جستجوی معنای زندگی در «پژوهشنامه معارف حسینی»


جستجوی معنای زندگی در «پژوهشنامه معارف حسینی»

گروه اندیشه ــ پانزدهمین شماره فصلنامه «پژوهشنامه معارف حسینی» ویژه پاییز 98 شامل 8 مقاله منتشر شد.

جستجوی معنای زندگی در «پژوهشنامه معارف حسینی»

به گزارش ایکنا؛ پانزدهمین شماره فصلنامه «پژوهشنامه معارف حسینی» ویژه پاییز 98 به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی محمدحسین مردانی نوکنده منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «بررسی اعتبار و دلالت حدیث نبوی: حسین منی و انا من حسین»، «مقام حسین بن علی(ع) در تفسیر و تاویل آیات قرآن کریم از دیدگاه تفاسیر فریقین»، «راهبردهای سیدالساجدین علی بن الحسین(ع) در ترویج فرهنگ عاشورا»، «تجلی عزت و عظمت حسینی در دوبیتی خواجه معین الدین چشتی»، «نهضت عاشورا و جستجوی معنای زندگی»، «چیستی عزاداری برای امام حسین(ع)»، «نکته‌هایی از معارف حسینی»، «معرفی کتاب».

مقام حسین بن علی(ع) در تفسیر و تأویل آیات قرآن کریم

در چکیده مقاله «مقام حسین بن علی(ع) در تفسیر و تاویل آیات قرآن کریم از دیدگاه تفاسیر فریقین» می‌خوانیم: «قرآن، کتاب انسان‌سازی است که انسان‌ها را به سوی سعادت و کمال هدایت می‌کند. حسین(ع) عدل و شریک قرآن است. این شراکت او با قرآن را پیامبر در حدیث ثقلین تبیین نموده‌اند. کتاب قرآن، صامت است و امام، قرآن ناطق. حسین بن علی(ع) به جهت ویژگی‌های خاصی که میان دیگر معصومان(ع) داراست، مورد توجه ویژه رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) بوده است. در پژوهش حاضر می‌کوشیم به این پرسش پاسخ دهیم که دیدگاه‌های مفسران فریقین درباره منزلت امام حسین(ع) در قرآن، و نقش آن در اربعین حسینی چیست؟ بررسی تحلیل آیات متعددی در قرآن کریم حاکی از آن است که بسیاری از آیات این کتاب الهی، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، و با بیان تفسیر یا تاویل، در شان و منزلت سیدالشهدا(ع) نازل، و مورد توجه مفسرین فریقین قرار داشته و جایگاه والای ایشان را در این منابع اصیل اسلامی تبیین می‌نماید.»

نهضت عاشورا و جستجوی معنای زندگی

در طلیعه مقاله «نهضت عاشورا و جستجوی معنای زندگی» آمده است: «واقعه و نهضت عاشورا مشحون از وجوه گوناگون معنای زندگی مطلوب برای انسان است. این معنا با تاکید بر رویکرد فراطبیعت‌گرایی در مولفه‌هایی مانند، خداباوری، آخرت‌باوری، اخلاق، هدف از زندگی، جایگاه انسان و مساله شر قابل بازیابی است. درواقع، با بازخوانی نهضت عاشورا می‌توان نقش برجسته مولفه‌های مذکور را به روشنی ملاحظه کرد تا بتوان معنای زندگی را به معانی چون ارزش، هدف و کارکرد زندگی مورد فهم و بازاندیشی قرار داد. جستجوی معنای زندگی در نهضت عاشورا، به معنای عبور از لایه‌های ظاهری و جنبه شعائری آن و نفوذ در لایه‌های زیرین و آموزه‌های متعالی اصلی آن است. درواقع تقرب ما شیعیان به ارزش‌ها و آموزه‌هایی مانند آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، ظلم‌ستیزی، مظلوم‌دوستی، امر به معروف و نهی از منکر در پرتو تعالیم عاشورا است که تلاش و تقلای ما را در این جستجو ارزشمند می‌سازد. پس، دست یافتن و التزام عملی به آموزه‌های متعالی فوق در نهضت عاشورا است که جستجوی معنای زندگی را برای ما ارزشمند می‌سازد.»

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط