انجام سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان


انجام سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان

حمیدیه با بیان اینکه سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می ‌شود، گفت: باید این میزان را به بیش از 2000 مورد افزایش دهیم؛ در این زمینه گسترش مراکز پذیره‌نویسی یکی از اقداماتی است که می‌تواند به ما کمک کند.



به گزارش خبرگزاری شبستان: امیرعلی حمیدیه، در همایش روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، گفت: در طی دو سال گذشته اقدامات خوبی برای گسترش فرهنگ اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز در وزارت بهداشت انجام شده است. در دنیا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از طریق سلول‌های بنیادی خون ساز پیوند شدند که ۱۱ هزار مورد آنها، ایرانی بوده‌ اند. در حال حاضر ١۶ هزار بیمار در دنیا در انتظار دهنده سازگار سلول‌ های بنیادی هستند.

موسس اولین بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز، با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری‌های خونی، تصریح کرد: سالانه ۴٠ هزار نفر در جهان به سرطان خون مبتلا می ‌شوند و هر ۵ دقیقه یک بیمار مبتلا به سرطان خون شناسایی می ‌شود. روزی، سرطان خون کشنده بود؛ اما درحال حاضر، این بیماری با پیوند سلول‌ های بنیادی خون ‌ساز درمان می ‌شود.

دکتر حمیدیه ادامه داد: تا سال ٢٠١٠ هیچ بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در منطقه شرق مدیترانه و شمال آفریقا نداشتیم که در همان سال ایران‌ توانست به عنوان بیست و ششمین کشور وارد لیست کشورهایی شود که تبادلات سلول‌ های بنیادی خون ساز را انجام می ‌دهد. در حال حاضر، بیش از ۵٠ درصد پیوندها در آمریکا، اروپا و ژاپن از دهنده غیر خویشاوند انجام می ‌شود، اما در منطقه ما این عدد زیر یک درصد است.

موسس اولین بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی با بیان اینکه سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌ شوند، گفت: باید این میزان را به بیش از ۲۰۰۰ مورد افزایش دهیم. در این زمینه گسترش مراکز پذیره‌ نویسی یکی از اقداماتی است که می‌تواند به ما کمک کند.

وی با اشاره به هزینه‌ های پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز اظهار کرد: هزینه پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در اروپا و آمریکا ۵٠٠ هزار دلار تا یک میلیون دلار است و انتقال سلول‌های بنیادی خون‌ساز به سایر کشورها نیز ۲۰ هزار یورو هزینه دارد. بنابراین، با افزایش شمار اهداکنندگان و مراکز پذیره ‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز می ‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد. در عین حال، باید توجه کرد که در پیوند سلول‌ های بنیادی خون ‌ساز بیمار بعد از گذشت ۶ ماه از پیوند به هیچ دارویی نیاز ندارد.

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در