نیم درصد درآمد شهرداری مهاباد به کتابخانه‌ها پرداخت نشده‌است


نیم درصد درآمد شهرداری مهاباد به کتابخانه‌ها پرداخت نشده‌است

مهاباد- ایرنا- رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد گفت: شهرداری طی سال‌های اخیر نسبت به پرداخت نیم درصد از درآمدهای خود به حساب کتابخانه‌های عمومی این شهرستان کوتاهی کرده است.

چیا قادری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس تفاهمنامه منعقد شده بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با کتابخانه‌های عمومی، ‌نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها باید به کتابخانه‌های عمومی شهرها اختصاص یابد اما در سال جاری تاکنون هیچ مبلغی به این نهاد پرداخت نشده‌است.

وی ادامه داد: با توجه به درآمدهای سالانه شهرداری مهاباد، حداقل پرداختی از محل نیم درصد کتابخانه‌ها، مبلغی در حدود ۲.۵ میلیارد ریال برآورد شده است که باید به اداره کتابخانه‌های عمومی پرداخت می‌شد در حالی در سال گذشته ۱۰۰ میلیون ریال و سال قبل از آن نیز کمتر از ۱۵۰ میلیون ریال به کتابخانه‌های این شهرستان پرداخت شده‌است.

وی اضافه کرد: در سالجاری نیز تاکنون هیچ مبلغی از سوی شهرداری به این اداره پرداخت نشده‌است.

«قادری»، با بیان اینکه کتابخانه‌ها هیچ منبع درآمد دیگری ندارند، اضافه کرد: در صورت تحقق سالانه این سهم قانونی به کتابخانه‌ها، این مبلغ صرف هزینه‌های جاری، تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های این شهرستان خواهد شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد همچنین اظهار داشت: با توجه به آنکه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین شهروندان مهابادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و این شهرستان ۲ سال پیاپی است که از سوی سازمان یونسکو به عنوان شهر خلاق کتاب انتخاب می‌شود پرداخت سهم کتابخانه‌های این شهرستان از سوی شهرداری می‌تواند نقش مهمی در توسعه بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی در این منطقه داشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال استقبال علاقه‌مندان به مطالعه در به امانت گرفتن کتاب در این شهرستان در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته‌است، گفت: در نیمه نخست امسال ۳۱ هزار و ۱۱۷ جلد کتاب به اعضای کتابخانه‌های این شهرستان امانت داده شده‌است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل قبولی نشان می‌دهد.

قادری همچنین افزود: از ابتدای امسال تاکنون یکهزار و ۴۰۰ نفر عضو جدید نیز به اعضای فعال کتابخانه‌های مهاباد اضافه شده که این تعداد نیز در مقایسه با سال قبل، ۱۴ درصد افزایش یافته‌است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون چهار هزار و ۵۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های این شهرستان هستند، ادامه داد: کتابخانه های این شهرستان دارای بیش از ۴۴ هزار جلد کتاب در قالب ۶۱ هزار نسخه است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی مهاباد بیان کرد: امسال ۹۰۰ جلد کتاب به کتابخانه‌های مهاباد اضافه شده که ۳۸۸ جلد آن اهدایی از طرف اعضای فعال کتابخانه‌های این شهرستان بوده است.

شهرستان مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت دارای ۶ کتابخانه است.

۶۷ کتابخانه عمومی و ۴۰ کتابخانه مشارکتی در آذربایجان‌غربی وجود دارد و یک میلیون و ۵۳۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی نگهداری می‌شود.

نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی از طریق ارایه منابعی چون کتاب و نشریه، آموزش و نرم افزار از کتابخانه‌های مشارکتی حمایت می‌کند.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران