بازار داغ اخبار اربعین/ از جذب نذورات قرآنی تا استقرار موکب‌ها


بازار داغ اخبار اربعین/ از جذب نذورات قرآنی تا استقرار موکب‌ها

برگزاری سومین همایش علمی بین‌المللی «اربعین»، اعلام نیمه آبان به عنوان آخرین مهلت ارسال آثار به اجلاس سراسری «نماز»، فراخوان ثبت ایده درباره شیوه برگزاری مسابقات قرآن و جذب نذورات قرآنی اربعین از مهمترین اخبار هفتمین روز از مهرماه 98 است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار حوزه قرآن و معارف در هفتمین روز از مهر ماه ۹۸:

پخش زنده محافل قرآنی موسم اربعین از شبکه قرآن و معارف سیما

در جلسه مشترکی که با حضور آقایان خالقی، نماینده شبکه قرآن و معارف سیما، موجانی، دبیر کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین و نمایندگان مواکب قرآنی موسم اربعین شنبه، شش مهرماه در تهران برگزار شد، مقرر گردید محافل قرآنی که در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مسیر پیاده روی اربعین در مواکب مشخص برگزار می شود به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود.

بازار داغ اخبار اربعین/ از جذب نذورات قرآنی تا استقرار موکب‌ها

همچنین با توجه به توافق صورت گرفته با موکب های مستقر در عتبات عالیات و کارگروه مراسم های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین، قاریان، مبتهلین و گروه های تواشیح اجرای برنامه های قرآنی کارگروه مراسم ها اربعین را برعهده دارند. این محافل از 10 تا 20 صفر، برگزار می شود.

از جمله برنامه های دیگری که در این مواکب اجرا می شود، ختم کامل قرآن است که پویش آن به زودی از طریق شبکه قرآن اعلام می شود. تصحیح قرائت نماز زائران نیز در موکب های مستقر در مسیر نجف به کربلا و پیاده روی انجام می شود.

جذب نذورات قرآنی اربعین/ برپایی خیمه‌ها و محافل قرآنی در طریق الحسین(ع)

بازار داغ اخبار اربعین/ از جذب نذورات قرآنی تا استقرار موکب‌ها

همزمان با برگزاری مراسم باشکوه پیاده روی اربعین حسینی، محافل و خیمه‌های انس با قرآن کریم در مسیر پیاده روی اربعین حسینی از نجف اشرف تا کربلای معلی، برپا می‌شود.

در همین راستا، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به عنوان کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی مسئولیت سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها و محافل قرآنی این مراسم را برعهده دارد.

بنابر این گزارش، برنامه‌های متنوع قرآنی از جمله، برگزاری محافل انس با قرآن کریم (اعزام قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح و همخوانی) از 10 تا 20 ماه صفر، ارائه خدمات قرآنی در قالب مشاوره قرآنی، غرفه کودک، پاسخ به شبهات، بیان احکام، تصحیح قرائت نماز و... (اعزام کارشناسان مذهبی)، برگزاری دوره آموزشی با محوریت آموزش مسئولین خیمه های قرآنی ایرانی و تعامل با مؤسسات قرآنی عراق (ویژه 50 نفر از مسئولین مواکب قرآنی)، حضور تیم رسانه ای و پوشش خبری محافل انس با قرآن و پخش از شبکه قرآن، تأمین نیاز خیمه‌های قرآنی با ارسال پنج هزار نسخه قرآن کریم (با همکاری مرکز طبع و نشر قرآن کریم، معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، سازمان اوقاف) در این ایام اجرا می شود.

این گزارش می افزاید: در جهت گسترش این محافل و بهره مندی خیل عظیم مشتاقان حضرت سیدالشهدا (ع) از رهنمودهای ثقل اکبر (قرآن کریم) و نیز خدمت رسانی هر چه بهتر به زائران حرم اباعبدالله (ع)، شماره حساب «14114» بانک تجارت، به نام خیرین قرآنی کشور «اتحادیه تشکل‌های قرآن وعترت کشور» را در راستای دریافت نذورات قرآنی و کمک‌های نقدی مردمی در اختیار خیرین قرار گرفته است.

استقرار و خدمت‌رسانی موکب امام رضا(ع) در حرم سیدالشهداء(ع)

همزمان با روزهای پایانی ماه محرم و در آستانه برگزاری مراسم باشکوه اربعین حسینی، حجت‌الاسلام والمسلمین «نجف نجفی روحانی»، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق به همراه هئیتی به منظور آخرین هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حرم حسینی با سید جعفر موسوی تولیت عتبه حسینی دیدار و گفتگو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی در این دیدار گزارشی از روند برنامه‌های برگزاری شده بعثه مقام معظم رهبری در دهه نخست محرم الحرام ارائه کرد و ضمن تشکر از همکاری شایسته عتبه در برگزاری این مراسم‌ها گفت: خوشبختانه به برکت وجود بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهدا (ع) و عنایت ائمه اطهار امسال توفیق پیدا کردیم همچون گذشته برنامه های عزاداری را ویژه زائران ایرانی در حرم حسینی به خوبی برگزار کنیم.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق افزود: همچون گذشته همکاری عتبه و خادمان حرم حسینی با نیروهای بعثه مقام معظم رهبری بسیار صمیمانه و دوستانه بود و در دهه نخست محرم شاهد برگزاری مراسم باشکوه هیئت موکب امام رضا (ع) در حرم حسینی بودیم که ان شاالله در نظر داریم این برنامه در دهه اربعین حسینی نیز مستمر شود.

در ادامه این دیدار تولیت عتبه حسینی خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را افتخار بزرگی دانست و از برنامه‌های پیشنهادی بعثه مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری هیئت موکب امام رضا (ع) در اربعین حسینی استقبال کرد و در این خصوص دستورات لازم را به همکاران خود به منظور هماهنگی و همراهی بیشتر با بعثه رهبری ارائه کرد.

فراخوان ثبت ایده درباره شیوه برگزاری مسابقات قرآن

بنیاد مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با هدف ارتقای جایگاه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت نخبگان و نیز شناسایی و هدایت ایده‌های نو و کاربردی در حوزه مسابقات، فراخوان طرح و ایده‌های برتر را در این حوزه داد.

بر همین اساس این فراخوان با محوریت مسابقات قرآن تراز جمهوری اسلامی با حضور حداکثری و عموم جامعه قرآنی، احصای مدل برگزاری مسابقات در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری، شیوه داوری مسابقات، اطلاع‌رسانی و تبلیغات مسابقات، رشته‌های مسابقات، ‌آموزش و ارتقا و مسئولیت اجتماعی شرکت‌کنندگان در مسابقات برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ثبت ایده‌ها پایان مهرماه اعلام شده است و نحوه ارسال ایده نیز از طریق نشانی الکترونیکی b.mosabeghat@gmail.com خواهد بود. به سه ایده برتر هدایایی تعلق می گیرد.

یادآور می‌شود، پیش از این و در نشست خبری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، که ۳۱ شهریورماه برگزار شد، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه اگر تصور کنیم مسابقات تنها باید در یک قالب برگزار شود، اشتباه است، تصریح کرد: با وجود توسعه و رشد مسابقات، کماکان در عرصه استعدادیابی قرآنی نمی‌توانیم صرفاً به این مسابقات بسنده کنیم. ریاست مسابقات تأکید دارند که از روش‌های نوین در بحث استعدادیابی قرآن استفاده کنیم و وارد عرصه‌های جدید شویم. آنچه در دستور کار قرار دارد این است که از روش‌های جدید استفاده شود.

پاسخ به شبهات نوجوانان درباره نماز در «ایستگاه نیایش»

همزمان با فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، فصل دوم برنامه «ایستگاه نیایش» با محوریت پاسخگویی به سوالات نوجوانان درباره نماز از شنبه، ششم مهرماه روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفته است.

بازار داغ اخبار اربعین/ از جذب نذورات قرآنی تا استقرار موکب‌ها

در فصل جدید این برنامه به ۱۰۰ سوال نوجوانان درباره شبهات به وجود آمده درباره نماز توسط کارشناسان این برنامه پاسخ داده می شود.

حجج الاسلام «سرلک»، «محسنی ارمکی»، «درانی»، «بهشتی»، «خاکی» و تنی چند از دیگر کارشناسان در فصل دوم این برنامه حضور دارند.

«ایستگاه نیایش» در ٩٠ قسمت ٣٠ دقیقه ای به تهیه کنندگی «رحمان حاصلی» در گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن و معارف سیما تهیه و تولید شده و قرار است همه روزه به غیر از جمعه ها حوالی ساعت ۱۱ تقدیم مخاطبان شود.

دوره «تربیت مدرس آموزش زبان فارسی» ویژه طلاب برگزار می‌شود

بازار داغ اخبار اربعین/ از جذب نذورات قرآنی تا استقرار موکب‌ها

دوره «تربیت مدرس آموزش زبان فارسی» ویژه خواهران طلبه، به همت مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی وابسته به جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با همکاری بنیاد سعدی برگزار می‌شود.


داشتن حداقل مدرک لیسانس یا سطح دو حوزه، واریز شهریه مصوب به حساب مؤسسه، حضور منظم در کلاس‌های آموزشی و رعایت پوشش حوزوی و اسلامی در محیط آموزشی از جمله شرایط این دوره است.


برای ثبت‌نام باید مدارکی مانند دوقطعه عکس پشت‌نویسی شده، کپی تمام صفحات شناسنامه، کپی آخرین مدرک تحصیلی و فیش واریزی شهریه همراه داشته باشند.

علاقه‌مندان از اول مهرماه فرصت دارند برای ثبت نام با مراجعه به مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی واقع در قم، جنب گلزار شهدا، مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، اتاق گروه آموزش زبان فارسی اقدام و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۵۳۷۱۸۳۳۲۷ تماس بگیرند. مدت زمان برگزاری این دوره، ۱۰۰ ساعت آموزشی است که از اواخر مهرماه برگزار می‌شود.

از امتیازات مربوط به این دوره می‌توان به بهره‌مندی حضور اساتید باسابقه و با تجربه، اهدای مدرک بین‌المللی تربیت مدرس، معرفی افراد خبره و موفق در دوره، به واحد‌های مربوطه جهت تدریس و حضور در کلاس‌های آموزش زبان در واحد عملی اشاره کرد.

کارگاه «تکنیک‌های رسانه‌ای با تمرکز بر پیاده‌روی اربعین حسینی» برگزار می‌شود

به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین حسینی در قم برگزار می شود.

این دوره با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «مهدی علیزاده»، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی آغاز می شود و سهیل اسعد، حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی، روح الله رفیعی، حامد حجتی، سید حمیدرضا قادری و امیر حسامی نژاد در این دوره تدریس می کنند.

ثبت نام در این کارگاه تا روز چهارشنبه، ۱۰ مهر انجام می شود و زمان و مکان برگزاری کارگاه روز پنجشنبه، ۱۱ مهر ماه از ساعت ۸ صبح تا اذان مغرب در سالن همایش های پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی واقع در قم، ابتدای خیابان معلم است.

در پایان کارگاه به شرکت کنندگان گواهی حضور از طرف معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ارائه می شود.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات و ثبت نام می توانند به پرتال دفتر تبلیغات اسلامی(www.Dte.ir) و یا سایت اشراق مراجعه کنند.

کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین حسینی به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با موضوعات «ظرفیت های بین الملل اربعین»، «بازنمایی اربعین در رسانه»، «عکاسی مستند»، «مستند سازی با موبایل، «سوژه یابی وروایت نویسی» و «مدیریت سفر» برگزار می شود.

۱۵ آبان؛ آخرین مهلت ارسال آثار به اجلاس سراسری «نماز»

بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و مدرسه» به میزبانی استان گلستان برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب ایده‌ها و تجربیات موفق، کتاب و مقاله، رمان، قصه، خاطره و سرود، فیلمنامه و نمایشنامه، فیلم کوتاه و منشن گرافی، عکس‌، خط، پوستر، اینفوگرافی و تابلو مقاله تا ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۸ به دبیرخانه اجلاس ارسال کنند.

موضوع این دوره از اجلاس سراسری نماز «نماز و مدرسه» است که در محور‌ها و موضوعاتی چون «شیوه‌های دعوت دانش آموزان به نماز»، «نقش مدیران و معلمان در دعوت دانش‌آموزان به نماز»، «نقش اولیا در رونق نماز مدارس»، «راهکارهای حضور فعال روحانیون در نماز مدارس«، «چگونگی پیوند مدرسه با مسجد«، «راهکارهای رونق نماز مدارس»، «چگونگی نقش دانش آموزان در رونق نماز مدارس» برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق سایت ستاد اقامه نماز به نشانی www.namaz.ir ارسال و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۹۹۵۸۸۳ و ۸۸۹۹۵۸۷۸ تماس بگیرند.

به ۱۲۸ نفر از برگزیدگان هدایای ارزنده ای تقدیم می‌شود.

برگزاری سومین همایش علمی بین‌المللی «اربعین»

بازار داغ اخبار اربعین/ از جذب نذورات قرآنی تا استقرار موکب‌ها

سومین همایش علمی بین‌المللی «اربعین» فردا (دوشنبه، هشتم مهرماه)، به همت دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و در کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار می‌شود.

از جمله محور‌های این همایش می‌توان به «بعد کلامی و فقهی اربعین»، «بعد فرهنگی، تربیتی و رسانه‌ای اربعین»، «اربعین، امامت و ولایت»، «اربعین، رسانه، ارتباطات و فضای مجازی»، «آداب و سنن اربعین از منظر فقه»، «میراث معنوی اربعین»، «اربعین و امر به معروف و نهی از منکر»، «مردم‌شناسی فرهنگی و مبانی کلامی نهضت عاشورا از منظر مذاهب اسلامی»، «آثار تربیتی در فرهنگ اربعین»، «اربعین و فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی»، «بعد جامعه‌شناختی و روانشناختی اربعین» و «زیارت، فرهنگ زیست جمعی» اشاره کرد.

همچنین «تکریم زائر اربعین و مشارکت مردمی»، «زیارت و تکریم و محافظت از محیط زیست»، «نقش دانشگاه در تبیین فرهنگ اربعین»، «چالش‌های فرهنگی اربعین»، «اربعین و تولید و ارتقای سرمایه اجتماعی»، «اربعین و عملکرد رسانه‌های جهانی»، «حضور و نقش اجتماعی خانواده، زنان، کودکان و نوجوانان در اربعین»، «اربعین و گردشگری مذهبی»، «اربعین و پیوند‌های فرهنگی و عاطفی اقوام و ملت‌ها»، «اربعین و مباحث اقتصادی و چالش‌های اجتماعی اربعین»، «اربعین و اقلیت‌ها و مباحث حقوق بشری»، «زائران و میزبانان اربعین»، «اربعین، آینده‌پژوهی و مطالعات آرمان شهری»، «آداب و رفتار زائر»، «اربعین از منظر فلسفه علوم اجتماعی»، «سفر اربعین و الزامات آن»، «تعامل زائر و میزبان اربعین» و «میزبانی زائران اربعین»، از دیگر محور‌های این همایش است.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت برنامه همایش اربعین، سخنرانان و ... می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی این همایش به نشانی arbaeen.atu.ac.ir مراجعه کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر