7 قانون ابدی در طراحی کاتالوگ‌های حرفه‌ای تبلیغاتی


همانطور که می‌دانید کاتالوگ‌های تبلیغاتی یکی از مهمترین ابزار‌های موثر برای فروش و بازاریابی است. اگر کسب و کاری راه انداخته اید و یا سال هاست که مشغول به فعالیت هستید حتما جای خالی این اقلام تبلیغاتی را به وضوح...

همانطور که می‌دانید کاتالوگ‌های تبلیغاتی یکی از مهمترین ابزار‌های موثر برای فروش و بازاریابی است. اگر کسب و کاری راه انداخته اید و یا سال هاست که مشغول به فعالیت هستید حتما جای خالی این اقلام تبلیغاتی را به وضوح حس کرده اید. اما باید توجه داشته باشید که هر کاتالوگی نمیتواند مخاطب را تحریک و او را ترغیب به خرید محصول و یا خدمات کند. البته لازم به ذکر است بدانید که همیشه هم کاتالوگ‌های تبلیغاتی با هدف مستقیم برای فروش محصول و خدمات به کار برده نمی‌شوند گا‌ها آن‌ها به عنوان ابزاری راهبردی برای به رخ کشیدن اعتبار و اصالت برند در نظر گرفته می‌شوند. اما چه ویژگی‌های مهمی در ایده پردازی و طراحی کاتالوگ تبلیغاتی باید رعایت گردد تا اثرگذاری آن‌ها را برای مخاطبان چندین برابر کند موضوعی است که در ادامه به آن می‌پردازیم:
7 قانون ابدی در طراحی کاتالوگ‌های حرفه‌ای تبلیغاتی

از همان صفحات آغازین، میخ خود را محکم بکوبید

ریشه دار بودن و اصیل بودن یک برند برای مخاطبان شما بسیار مهم و جذاب است. اینکه شما را ریشه دار ببینند و در همکاری با برند‌های شناخته شده می‌تواند حس اعتبار را در ذهن آنان از شما پدیدار سازد. شما می‌توانید این موارد را به صورت اینفوگرافیک به آن‌ها نشان دهید. تعداد پرسنل، اینکه چند سال سابقه فعالیت دارید، چه تعداد سازمانه‌هایی از خدمات شما بهره برده اند و هر آنچه که بتوان بصورت عددی نشان داد و برای مشتریان احتمالی جذاب باشد می‌تواند اثر گذار واقع گردد. همچنین می‌توانید آرم و لوگو تعدادی از مشتریانتان را که در ذهن مخاطبان شما جایگاهی مناسب و قابل قبول دارند برای گواه ادعاهایتان در کاتالوگ به نمایش بگذارید.

لوگو برندتان را در صفحات کاتالوگ تکرار کنید

یکی از مهمترین اقلام هویتی برند که می‌توند در یک نگاه شیره وجودی برند را در مدت زمان کوتاهی به مخاطب شما مخابره کند طراحی لوگو و آرم برند شما است. طراحی آرم و لوگو در واقع همان چیزی است که در نهایت مخاطبان باید به خاطر بسپارند تا برند را از رقبا تشخیص دهند پس بسیار مهم است. بهتر است آرم و لوگو برند را تمامی صفحات با زیرکی و هوشمندی خاصی تکرار کنید. مثلا شما می‌توانید لوگو را در یونیفرم لی اوت در گوشه سمت راست بالای صفحات به رنگ خاکستری داشته باشید. لوگو خاکستری ممکن است در کانون توجه نباشد، ولی در ناخودآگاه مشتری قطعا اثر خود را می‌گذارد.

همچنین بر روی جلد کاتالوگ، لوگو و لوگوتایپ در کانون توجه قرار دهید. همچنین در پشت جلد کاتالوگ نیز میتوانید لوگو و آرم را در کنار آدرس جای دهید.

همچنین برای خودنمایی بیشتر لوگو و آرم در کاتالوگ می‌توانید خدمات اضافی چاپی مانند یووی موضعی براق و یا نقره کوب و یا طلا کوب را بر روی آن اعمال نمایید.
7 قانون ابدی در طراحی کاتالوگ‌های حرفه‌ای تبلیغاتی


طراحی کاتالوگ را با یک وعده اثر گذار شروع کنید

روح تبلیغات همان وعده‌ای است که به عنوان شعار برند پدیدار می‌شود. مخاطب هدف را جذب کرده، در او ایجاد علاقه می‌کند و منجر به فروش محصول می‌شود. شما می‌توانید صفحه اول کاتالوگتان را به یک شعار گیرا، جذاب، اما باورکردنی اختصاص دهید. حتی برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید صفحه اول را با صفحه کناری آن که پشت روی جلد محسوب می‌شود یکپارچه به رنگ برند در آورید (مثلا نارنجی) و شعار را با رنگ سفید روی صفحه اول بنویسید.


از اضافه شدن صفحات کاتالوگ نترسید

این یک قانون است که اگر می‌خواهید چیزی در کانون توجه قرار گیرد به آن فضا دهید. گا‌ها مشاهده شده برای صرفه جویی در هزینه کاتالوگ تبلیغاتی حجم زیادی از مطالب را در صفحات محدودی قرار می‌دهند که این اشتباهی فاحش است و عملا اثر گذاری کاتالوگ تبلیغاتی را از بین خواهید برد.

در دنیای شلوغ تبلیغات امروز باید متفاوت و مینیمال رفتار کنید. مشتری شما می‌پسندد که شما هرچه می‌توانید بخش‌های کاتالوگ را مرتب شده در اختیارش قرار دهید. برای این که بهتر است تا قبل از وارد شدن به معرفی محصولات و خدمات دو صفحه روبرو به هم را برای نمایش آنچه مخاطب شما قرار است در صفحات آتی مشاهده کند را خلاصه وار و تصویری به او نشان دهید. حتی المقدور دو صفحه روبرو به هم را برای معرفی فقط یک محصول اختصاص دهید و در این مورد صرفه جویی نکنید.

این را در نظر داشته باشید که هرچه تعداد صفحات کاتالوگ و یا ژورنال شما افزایش یابد بر اعتبار آن نیز افزوده می‌شود. افزایش تعداد صفحات کاتالوگ نباید به اندازه‌ای باشد که حجم صفحات یک مجله را برای مخاطب شما تداعی کند.
7 قانون ابدی در طراحی کاتالوگ‌های حرفه‌ای تبلیغاتی

از تصاویر باکیفیت و واقعی استفاده کنید

همانطور که می‌دانید بخش زیادی از تصمیمات خرید انسان‌ها احساسی است و نه منطقی. آن چیزی که با مخاطبین شما ارتباطی احساسی بر قرار می‌کند و آن‌ها را برای خرید متقاعد می‌سازد تصویر است.

تحقیقات نشان داده که بیشترین میزان توجه در تصاویر زمانی است که از یک عامل انسانی در تصاویر استفاده شده است. در انتخاب تصاویر با وسواس بیشتری عمل کنید. تصاویر واقعی و با کیفیت حس اعتماد و اعتبار بیشتری منتقل می‌کنند.

اگر شما محصولی فیزیکی تولید می‌کنید که مرتبط با جایگاه اجتماعی است و جنس به کار رفته در آن برای مخاطب اهمیت زیادی دارد حتما آن را از نمایی نزدیک نشان دهید تا جزئیات در آن نمایان باشد. (برای مثال کیف و کفش چرمی). همچنین اگر مخاطبان خاصی را هدف قرارداده اید حتما شخص استفاده کننده را در حین استفاده از محصول در حالت خوشحال و راضی نشان دهید. توجه داشته باشید شخصی که در حال استفاده از محصول است شبیه مخاطب شما باشد تا او بتواند اصطلاحا همذات پنداری کند.

گا‌ها مشاهده شده در انتخاب عکس از تصاویری با چهره‌هایی غیر ایرانی برای مخاطبان ایرانی استفاده گردیده و بالعکس.

همچنین می‌توانید برای شخصیت سازی بهتر برای هر کدام از محصولات، آیکونی ساده و مرتبط اختصاص دهید. توصیه می‌شود اگر از تصویری در کاتالوگ استفاده نمودید برای یادآوری بهتر و جایگاه سازی مناسب‌تر در ذهن مخاطبان دقیقا همان تصویر را در اقلام دیگر تبلیغاتی استفاده نمایید (مثلا در وب سایت).

بر مبنای آزمایش‌های مبتنی بر بازاریابی عصبی به این نتیجه دست یافته اند که انسان در هنگام مواجهه با یک تصویر اول به موجودات زنده در حال حرکت توجه می‌کند سپس به عوامل زنده و انسانی و بعد از آن به اشیا بی جان و بی حرکت. بنابر این برای جذابیت تصاویر می‌توانید از القای احساس حرکت و عامل انسانی را چاشنی کار قرار دهید.

در طراحی کاتالوگ، رنگ برند را هوشمندانه استفاده نمایید

خوبه بدونید یکی از مشخصه‌های مهم و متمایز کننده برند رنگ آن است که می‌تواند در به وجود آوردن جایگاه ذهنی برای برند نقش مهمی ایفا کند.

بر مبنای یک سری قوانین علمی و تجربی رنگ برند انتخاب می‌گردد و با زیرکی خاصی باید در ذهن مشتریان جایگاه سازی شود. اما یکی از اقلام تبلیغاتی که می‌توان به وضوح رنگ برند را معرفی نمود و آن را تثبیت کرد کاتالوگ‌های تبلیغاتی است.

در طراحی کاتالوگ و بروشور از تنوع رنگی جدا بپرهیزیدوفضا را برای نمایش رنگ برند باز کنید. اگر برند شما از رنگی واحد تشکیل شده است حتما برای جلوگیری از یکنواختی کاتالوگ از رنگی مکمل استفاده نمایید. البته رنگ مکمل در درجه دوم باید دیده شود. مثلا اگر رنگ برند شما آبی است می‌توانید رنگ قرمز و یا نارنجی را با حجم بسیار محدود استفاده نمایید.

استفاده زیاد از رنگ برند در طراحی کاتالوگ‌های تبلیغاتی میتواند مخاطب شما را خسته کند و نسبت به رنگ شما زدگی ایجاد کند. بنابر این مراقب باشید با این کار مشتریانتان را کلافه نکنید.

کاتالوگ را به وب سایت متصل کنید

همانطور که می‌دانید در استفاده از محتوای متنی در کاتالوگ‌های تبلیغاتی محدودیت‌هایی وجود دارد. افزایش میزان متن در یک صفحه با اثرگذاری و جذابیت کاتالوگ نسبت عکس دارد. یعنی هر چه متن بیشتر کارایی کمتر. برای مثال اگر شما برای معرفی محصولتان فضایی بیشتر از ۳ نیم خط برای معرفی و ۷ بولت برای بیان ویژگی‌های محصول نیازداشته باشید راهکار موثر می‌تواند اتصال کاتالوگ تبلیغاتی به وب سایت شرکت باشد.

شما با قرار دادن QR کد آدرس صفحه محصول در وب سایت می‌توانید مشتری را به سایت ارجاع داده و کارایی کاتالوگ را با این ترفند افزایش دهید.

ایده پردازان یک آژانس هویت بصری خلاق است. ما در مدت شانزده سال با بیش از ۱۰۰ برند ایرانی و جهانی همکاری داشته‌ایم و با تکیه بر ۱۶ سال تجربه دریافته‌ایم که با نگاه علمی به حرفه‌مان «هویت برند» امکان خلق برندی جذاب و اثر بخش وجود دارد. طراحی لوگو و آرم، طراحی کاتالوگ‌های حرفه‌ای و صنعتی، طراحی وب سایت و … از جمله خدماتی است که در ایده پردازان ارایه می‌گردد. ماموریت تیم ما جذابیت بصری برند و در نتیجه رونق کسب و کار مشتریانمان است، از طریق بهره مندی از قدرت تجربه و علم برندسازی و بکارگیری از ابزار خلاقیت برای به وجود آوردن ارتباطات اثربخش که منجر به رضایت مشتری میگردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی