قانون رو به جلو همیشه باید دغدغه ما باشد


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصل اینکه قانون گذاری در کشور رو به جلو باشد همیشه باید دغدغه ما باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، آقای علی لاریجانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره اینکه مهمترین اشکال‌ها و ایراداتی که در روند قانون گذاری در کشور ما هم اکنون وجود دارد چیست که منجر به صدور ابلاغ سیاست‌های کلی قانون گذاری توسط مقام معظم رهبری شده است افزود: در قانون یک مبانی وجود دارد که یکی همان مسائل شرعی است و یکی هم قانون اساسی است که این دو مبانی اصلی قانون هستند و بعد نیز سیاست‌های کلی را رهبری معظم سال‌ها پیش مدون کردند و این‌ها یک سند بالادستی برای قانون گذار شد.
وی ادامه داد: در مرحله بعد قانون توسعه و برنامه ۵ ساله که آن نیز یک سندی است که مبانی محسوب می‌شود بنابراین این‌ها پایه اصلی قانون گذاری هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من در همین سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند برخی از آن سیاست‌ها را در جلساتی که بودم و ایشان تذکراتی داشتند برخی از ان را در آئین نامه آوردیم و اصلاح کردیم.
وی افزود: بنابراین اصل اینکه قانون گذاری در کشور رو به جلو باشد و متناسب با نیاز‌های کشور و بر اساس آن مبانی یک حرکت متحولی داشته باشد همیشه باید دغدغه ما باشد، اما اگر مقصود این است که این سیاست کلی نظام که در بعد قانون گذاری رهبری فرمودند چه هدفی را دنبال می‌کند و این حرف اصلی اش چیست به نظر من نکات مهمی در این سیاست‌ها وجود دارد لذا من از ایشان تشکر می‌کنم، چون یک مجموعه منسجمی را ارائه کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائلی که وجود دارد این است که در حکمرانی خوب همیشه یکی از مولفه‌ها قانون گرایی است یعنی حتی اگر قانون ناقص باشد اجرای قانون ناقص بهتر از بی قانونی است، چون آن طرفش آنارشیسم است.
آقای لاریجانی افزود: من یک وقتی یادم هست که حضرت امام (ره) آن موقع رئیس جمهور اسبق (بنی صدر) که با مجلس نزاع داشت گفته بود که من این قانون را قبول ندارم امام نهیب زدند و گفتند قانون شما را قبول ندارد آن نگاه دوراندیشانه برای این بود که نظام کشور بخواهد حرکت اصلی اش به سمت مطلوب باشد و پایه‌های اصلی اش قانون گرایی است هرچند ممکن است قانون ناقص باشد.
وی گفت: در اینجا حضرت امام یک نکته‌ای را مطرح کردند که خیلی مهم است اینکه فرمودند ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت قانون و تمکین و احترام به قانون و تبدیل کردن به یک مطالبه عمومی، سیاست کلی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: چه کسی باید این را انجام دهد همه مسئولان باید ملتزم به قانون باشند یعنی این اصل کار است، اما ایجاد فرهنگش کار شما رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون است که این فرهنگ قانون گرایی را نهادینه کنید تا به یک مطالبه تبدیل شود.

قانون وقتی تصویب شد همه باید ملتزم به آن باشند

آقای لاریجانی گفت : قانون وقتی تصویب شد همه باید به ان ملتزم باشند.
وی به بحث تمکین به قانون اشاره کرد و افزود: تا وقتی که قانون در مجلس تصویب نشده است ، گفتگو ، کار کارشناسی و بحث درباره آن خوب است، اما وقتی که تصویب شد باید همه ملتزم به آن باشند.
رئیس مجلس تصریح کرد: بعد از تصویب قانون، جای هیچ انقلتی نیست چون این خودش قانون را نقض می کند و همه باید برای اجرای قانون عزم عمومی ایجاد کنند حتی اگر قانون ناقص باشد باید از مسیرش اصلاح شود و باید طرحی به مجلس داده شود و این پایه اصلی یک حکمرانی مطلوب است.
وی ادامه داد : اما این سیاست ها یک گام به جلوتر نیز می رود اگر یک حکمرانی می خواهد قوانینش خوب باشد چگونه باید این کار انجام شود؟ نخست این است که به موازین شرعی توجه شود ، قانونی که در جمهوری اسلامی ایران است باید مبتنی بر شرع باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دوم مغایرت نداشتن با قانون اساسی است چون قانون اساسی میثاق ملی است و قوانین دیگر باید ذیل آن باشد و نکته سوم باید این قوانین با سیاست کلی انطباق داشته باشد.
آقای لاریجانی گفت: نکته چهارم معطوف بودن به نیازهای واقعی کشور است یعنی نیازهای واقعی دسته بندی شود و مورد توجه قرار گیرد و نکته پنجم نیز عدالت محوری در قوانین است، عدالت مسئله اصلی حکومت است به ویژه در مدینه فاضله اسلامی اصل بر تحقق عدالت است.
وی افزود: همچنین اجتناب از تبعیض ناروا و شمول جامعیت آن مد نظر قرار گیرد، یعنی قانون باید از استثناعات نیز پرهیز کند یعنی اگر یک قانون به صورت استثنا مصوب شود همیشه در آن اخلال ایجاد می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته بعدی نیز اولویت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد یعنی قانون باید به سمت گره گشایی از امور اجرایی باشد.
آقای لاریجانی افزود: همچنین تحقق سند چشم انداز باید مورد توجه قرار گیرد و برنامه تحقق سند چشم انداز در برنامه 5 ساله توسعه که یک سند میانی است و مطالبات اولیه که اگر بخواهیم قوانین تکامل پیدا کند این اصول باید رعایت شود و همه اینها حرکت به سمت یک حکمرانی مطلوب مسوب می شود.
وی با طرح این سوال که آیا فقط قوانین می توانند منجر به کمک رسانی مطلوب شوند گفت: خیر چون ذیل قوانین، مقررات، آئین نامه ، بخشنامه و دستورالعمل هاست و آنها نیز باید سامان پیدا کنند یعنی همینطور که یک قانون منطبق با قانون اساسی و شرع است باید بخشنامه ها، آئین نامه ها و دستورالعمل و مصوبات شوراها نیز منطبق با قانون باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین این سیاست های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند در درجه اول، حداقل کار برای حکومت مطلوب و حکمرانی مطلوب در ان است و هم حرکت تکاملی دارد و این احتیاج به کار بیشتر دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!