صدیقی: دفاع مقدس عشق به شهادت را به فرهنگ تبدیل کرده است


صدیقی: دفاع مقدس عشق به شهادت را به فرهنگ تبدیل کرده است

تهران- ایرنا - خطیب نماز جمعه تهران دفاع مقدس را یک عزم ملی که همه مردم در آن حضور داشتند دانست و گفت:دفاع مقدس، عشق به شهادت را به فرهنگ تبدیل کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته در دانشگاه تهران گفت: جوانان و ملت ما اگر جنگ ۴۰ سال هم طول می‌کشید زیر پرچم امام (ره) استقامت و مقاومت می‌کردند و دست از جنگ که طولانی‌ترین جنگ نابرابر در تاریخ جهان است، بر نمی‌داشتند.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: شهادت و عشق به شهادت در میان اعمالی که انسان را اوج می‌دهد و در پیشگاه خدا آبرومند می‌کند، در والاترین جایگاه قرار دارد. این عشق به شهادت درجنگ هشت ساله به فرهنگ تبدیل شده است. سربازان ما در مراحلی که برای نقاط مین گذاری شده پنج نفر لازم داشتند ۲۰۰ نفر داوطلب می‌شدند و برای مقام شهادت اشتیاق داشتند.

وی گفت: ملت ما هشت سال تا پیروزی را به دست نیاورند کوتاه نیامدند؛ جوانان و امت و ملت ما اگر جنگ ۴۰ سال هم طول می‌کشید زیر پرچم امام استقامت و مقاومت می‌کردند و دست از جنگ، که طولانی‌ترین جنگ نابرابر در تاریخ جهان بود، بر نمی‌داشتند.

امام جمعه موقت تهران به انسجام و وحدت در زمان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: سربازان ما در خط شکنی و نیایش مسابقه می‌دادند چراکه همگی متعبد و ولایتمدار بودند و صلابت و بی باکی داشتند.

صدیقی گفت: مهمترین مسئله بعد از مسئله محرم و صفر نقش امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و همراهی آنها به عنوان گروه مبلغ هدفداری که بنا بوده به کربلا بیایند و شهیدان را بگذارند و با پیام شهدا راهی شام بشوند.
وی افزود: اسرای کربلا، شام را که در آنجا چهل سال بر ضد امیرالمومنین (ع) شایعه و سم پاشی شده بود و در میان مردم علی (ع) را نامسلمان و بی نماز جلوه داده اند این هدف را داشتند که به قصر ننگین و پایگاه آلوده به ظلم بروند و مظلومیت امام حسین (ع) را به همه نسل‌ها اعلام کنند و سه ساله ای را همراه خود برده اند که در شام به عنوان پرچمدار پیروزی، باقی بگذارند.
خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: بعد از شهدا، بازماندگان شهدا، رهروان راه شهدا، باید بلد باشند خون شهدا را هدایت و مهندسی کنند و در جای جای نتیجه خون شهدا را جاری کنند تا نتیجه اش انقلاب اسلامی ایران و ظهور امام زمان (عج) شود.
صدیقی به هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: حدود چهل سال پیش و در شرایطی که مملکت زیر پرچم ولی فقیه قرار داشت همه دنیای شرق و غرب و قدرت های اتمی و همه قارون‌های منطقه با ابزار صنعتی، سیاسی، اطلاعاتی و تجهیزات نظامی که همه دنیا نیروهای خود را روی هم گذاشته بودند به کشور ما که تازه انقلاب کرده و ارتش به هم ریخته بود و سلاح های آن به غارت رفته بود، حمله کردند.
وی گفت: در زمانی که سپاه پاسداران هم هیچ سابقه و تجربه ای از جنگ نداشت و وضعیت اقتصادی کشور در بدترین شرایط بود، هشت سال دفاع کردیم، یک سال جنگ می تواند یک کشور را نابود و ورشکسته کند به خاک سیاه بنشاند و به تسلیم وادار کند.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: اگر امروز مردم یمن پنج سال است که در برابر تجاوز مقاومت می کنند، به دلیل آن است که قیام یمن مولود دفاع مقدس ایران است، که یک حادثه عظیم و معجزه ای از پیامبر(ص) ، ائمه اطهار (س) و جوشش خون با الگوگیری از اباعبدالله الحسین(ع) بود که در تاریخ دوباره تکرار شد و رهروان راه حسین و مکتب عاشورا زیر پرچم رهبری که پرچم عاشورا را در دست گرفت هشت سال در بدترین شرایط با همه قدرت ها دست و پنجه نرم کردند.

یک وجب از خاک ایران را به دشمنان ندادیم
صدیقی با بیان این که پهلوی بحرین را بدون جنگ از ایران جدا کرد، افزود: ملت ما در دفاع مقدس حتی یک وجب خاک کشور را به دشمن ندادند که این موضوع در ۲۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، ما در یک جنگ وآتش بی امان از شرق و غرب، در یک جنگ سیاسی روانی، اقتصادی، تبلیغاتی و نظامی با این همه فشار از همه جوانب مواجه بودیم اما یک وجب از خاک خود را به دشمنان ندادیم.
وی به آموزه هایی از هشت سال دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: اولین آموزه، توجه به نقش رهبری است که اولین حرف را در راس هرم طراحی کرد و خدا در وجود او تجلی کرده است، زیرا نقش ولایت با سایر مدیریت ها در جهان متفاوت است.
صدیقی گفت: امام ( ره) پس از بمباران فرودگاه تهران توسط رژیم بعث ، با آرامش فرمودند که «یک دزدی آمده است یک سنگی انداخته و رفته، جوانان ما جواب می دهند».
امام جمعه موقت تهران افزود: امروز هم که در جنگ نرم، صنعت و فناوری هستیم، با مدیریت ولایت باز هم پیروزی درخشان ملت را می بینید زیرا این نوع مدیریت نفسانیت ندارد و با همه وجود در اختیار خدا است و خدا هم حکمت و قدرت خود را در این مرکزیت که همه مردم چشم و دست او هستند منتشر کرده است و همه یکپارچه، به خدا پیوسته هستند.
صدیقی گفت: ما در زمان دفاع مقدس، موشک نداشتیم حتی برای سیم خاردار مشکل داشتیم، اما دل‌ها پر از یقین بود و سربازان ما به وعده های خدا ایمان داشتند.

جنگ نرم اسیران ما یک کلاس درس بود
صدیقی همچنین به ابتکارعمل در دوران دفاع مقدس نیز اشاره کرد و افزود: ما با سبک کلاسیک جنگ که در دنیا تجربه شده است آشنایی نداشتیم و شهید باقری و سایر شهدای ما با الهام الهی راه های نو در انداختند و محشری به پا کردند.
وی افزود: جنگ نرم اسیران ما خود یک کلاس درس بود، سید آزادگان (سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد) یک کانون توحید بود و آزادگان ما در دوران اسارات افتخار آفریدند که در هیچ جای عالم این متانت و تسلیم ناپذیری را به جز اسرای کربلا، سراغ ندارید.
خطیب نماز جمعه تهران به عزم ملی و حضور تمام عیار مردم در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: زن ها هم در کارهای ستادی و پشتیبانی جنگ حضور داشتند، فقط پشتیبانی مالی و کاری دولت نبود همه مردم، پیرمردها و پیرزنان و حتی نوجوانان با عشق وشور در عرصه دفاع مقدس، حضور فعال داشتند.


همت مردم عراق در پذیرایی از زائرین امام حسین (ع) درس‌آموز است

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود حضور جانانه مردم در اربعین را برای زمینه سازی ارائه الگو به جهان عنوان کرد و افزود: بیش از ۲۰ میلیون نفر در یک فضای محدود با قناعت و بدون چشم‌داشت در یک مسیر قرار می گیرند.
صدیقی بیان کرد: همت مردم عراق در اربعین و در پذیرایی از زائرین امام حسین (ع) که جان و مال خود را می بخشند درس آموز است؛ حضور اهل سنت حتی از ملیت‌های مختلف و نژادهای مختلف در اجتماع ۲۰ میلیونی اربعین نیز زمینه ساز حضور امام زمان (عج) است و مردم عالم با امام حسین مانوس می شوند.
وی همچنین از همایش جهانی علی اصغر (ع) در ششم محرم که در بیش از ۴۰کشور برگزار می شود، تجلیل کرد.

صدیقی ۲۰ و چند میلیون زائر اربعین را تربیت شدگان تبلیغی حضرت زینب (س) دانست و تاکید کرد: باید عبودیت سیدالشهدا (س)، وارسته بودن از غیر خدا و حساسیت به استکبار و نفاق و انحرافات از مسیر اسلام ناب برنامه ریزی شود تا این حرکت در جامعه به صورت هدفدار پیش برود.
امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به مسائل مختلف در کشورهای مسلمان گفت: مسلمانان غیور با فرهنگ و پیشرفته یمن امروز مورد ظلم قرار گرفته اند، شیعیان نیجریه و شیخ مظلوم آنها که نابینا شده است و شیعیان در عربستان سعودی زیر فشار شدید حکومت‌های ظالم آنها که دست‌ساز فرهنگ غرب هستند، قرار دارند.
وی حقوق بشر را بی محتوا و در خدمت حکومت‌های ظالم و دیکتاتور ارزیابی کرد و گفت: شیعیان مظلوم بحرین حق هیچ گونه تصمیم گیری در سرزمین خود را ندارند و مسلمانان باید برای آنها دعا کنند.

حجت الاسلام صدیقی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه دوم با بیان اینکه خدا علم مطلق، قدرت مطلق، رحمت مطلق، کمال مطلق و ‌زیبایی مطلق است، گفت: انسان نباید به گونه ای حرکت کند که این حرکت نامرغوب باشد. خدا در درون، بیرون، خلوت و جلوت انسانها است، انسان برای خدا باید حسابی باز کند، همان طور که برای دیگران حساب باز می کند.
خطیب جمعه تهران افزود: کسی که گرفتار ظلم است، به خانواده خود نیز ظلم می کند. انسان بداخلاق و کج خلق، توفیق توبه پیدا نمی کند، زیرا مالک خشم خود نیست و به هربهانه ای زودرنج است و پرخاش و تندی می کند. زبانش نیش دارد و دل ها را می سوزاند و آدم ها را نیز تحقیر می کند.
صدیقی بیان کرد: کسی که ظلم می کند و دروغ می گوید و در عیب دیگران جستجو کرده و با کشف آن پرونده باز می کند و پیش مردم اعتبار و آبروی کسی را می برد، مثل این است که او را می کشد چراکه آبروی مؤمن همانند خون مومن است.
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه انسان باید به خدا پناه ببرد و در کمین گاه های خدا قرار نگیرد و خدا قاهر و غالب افزود: انسان باید در همه جزئیات زندگی، در تصمیمات کلان کشوری، اداری، محله ای و خانوادگی خدا را در نظر بگیرد و بداند اگر پای خود را کج بگذارد در کمین‌گاه خدا قرار خواهد گرفت.

سه مصیبت را در نظر داشته باشید

صدیقی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با بیان حدیثی از امام سجاد علیه السلام گفت: انسان هر روز به سه مصیبت گرفتار است ولی عبرت نمی گیرد.

وی ادامه داد: اولین مصیبت این است که توجه نمی کنیم که هر روزی که از ما می گذرد، در واقع یک روز از عمر خود را از دست می دهیم. اگر مال یا مقامی را از دست می دادیم، غصه می خوردیم هرچند ممکن است این موارد را دوباره به دست آوریم ولی ما عمری را از دست می دهیم، که دیگر به دست نمی آید.

وی افزود: هر روز گوهر عمر را از دست می دهیم و تاسف نمی خوریم و فکر نمی کنیم که به ازای آن چه چیزی را به دست آورده ایم و عمرمان را صرف چه چیزی کرده ایم.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: دومین مصیبت این است که خدا برای هر یک از ما، رزق و روزی مقدر کرده و همه ما روزی خود را کامل دریافت می کنیم اما برای آخرت چه چیزی را ذخیره می کنیم؟ خدا به ما توان می دهد که ذخیره ای برای آخرتمان تهیه کنیم ولی برای رسیدن به رضوان الهی غافل هستیم.

وی افزود: مصیبت سوم که از همه هشدار دهنده تر است این است که هر روزی را که از دست می دهیم، یک گام به مرگ نزدیک تر می شویم. مرگ به سوی ما می آید و ما هم به سوی مرگ می رویم و هر روز درحال کم کردن از دنیا و نزدیک شدن به قبر و دنیای آخرت هستیم.

صدیقی تاکید کرد: کسانی که می خواهند با تقوا زندگی کنند، باید این سه مصیبت را در نظر داشته باشند تا گرفتار غفلت، تسامح و وسوسه های شیطانی نباشند واین سرمایه را برای ابدیت خود به کار گیرند.

تفسیر سوره فاتحه: ایاک نعبد و ایاک نستعین

صدیقی که در ادامه تفسیر سوره حمد به آیه پنجم سوره فاتحه رسیده، موضوع استعانت از خدا را مطرح کرد و گفت: انسان موحد در کلاس توحید نماز به این نکته توجه می کند خدا تنها کسی است که می تواند به او کمک کند و غیر از خدا هیچ کسی یار و یاور ما نیست. همه محتاج به او هستند و همه وابسته به اویند و کسی که خدا را شناخت، غیرخدا برایش معنایی ندارد.

وی با بیان دو حدیث درباره آیه ششم سوره حمد از مداومت بر تلاوت آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» سخن گفت و افزود: هر گاه برای شما کاری سخت شد، توجه کنید که خدای مهربانی دارید و این آیه را تلاوت کنید.

خطیب جمعه تهران با اشاره به آیه ۵۶ سوره ذاریات گفت: بر اساس این آیه هدف از خلقت، عبودیت است و ما باید بر خود ببالیم که خدا ما را به بندگی قبول کرده است.

وی افزود: هر وقت خواستید رضایت کسی را بگیرید تا از امدادهای او بهره مند شوید، کاری را انجام می دهید که او دوست دارد نه کاری که شما دلتان می خواهد و اگر از کسی چیزی می خواهید، کاری می کنید که دو طرفه باشد. بنا براین اگر از خدا چیزی خواستید، سفارش شده که اول صدقه بدهید، بعد حاجت خود را از او بخواهید.

به عبادتمان مغرور نشویم

امام جمعه موقت تهران با گرامی داشت هفته دفاع مقدس گفت: خدا می خواهد ما به عبادت خودمان مغرور نشویم. بنا براین باید دقت کنیم که توفیق عبادت را نیز خدا به ما داده است و نماز برای زدودن غبار تکبر است.

وی نماز را زیارت نامه خدا دانست و گفت: خدا که این زیارت نامه را بر زبان ما گذاشته، گفته اگر تو را به خود واگذار کنم، چه چیزی از من می خواهی. چون بسیاری از موارد به ضرر توست. به همین دلیل «اهدنا» در بارگاه حق و سفره پروردگار در میان نعمت های بیکران حق است و مهم تر از هدایت چیزی نداریم. لذا خدا می گوید حالا که کمک می خواهی از من استعانت طلب کن.

صدیقی افزود: بندگان خدا! شما و خودم را به یاد خدا دعوت می کنم. خدا علم مطلق، رحمت مطلق، کمال مطلق و زیبایی مطلق است. اگر شخصیتی پیش شما باشد توجه می کنید که حرکتی نامناسب نداشته باشید در حالی که خدا در خلوت و جلوت شماست. پس حسابی برای خدا باز کنید. اگر حق تقوا را ادا کردید در همه جا توجه داشتیم که خدا حاضر و ناظر ماست، آن وقت تقوای زبانی، ما را عاقبت به خیر می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403