قراردادن نوزادان مبتلا به زردی زیر نور مهتابی معمولی درمان کننده نیست


قراردادن نوزادان مبتلا به زردی زیر نور مهتابی معمولی درمان کننده نیست

شیراز - ایرنا- پزشک متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز اظهار داشت: برخی پندارها و درمان‌های سنتی برای درمان زردی نوزادان مانند مصرف داروهای خانگی، قطع شیر مادر و قرار دادن نوزاد زیر نور مهتابی‌های معمولی کارساز نیست، این روش‌ها امید کاذب به والدین می‌دهد و درمان کننده زردی نیست.

دکتر سمیرا اسفندیاری متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز روز یک‌شنبه اعلام کرد: زردی نوزدان خود را جدی گرفته و به محض بروز نشانه‌ها، برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند.

این پزشک متخصص با توضیح در مورد بیماری زردی نوزادان گفت: زردی نوزادان به علت تجمع ماده‌ای به نام «بیلی روبین» در خون نوزاد و تخریب گلبول‌های قرمز به وجود می آید؛ گلبول‌های قرمز در نوزادان، طول عمر کمتری نسبت به بزرگسالان داشته و سریعتر تخریب می‌شوند، بنابراین در نوزادان شاهد تولید بیلی روبین بیشتری نسبت به بزرگسالان هستیم.

اسفندیاری با اشاره به اهمیت درمان به موقع این بیماری در نوزادان تاکید کرد: اقدام دیر هنگام درمان زردی نوزادان یا استفاده از روش‌های سنتی، ممکن است به قیمت بروز عوارض بسیار خطرناکی بر مغز، نقص شنوایی، اختلال یادگیری و سایر معلولیت‌ها در نوزاد تمام شود.

این متخصص نوزادان، دلیل بالا رفتن غیرطبیعی زردی بدن نوزادان را وجود عفونت، ابتلا به فاویسم، کم کاری تیروئید، عفونت‌های ادراری و خونی دانست و افزود: این نوزادان می بایست در چند روز نخست تولد، از نظر ابتلا به زردی غیرطبیعی از سوی پزشک متخصص کودکان بررسی شوند تا برحسب مقدار بیلی روبین خون نوزاد پزشک تصمیم ‌گیری کند.

او با اشاره به درمان ‌هایی نظیر فتوتراپی (نوردرمانی) برای این بیماری، به خانواده‌ها توصیه کرد: باید نوزاد از لحاظ سایر موارد مانند ابتلا به عفونت، کم کاری تیروئید و برخی بیماری های مادرزادی ارثی و همچنین گرفتگی مجاری صفراوی نیز بررسی شود .

دکتر اسفندیاری عنوان کرد: افزایش زردی در نوزاد، اگر به اندازه خطرناکی برسد و برای درمان آن از سوی پزشک متخصص اقدام نشود، عوارضی دائمی و خطرناک در فرد به همراه دارد.

رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز نیز زردی نوزاد را یکی از شایع ترین بیماری‌هایی دانست که در نوزادان دیده می شود و از انجام یک هزار و ۳۰۰ نمونه آزمایش زردی از کف پای نوزادان به صورت متوسط در ماه، در این مرکز خبر داد و گفت: خانواده‌های نوزادان بستری و سرپایی می توانند با مراجعه به آزمایشگاه بیمارستان، تست بیلی روبین یا همان زردی را برای کودک خود، انجام دهند.

دکتر محمد آفرید افزود: مراجعان می توانند همه روزه با مراجعه به پزشک اورژانس بیمارستان یا متخصص اطفال حاضر در درمانگاه این مرکز درمانی، نوزادان خود را مورد معاینه قرارداده و دستور موردنیاز برای آزمایش دریافت و در نهایت جواب آزمایش را تا یک ساعت پس از انجام تست دریافت کنند.

۶۱۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق