دنیای امروز به جهان‌بینی «ما رأیتُ الّا جمیلاً» نیاز دارد/ در مبارزه حق علیه باطل، عِده و عُده اهمیت ندارد


دنیای امروز به جهان‌بینی «ما رأیتُ الّا جمیلاً» نیاز دارد/ در مبارزه حق علیه باطل، عِده و عُده اهمیت ندارد

حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با بیان‌اینکه ایمان فعال انسان را به حرکت وا می‌دارد، گفت: دنیای امروز به جهانی‌بینی ««ما رأیتُ الّا جمیلاً»» نیاز دارد و باید بداند در مبارزه حق علیه باطل عِده و عُده اهمیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سومین شب از سلسله نشست های «عرض ارادت اهالی رسانه به آستان مقدس حضرت سیدالشهداء(ع)» امشب (پنجشنبه، 4 مهرماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حسینیه شهدای فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم که به یاد «مهدی شادمانی» و شهید «علیرضا افشار» از اهالی رسانه و با حضور محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حجت‌الاسلام دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» طی سخنرانی اظهار داشت: امام سجاد علیه‌السلام با القابی همچون سید الساجدین، زین العباد و زین العابدین شناخته می‌شود. خدمتکار ایشان می‌گوید امام روزها در حال عبادت و روزه‌داری بود و شب‌ها نیز مشغول عبادت بود، به این معنا که برنامه ایشان عبادت و راز و نیاز بود البته برنامه‌های دیگر ایشان نیز با همین رویکرد و جهان‌بینی انجام می‌شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در ادامه گفت: از امام زین العابدین سوال کردند چرا این میزان سجده می‌کنید حضرت(ع) پاسخ دادند اگر عبادت من را زیاد می‌دانید و تعجب می‌کنید عبادت جدم امیرمومنان علی علیه‌السلام را چگونه توصیف می‌کنید. زمانی که از امام علی علیه‌السلام پرسیدند چرا این میزان عبادت می‌کنید ایشان پاسخ دادند آنچه پیامبر (ص) را بالا می‌برد، عبودیت است، یعنی امام علی علیه‌السلام، امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام که به لقب ثارالله رسیدند، با عبودیت بالا رفته‌اند.عبودیت به معنای بنده محض خداوند بودن است.

حجت الاسلام ارزانی تصریح کرد: گاهی افراد به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، از میزان اخلاق و نظام‌مندی آنها ابراز تعجب می‌کنند، حتی می‌گویند رفتار و اخلاق آنها بهتر است اما سوال این است که مبنای کار آن افراد چیست؟ آیا فعل اخلاقی آنها مبنای عبودیت دارد؟ کار آنها در حد خود ارزشمند است اما ارزشمندتر آن است که مبنایش بر پایه عبودیت باشد که اگر برق‌ها رفت یا دوربین‌های نظارتی خاموش شد هم رفتار انسان تغییر نکند و بداند خداوند در حال نظارت است.

ثمره عبودیت، خلقیات نیکو است

وی با بیان اینکه سیستم‌های اجرایی اگر بر اساس عبودیت تنظیم شود ما را به مقصود می‌رساند، گفت: ما در حوزه طراحی سیستم‌ها براساس جهان‌بینی اسلامی خوب عمل نکردیم. ثمره عبودیت خلقیات نیکوست که در سیره امام سجاد علیه‌السلام این مورد به وضوح دیده می شود. شخصی نزد امام سجاد علیه‌السلام آمد و شروع به فحاشی، ناسزا و دشنام گویی کرد امام در پاسخ سکوت کرد. او فحش‌هایش را داد و سپس رفت افراد حاضر نزد امام بسیار ناراحت شدند و درخواست کردند، پاسخی دهند که امام فرمودند: «الْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ؛ خشم خود فرونشانند و از (بدیِ) مردم درگذرند، و خدا دوستدار نکوکاران است».

وی با بیان اینکه برخی اوقات ما دم از حسین علیه‌السلام و یا علی بن الحسین علیه‌السلام می‌زنیم اما با سیره آن‌ها بسیار فاصله داریم، ابراز کرد: امام سجاد علیه‌السلام در ادامه این واقعه به اطرافیان خود فرمودند: اگر دوست دارید رفتار من با این فرد را مشاهده کنید، همراه من شوید. ایشان به در خانه آن فرد رفتند، زمانی که او به جلوی در آمد، فرمودند: آن زمان عصبانی بودی و فرصت نشد، صحبت کنیم، آیا نیاز و مشکلی داری؟ من کاری برای شما می‌توانم انجام دهم؟ آن فرد زمانی که مشاهده کرد امام باوجود آن‌که قدرت بالایی قرار دارد و حتی همراهانی هم دارد که امکان مقابله دارد اما باز هم با معرفت و مهربانی با او برخورد می‌کنند، پشیمان شد و به دست و پای حضرت(ع) افتاد و عذرخواهی کرد.

ایمان فعال انسان را به حرکت وا می دارد

حجت الاسلام ارزانی اضافه کرد: حضور ده روزه امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا و صحرای کربلا بسیار ویژه بود. مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند که امام سجاد علیه‌السلام را نباید در این واقعه، فردی منفعل معرفی کرد. ما دو نوع ایمان داریم یک نوع فعال و یک نوع راکد، ایمان فعال انسان را به حرکت وا می‌دارد اما ایمان راکد کاری انجام نمی‌دهد لذا خداوند برای چنین افرادی می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ایمان واقعی بیاورید».

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه امام سجاد علیه‌السلام در واقعه عاشورا منفعل نبودند بلکه بیمار بودند زیرا بنا بود با همین روش ایشان باقی بمانند، تاکید کرد: حتی در زمانی که امام حسین علیه‌السلام یار طلبیدند، ایشان در همان حالت بیماری تلاش کردند به یاری حضرت بروند. بعد از واقعه کربلا سیره و شیوه ایشان بهترین رسانه در کنار عمه خود بود و پیام کربلا را به جهانیان رساندند.

وی گفت: گام‌دوم واقعه عاشورا درست بعد از اتمام این واقعه و در همان روز آغاز شد. اگر پیام عاشورا توسط امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله علیها به ما نمی‌رسید، چگونه با خبر می‌شدیم؟ مگر دیگر بخش‌های تاریخ را دچار انحراف نکردند، عاشورا منحرف نشد زیرا امام سجاد علیه‌السلام روشنگری و تنویر افکار کردند و اتفاق را آن‌طوری که بود اعلام کردند. معتقدیم اگر حقیقت آشکار شود، مردم می پذیرند زیرا فطرت همه انسان‌ها پاک است.

در مبارزه حق علیه باطل عِده و عُده اهمیتی ندارد

دکتر ارزانی با بیان اینکه در مبارزه حق علیه باطل عِده و عُده اهمیتی ندارد، تصریح کرد: در واقعه کربلا جبهه امام حسین علیه‌السلام مجموعه ۲۰۰ نفر بود اما جبهه دشمن بیش از ۳۰ هزار نفر بود و تمام امکانات، سلطه و رسانه‌ها را در اختیار داشت اما در نهایت امام حسین علیه‌السلام به پیروزی رسید. امروز نیز در عالم رسانه نباید بگوییم دشمن با فلان امکانات در حال برنامه‌ریزی و عمل است، نباید مقایسه کرد زیرا در جبهه ما بحث از اعتقاد و جهان‌بینی است که در آن طرف وجود ندارد.

جهان امروز به جهانی بینی «ما رایتُ الّا جمیلاً» نیاز دارد

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور بیان کرد: در جهان بینی عاشورا، دو حالت وجود داشت که می‌گفت اگر به ما حمله کنید و پیروز شویم که پیروزیم اما اگر حمله کنید و مغلوب شویم، باز هم ما پیروزیم زیرا هر آنچه از دوست رسد، نیکوست. به همین جهت حضرت زینب سلام‌الله علیها فرمودند: «ما رایتُ الّا جمیلاً» و وجود این جهان بینی برای دنیای امروز بسیار مهم و ضروری است.

وی ادامه داد: زمانی که در نیوزلند برای کار تبلیغ حضور داشتم، رئیس بیمارستانی در آن کشور، نامه‌ای به من نوشت که یکی از راه‌های درمان بیماری بر اساس تحقیقات، ارتباط با معنویت است و بنا دارند، مرکز معنوی در بیمارستان خود ایجاد کنند لذا درخواست همکاری از ما به عنوان نماینده مسلمانان داشت، در نیوزلند مجموعاً معتقدان به 9 دین حضور داشتند که همگی تصمیم گرفتند در راه‌اندازی این مرکز مشارکت کنند، ما نیز به عنوان نمایندگان مسلمانان هم سنی و هم شیعه مشارکت کردیم.

وی در ادامه ابراز کرد: در روز افتتاحیه بنا بود نمایندگان این 9 دین، طی ۷ دقیقه به سخنرانی بپردازند. من تصمیم گرفتم در این سخنرانی ۷ دقیقه‌ای، دعای پانزدهم صحیفه سجادیه امام سجاد علیه‌السلام را برای مخاطبان بخوانم که امام در بخشی از آن می‌فرمایند: «اَللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلى‏ ما لَمْ اَزَلْ اَتَصَرَّفُ فیهِ مِنْ سَلامَةِ بَدَنى، وَ لَکَ الْحَمْدُ عَلى‏ ما اَحْدَثْتَ بى مِنْ عِلَّةٍ فى جَسَدى، فَما اَدْرى، یا اِلهى، اَىُّ الْحالَیْنِ اَحَقُّ بِالشُّکْرِ لَکَ؟، وَ اَىُّ الْوَقْتَیْنِ اَوْلى‏ بِالْحَمْدِ لَکَ، بارخدایا، تو را سپاس بر نعمت تندرستى بدن که همواره و پیوسته از آن برخوردار بودم، و سپاس تو را بر آن بیمارى که در جسمم پدید آورده‏اى، اى خداى من نمى‏دانم که کدام یک از این دو حال براى شکر به درگاهت سزاوارتر است، و کدام یک از این دو وقت، حمد تو را شایسته‏تر؟» بعد از قرائت این دعا، تمام سالن روی پا ایستادن و تشویق کردند. این جهان بینی ما است که می تواند زندگی‌ها را متحول کند.

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به اینکه بر اساس این جهان بینی زن در خانه اگر شوهرش داد و فریاد می‌کند، مقابله به مثل نمی‌کند و بالعکس شوهر نیز چنین رفتاری می‌کند، زیرا فرد بعد از آرامش، مجدد ارتباط را برقرار خواهد کرد، گفت: این مدل رفتار مانع از این طلاق های امروزی می‌شود. صحیفه سجادیه روشنگری می‌کند که هر آن چیزی که از خدا برسد، نیکوست و باید راضی و شکرگزار آن باشیم و رسانه‌ها وظیفه دارند، این پیام را به انسان‌ها برسانند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در پایان خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم، هر آن‌کس خدا را یاری کند، خداوند او را یاری خواهد کرد» و این رمزی بود که رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس به کار بستند و با تأسی به امام حسین علیه‌السلام و علی بن الحسین علیه‌السلام توانستند، پیروز این نبرد نابرابر باشند.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403