بارش‌ پاییزه امسال بالاتر از حدِ طبیعی خواهد بود


مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که بارش‌ پاییزه امسال در کل کشور در حد نورم و بالاتر خواهد بود.

بارش‌ پاییزه امسال بالاتر از حدِ طبیعی خواهد بودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احد وظیفه در مصاحبه با رادیو گفتگو گفت: بارش‌ها در فصل پاییز برای منطقه شرق کشور در حد نرم و بالاتر از نرم پیش بینی می‌شود و به طور کلی بارش‌های پاییزه امسال در کل کشور در حد نرم و بالاتر خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به منشأ خارجی و داخلی پدیده گرد و خاک اظهار کرد: بزرگ‌ترین بیابان‌های دنیا در عرض‌های جغرافیایی ۳۰ درجه و نیم کره شمالی قرار دارد و عمدتا به دلیل فرونشینی هوا در این مناطق ابر‌ها شکل نمی‌گیرند و آفتاب بر این مناطق کاملا، مسلط و تبخیر در تابستان‌ها شدید است.
آقای وظیفه افزود: گرد و خاک جزو طبیعت است، اما زمین در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش بارش مستعد ایجاد گرد و خاک شده است و این پدیده با وزش و خیزش باد در نیمه گرم سال بخشی از مناطق داخلی کشورمان را در برمی گیرد.
مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: گرد و خاک شمال آفریقا عموماً یک فرآیند فیزیکی خاصی دارد و شمال این صحرا معمولا گرد و خاک را به سمت غرب حرکت می‌دهد و حتی گرد و خاک را از روی اقیانوس اطلس نیز عبور می‌دهد و به آمریکا منتقل می‌کند و تأثیر چندانی بر کشور ما ندارد، اما گرد و خاک شمال آفریقا زمانی به ایران منتقل می‌شود که با گذر چرخند‌ها و سیکلون (حرکت توده هوا) همراه باشد.
آقای وظیفه با بیان اینکه گرد و خاک در کشور عراق، شرق سوریه، شرق اردن و شمال عربستان نیز با همین فرآیند شکل می‌گیرد و کانون اصلی گرد و خاک محسوب می‌شود، گفت: این روند در گذشته هم بوده، اما مناطق ساحلی و رودخانه‌های بزرگ در عراق به دلیل تغییر اقلیم و کاهش بارش، خشکسالی‌های متمادی و دخالت‌های انسانی در سال‌های اخیر خشک شدند.
وی همچنین با اظهار اینکه شرق خلیج فارس در جبهه گرم، گرد و خاک را به سمت اهواز و ایلام و لرستان حرکت می‌دهد، افزود: شرق خلیج فارس در جبهه سرد بخش‌های جنوبی مانند بوشهر و فارس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
آقای وظیفه درخصوص گرد و خاک استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: گرد و خاک در این استان سازوکار فیزیکی خاصی دارد بدین شکل که با حاکم شدن باد‌های ۱۲۰ روزه، جریان‌های شمالی از هندوکش و ترکمنستان و افغانستان و جنوب سیستان و بلوچستان گردو خاک را با گذر سامانه‌های پرفشار حرکت می‌دهد و برخی روز‌ها شاهد گرد و خاک در این استان هستیم.
وی با اشاره به اینکه رابطه مستقیم میان میزان بارش تجمعی سالانه با تعداد موارد گرد و خاک و دید کمتر از سه کیلومتر وجود دارد، گفت: بارش در منطقه زابل بسیار ناچیز است و حتی در برخی سال‌ها کمتر از ۱۰ میلیمتر بوده است.
مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه گردوخاک جزئی از طبیعت است، تأکید کرد: باید درباره جانمایی شهرها، نوع کشت و نحوه دریافت انرژی از طبیعت بهتر عمل کنیم و به دنبال راهکار‌های اساسی باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام