مسئولان عراقی: «اس400» روسی می‌خریم


مسئولان عراقی: «اس400» روسی می‌خریم

یک روزنامه لبنانی به نقل از اطلاعاتی که به دست آورده، گزارش داد که مشاور امنیت ملی عراق در جریان سفر خود به مسکو، مسئله خرید سامانه «اس-400» را مطرح کرده که تا چند هفته دیگر انجام خواهد شد.

به گزارش مشرق، ابتدای سپتامبر جاری بود که «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق برای دیدار با مسئولان روس، عازم مسکو شد.

در جریان این سفر، الفیاض با «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه و شماری از مسئولان نظامی دیدار کرد.

روزنامه «الاخبار» لبنان گزارش داد که در جریان این دیدارها، روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن بررسی شد، ولی علت اصلی این سفر، آغاز مذاکرات برای خرید پدافند هوایی پیشرفته بود.

خرید پدافند هوایی توسط عراق زمانی آغاز شد که چندین بار مواضع سازمان الحشد الشعبی در مناطق مختلف عراق هدف قرار گرفت؛ حملاتی که توسط رژیم صهیونیستی و همدستانش یعنی آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» انجام گرفت.

بسیاری از منابع و تحلیلگران عراقی اعلام کردند که منبع تمامی این حملات، اراضی اشغالی فلسطین نبوده، بلکه بخشی از آن، از شرق سوریه یعنی مناطق تحت تصرف نیروهای دموکراتیک انجام شده است.

الاخبار در ادامه گزارش داد، سفر الفیاض به مسکو، پیام محکمی به واشنگتن است که با وجود حضور نظامی گسترده خود در عراق، نپذیرفت برای مقابله با این حملات، به بغداد کمک کند.

یکی از فرماندهان عراقی اعلام کرد، آمریکا نه تنها در زمینه دفع این حملات به عراق کمک نکرد، بلکه رادارهای خود را از کار انداخت تا پهپادهای مهاجم نیز رهگیری نشوند و در این حملات، نقش کمکی را نیز ایفا کرد.

این روزنامه به نقل از اطلاعاتی که از جزئیات سفر الفیاض به دست آورده، اعلام کرد که مذاکرات طرف عراقی با مسئولان روس، فقط بر سر خرید سامانه «اس-۳۰۰» نبوده، بلکه الفیاض خواستار خرید سامانه دفاعی «اس-۴۰۰» نیز شده است.

بنا بر این اطلاعات، طرف عراقی «از طرف روس خواسته است که الحشد را تجهیز تسلیحاتی کند و از نظر امکانات، تجهیزات و تجارب مطلوب بدان کمک کند».

منابع عراقی بلندپایه هم به الاخبار گفتند که حساسیت آمریکا به این مسئله، «مانع از خرید مایحتاج ما برای تأمین امنیت حریم هواییمان نخواهد شد... پول، پول خود ماست. ما فرزندان ۲۰۱۸ (سال پیروزی در برابر داعش) هستیم نه فرزندان سال ۲۰۰۳ (سال اشغال عراق توسط آمریکا)».

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا