درماه‌های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد و آن‌ها توان بازپرداخت نداشته باشند. ازهمین‌رو، تمایلی به‌دریافت این تسهیلات ندارند. اما این منابع مالی به‎طور حتم می‌تواند بخشی از بدهی خودروسازان به‌قطعه‌سازان را تسویه کند و رونق بخش صنعت قطعه‌ و خودرو باشد. دراین راستا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درپاسخ به‌این سوال که تسهیلات مصوب دولت برای سال گذشته با این تغییرات شدید درنرخ قیمت‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد یا نه؟ به‌«دنیای خودرو» می‌گوید: «هرچند کارشناسان معتقدند این تسهیلات باید تا چندین برابر افزایش یابد تا سایه مشکلات را از سر صنعت‌خودرو کنار بزند، اما به‎صراحت می‌گویم انتظار داریم بانک مرکزی همان تسهیلاتی که سال گذشته دردولت مصوب شد را اهدا کند؛ اتفاقی که به‎رغم تلاش‌های مکرر برای دریافت آن هنوز رخ نداده است.»

تثبیت نرخ ارز برعهده دولت است نه‌تولیدکننده
فرهاد بهنیا بااشاره به‌اینکه مهم‌ترین مانع برای پرداخت 844میلیون یورو تسهیلات خود بانک‌مرکزی است، اضافه می‌کند: «بانک‌مرکزی، مهم‎ترین مانع برای دریافت این تسهیلات ازسوی خودروسازان و تسویه‎شدن بخشی از بدهی آن‌ها به‌قطعه‌سازان است.» این مسئول بااشاره به‌اینکه به‌نظر می‌رسد بانک‌مرکزی مخالف این باشد که تسهیلات مذکور به‌صنعت‌خودرو تزریق شود، ادامه می‌دهد: «بانک مرکزی ادعا دارد اگر بازپرداخت این تسهیلات به‌صورت ارزی نباشد، مشکلاتی ازقبیل تورم درسطح اقتصاد کشور به‌وجود می‌آید. ازهمین‌رو، با بازپرداخت تسهیلات تنها به‌شیوه ارزی موافقت می‌کند. این درحالی است که دولت مسئول تثبیت قیمت‌های مواد اولیه و نیم‎ساخته داخل کشور بوده و تثبیت نرخ ارز نیز به‌عهده دولت است. دراین‌میان، آنچه تولیدکننده‌ها باید انجام دهند، این است که مواد اولیه و قطعات نیم‎ساخته را باقیمت‌های ثابت بگیرند و آن را به‌یک محصول کامل تبدیل کنند و به‌مصرف‎کننده
تحویل دهند.»
افزایش نرخ ارز دور از انتظار نیست
بهنیا ادامه می‌دهد: «فرض کنید شما ارزی را از بانک مرکزی دریافت می‌کنید؛ به‎عنوان مثال به‌قیمت 11هزار تومان و قرار است بازپرداختش ارزی باشد. حالا ارزش این ارز دراثر مسائل غیرتولیدی که اصلا به‌بخش خصوصی ارتباطی ندارد، به 15 تا 20هزار تومان افزایش یابد و بانک مرکزی بازپرداخت ارز خودش را به‌نرخ جدید بخواهد. مسلم است که تولیدکننده بامشکلات بسیاری روبه‎رو خواهد شد.» این کارشناس بااشاره به‌اینکه برای قطعه‌سازان و خودروسازان فرقی ندارد که تسهیلات به‎صورت ارزی اختصاص داده شود یا به‌صورت ریالی، بیان می‌کند: «برای ما مهم است که بازپرداخت تسهیلاتی که دریافت می‌شود، به‎صورت ثابت انجام شود. یعنی اگر قرار است ارزی را به قیمت 11هزار تومان بگیریم و مصرفش کنیم، روزی هم که می‌خواهیم بازپرداخت آن را انجام دهیم باید به‌همان قیمت 11هزار تومان برگردانیم، نه‌اینکه باتغییرات نرخ جدید ما هم زیر بار فشار مضاعفی قرار گیریم.» سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اضافه می‌کند: «حتی حاضر هستیم اگر نرخ ارز درکشور روند کاهشی داشت، باز باهمان رقمی که دریافت کردیم بازپرداخت را انجام دهیم.» بهنیا درپایان می‎گوید: «اگر دولت و بانک‌مرکزی امکان تثبیت و تضمین کافی برای این کار را ندارند، به‎جای اینکه به‌ما ارز دهند؛ اجازه دهند بانک‌های عامل به‎صورت ریالی این مبلغ را پرداخت کنند و بازپرداختش هم به‌صورت ریالی باشد. تنها دراین‌صورت دریافت 844میلیون یورو ارز منطقی است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت