دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان به خوبی تبیین نشده است


دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان به خوبی تبیین نشده است

مشهد- ایرنا- تبیین ارزش‌ها و حماسه‌های دفاع مقدس و انتقال این آموزه‌ها به نسل جدید جهاد بزرگ است که با توجه به هجمه‌های فرهنگی به نسل جوان و نوجوان به نظر می‌رسد اقدامات صورت گرفته فقط در حد ساخت یک خاکریز بوده است.

هر چند این روزها عبارت کلیشه ای "انتقال آموزه های دفاع مقدس" بسیار به گوش می خورد اما با کنکاش در حوزه های نشر، فیلم و انیمیشن، روایتگری و ارتباط رو در رو در عرصه دفاع مقدس با این واقعیت روبرو می شویم که پشت خاکریز تبیین ارزش‌های دفاع مقدس اوضاع قابل قبول نیست و ارتباط با مخاطب کودک ونوجوان چنان که باید و شاید برقرار نشده است.

راهبرد تربیت روایتگران جوان

رئیس هیات مدیره موسسه مردم‌ نهاد انجمن راویان فتح رضوی در باره تبلیغ چهره به چهره دفاع مقدس به خبرنگار ایرنا گفت: ۷۰۰ راوی فعال حوزه دفاع مقدس در خراسان رضوی در این موسسه ساماندهی شده اند.

عباس آرانیان شمار راویان زن این انجمن را نیز ۱۰ نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد اغلب همسران و خواهران شهدای مدافع حرم هستد که با این انجمن همکاری دارند و راهبرد بلند مدت این موسسه مردم‌ نهاد، تربیت هفت هزار طلبه و دانشجوی آموزش دیده در زمینه روایتگری دفاع مقدس است.

وی بر لزوم ایجاد ارتباط آموزشی با کودکان و نوجوانان در زمینه روایت رویدادهای دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: تربیت روایتگران جوان در این راستا انجام می شود و باید به این نکته توجه داشت که روایتگری در قالب های قدیمی مبتنی بر بیان شفاهی، اقدامی کارگشا نیست و می‌بایست در این حوزه از امکانات، تصاویر متحرک، آهنگ‌ های مخصوص و پرده خوانی‌ های ویژه کودکان و نوجوانان نیز بهره گرفت.

رئیس هیات مدیره انجمن راویان فتح رضوی همچنین به مشکلات مالی سازمان‌ های مردم‌ نهاد اشاره کرد و افزود: تامین اقلام و امکانات تبلیغی نیازمند حمایت است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه اعزام راوی به مناطق جنگی، ارائه امکانات و اقامت راویان و موارد مشابه ما را حمایت کرده است.

آرانیان اظهار داشت: در روزهای گرامیداشت هفته دفاع مقدس، این موسسه روزانه تا ۵۰ روایتگر را برای اجرای برنامه به مراکز آموزشی، نهادها و اداره ها در کلانشهر مشهد اعزام می کند که بخش عمده آنها به مدارس و مراکز آموزشی اعزام می شوند از این رو توجه به جوان گرایی و تربیت روایتگران جوان اهمیت یافته است.

سهم ناچیز دفاع مقدس در بازار نشر

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم گفت: ۳۹ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس طی نیمه نخست امسال در خراسان رضوی مجوز انتشار گرفته است.

افشین تحفه گر افزود: طی این مدت در مجموع هزار و ۲۰۲ عنوان کتاب در موضوعات مختلف مجوز نشر گرفتند که نشان دهنده سهم نامناسب کتاب‌های با موضوع دفاع مقدس در این زمینه است.

وی ادامه داد: انتشار کتاب در حوزه فعالیت بخش خصوصی است و این فعالان نیز متناسب با شرایط بازار عمل می کنند.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ماندگاری آثار مکتوب منتشر شده در حوزه ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: فعالیت ناشران دولتی در این عرصه می تواند در حوزه الگوسازی و نمونه‌ سازی یاریگر این عرصه باشد اما فعالیت اصلی مانند دیگر حوزه های نشر کتاب بر دوش ناشران خصوصی است که متناسب با بازار و ذائقه خواننده رفتار می کنند.

تحفه گر به رتبه نخست و دوم کتاب‌های کمک درسی و کودک و نوجوان در مجوزهای صادر شده نشر کتاب در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: سهم یاد شده بیانگر رغبت مردم و جذابیت‌های موجود دربازار است و در راستای افزایش سهم دفاع مقدس در حوزه کتاب باید ناشران بخش خصوصی حمایت شوند.

ابتکار انتشار رمان نوجوان

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی نیز گفت: فعالیت های نشر این کانون در تهران متمرکز است و از ابتدای دهه ۹۰ این مجموعه با روی آوردن به تدوین مجموعه رمان نوجوان، آثار خوب و متعددی در عرصه دفاع مقدس تولید نمود.

محبوبه بزم آرا افزود: رمان "هستی" با محوریت شخصیت یک دختر بچه در دوران جنگ تحمیلی به قلم فرهاد حسن زاده از آثار شاخص و پرطرفداری بود که تا مدت ها مدام به مخاطبان این کانون امانت داده می شد.

وی اظهار داشت: "گردان قاطرچی ها" به نویسندگی داوود امیریان و با فضایی طنزآلود و "هیچکس جراتش را ندارد" به قلم حمید رضا شاه آبادی از دیگر آثار شاخص تولید شده در این انتشارات دولتی است که در حوزه رمان نوجوان منتشر شده و با اقبال خوبی مواجه گردید.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان نیز در راستای نقد آثار ادبی دفاع مقدس به صورت مداوم جلسات نقد کتاب با حضور نویسندگان و مخاطبان این آثار که اغلب نوجوان هستند برگزار می کند.

پویانمایی کودک و نوجوان قربانی رئالیسم

فعالیت ها در حوزه فیلم و بویژه پویانمایی بیشتر متاثر از تولیدات تلویزیون است و در خراسان رضوی هم فعالیت ها در این بخش به نسبت با سابقه است.

کارگردان ۲ مجموعه پویانمایی شهید صیاد شیرازی و شهید کاوه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ماهیت انیمیشن و مخاطب کودک و نوجوان آن به گونه ای است که باید در فضای فانتزی و خیال انگیز ساخته شود اما آثار ساخته شده بویژه در موضوع دفاع مقدس از این فضا فاصله دارد.

محمود رضا سلطان پور افزود: تهیه کنندگان با هراس و دلهره در جهت دریافت مجوز ساخت این قبیل آثار به مستقیم گویی و شعارگویی و فضای رئال روی می آورند.

وی اظهار داشت: به خاطر همین رویکرد که از سوی سازندگان آثار انیمیشن دنبال می شود، این محصولات به سوی فضای کم چالش تر می روند و در نهایت اثر پویانمایی که ممکن است در ژانر دفاع مقدس باشد جذابیت خود را برای مخاطب کودک و نوجوان از دست می دهد.

این کارگردان با سابقه پویانمایی گفت: اکنون وضعیت بهتر شده و رویکرد مدیران در زمینه انیمیشن تغییر کرده است اما درسال های گذشته نسل فیلمساز و انمیشن ساز با رویکردهای گذشته سوخته شدند.

وی ساخت پویانمایی در تلویزیون را جزو آثار پرهزینه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بودجه مانند گذشته نیست و صدا و سیما بیشتر به ساخت برنامه های ترکیبی و مسابقه ای با حامیان مالی روی آورده است و اگر به تازگی پخش سریال انیمیشن ایرانی جدید در تلویزیون آغاز می شود مربوط به پروژه های نیمه تمام و باقی مانده گذشته است که با تزریق بودجه به سرانجام رسیده است.

سلطان پور با اشاره به نبود بودجه دولتی برای انیمیشن اظهار داشت: انیماتورها و فعالان عرصه پویانمایی به بخش خصوصی روی آورده اند لذا با کاهش وابستگی آینده انیمیشن امیدوار کننده تر شده است و البته پویانمایی باید نگاهی به گیشه و مخاطب نیز داشته باشد.

لشکر پنج نصر، لشکر ۲۱ امام رضا (ع)، لشکر ویژه شهدای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و لشکر ۷۷ ارتش پیروز ثامن‌ الائمه (ع) به همراه چندین تیپ و گروه مهندسی مستقل سپاه، ارتش و جهاد سازندگی، عمده‌ترین یگان های نظامی مدافع میهن اسلامی از خراسان در دوران دفاع مقدس بودند.

خراسان رضوی ۱۷ هزار و ۲۲۶ شهید، ۴۹ هزار و ۲۸۶ جانباز و سه هزار و ۳۹۶ آزاده در راه تحقق آرمان های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.

۳۲۲۱/۶۰۵۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها