رشد تراز تجاری دو کشور ایران و بوسنی


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir)از سارایوو،مرکز آمار و...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از سارایوو، مرکز آمار و اطلاعات بوسنی و هرزگوین اعلام کرد: تراز تجاری دو کشور ایران و بوسنی در سال‌های اخیر رشد قابل قبولی نسبت به گذشته داشته است.

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری سارایووتایمز با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو کشور ایران و بوسنی گفت: بعد از انحلال یوگسلاوی سابق ایران از جمله اولین کشور‌های بود که استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و همواره در کنار دولت و ملت بوسنی و هرزگوین قرار گرفت و کمک‌های بشر دوستانه ایران به ملت بوسنی در دوران جنگ و خدمات ارائه شده برای بازگشت آوارگان نیاز به توضیح ندارد.

سفیر کشورمان افزود: ایران همواره با حمایت از ملت بوسنی، مدافع استقلال، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در این کشور بوده و معتقدم که تحکیم روابط ایران با بوسنی در ارتقای روابط منطقه‌ای بالکان و خاورمیانه نیز موثر است.
حیدری با اشاره به روابط خوب سیاسی و پارلمانی میان دو کشور گفت: سفر‌های مقامات بوسنیایی به ایران از جمله سفر وزیر تجارت خارجی، سفر وزیر خارجه بوسنی، سفر رئیس وقت شورای ریاست جمهوری بوسنی و هیات عالی رتبه همراه ایشان، سفر رئیس وقت مجلس اقوام بوسنی به تهران و سفر هیات پارلمانی کشورمان به سرپرستی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و همچنین سفر آقای ظریف وزیر امور خارجه به سارایوو، همه حکایت از حسن روابط میان دو کشور در همه سطوح سیاسی و پارلمانی دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران درخصوص روابط فرهنگی دو کشور گفت: قرابت‌ها و تشابهات فرهنگی فراوانی میان دو ملت ایران و بوسنی وجود دارد و وجود نسخه‌های متعدد فارسی در کتابخانه غازی خسروبیگ و ظهور و بروز شعرا و ادبای بوسنیایی که آثاری را با تاثیر از آثار ایرانی خلق و یا به زبان بوسنیایی ترجمه کرده اند، نمونه محکمی از ارتباطات فرهنگی بین دو ملت است.
وی اضافه کرد: موافقت نامه همکاری‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی بین دو کشور در گذشته منعقد گردیده بوده است و امضاء تفاهم نامه خواهر خواندگی تهران و سارایوو و تفاهم نامه همکاری شهر‌های اصفهان و موستار نیز از جمله رویداد‌های ارزشمند فرهنگی میان دو کشور در سال‌های اخیر بودند.
حیدری در خصوص مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: موافقت نامه اقتصادی در زمینه‌های بازرگانی، بانکی، سرمایه گذاری مشترک، حمل و نقل، همکاری اتاق‌های بازرگانی و ... بین دو کشور امضا شده است و برابر گزارش‌های مرکز آمار و اطلاعات بوسنی و هرزگوین و همچنین کمرگ این کشور، تراز تجاری دو کشور در سال‌های اخیر رشد قابل قبولی نسبت به گذشته داشته است، ولی با این وجود معتقدم ظرفیت‌های بسیاری در حوزه اقتصادی میان دو کشور وجود دارد که باید آن‌ها را فعال کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!