«صحیفه سجادیه»؛ از منابع مهم تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب/ رونمایی از 6 عنوان کتاب در کنگره امام سجاد(ع)


«صحیفه سجادیه»؛ از منابع مهم تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب/ رونمایی از 6 عنوان کتاب در کنگره امام سجاد(ع)

سعادتی با اعلام رونمایی از 6 عنوان کتاب برگرفته از صحیفه سجادیه همزمان با نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، گفت: نگاه ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد به این میراث گرانبها، کتاب انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» به عنوان یکی از ابتکارات ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و با تولیت و اجرای استان هرمزگان برای نهمین سال پیاپی، چهارشنبه، سوم مهرماه همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(ع) برگزار می شود.

از این رو و به منظور بررسی ابعاد و اهداف این کنگره با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» با چه اهدافی جزء برنامه ها و کارویژه های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور قرار گرفته است؟

شناساندن سیره و سبک زندگی و ابعاد شخصیتی ائمه معصوم(ع) به جامعه از اهداف ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور است که در راستای آن کنگره ها و همایش هایی را برگزار می کند کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» نیز ابعاد علمی و سبک زندگی و سیره فردی، اجتماعی و خانوادگی حضرت(ع) و نیز صحیفه سجادیه به عنوان میراث ماندگار شیعه را بررسی می کند.

چراکه اگرچه ظاهر صحیفه زبان دعا و عرفان و نیایش است اما وقتی به باطن آن توجه می کنیم آن را کتاب انسان سازی، جامعه سازی و تمدن سازی می یابیم که می توان در گام دوم انقلاب اسلامی مفاهیم آن را در پروسه انسان سازی و جامعه پردازی به کار گرفت.

چرا این کنگره با رویکرد بین المللی برگزار می شود؟

برخی از ادعیه صحیفه سجادیه، نگاه جهانی دارد و می تواند در موضوع تمدن سازی به کار گرفته شود لذا در کنگره امام سجاد(ع)، به این بعد توجهی ویژه داریم چنان که نخبگان و اندیشمندان دیگر ادیان و مذاهب از این کنگره استقبال کرده و در برگزاری کیفی آن از طریق ارائه پژوهش و مقاله و سخنرانی و برپایی کارگاه و ... نقش دارند.

خروجی و رهاورد کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در هشت دوره گذشته چه بوده است؟

از اتفاقات مبارک این کنگره تولید آثار مکتوب است، چنان که همه ساله مقالات منتخب شامل آراء و نظرات نخبگان فکری، پیاده سازی و تبدیل به کتاب علمی می شود.

امسال نیز با همکاری مرکز تخصصی صحیفه سجادیه مستقر در قم، معارف و مضامین نورانی صحیفه سجادیه را با زبان روز و با ادبیات جذاب ویژه نسل آینده اعم از نوجوان و جوان، در قالب متن ادبی، شرح دعا و قطعات کوتاه ادبی و ... عرضه می کنیم تا این معارف و میراث گرانبها وارد زندگی روزمره و سبک زندگی عبادی مردم شود.

چه کتاب هایی تا کنون با همکاری مرکز تخصصی صحیفه سجادیه تدوین و منتشر شده است؟

شش عنوان کتاب با همکاری این مرکز تدوین شده است شامل «عالیجناب پدر، حضرت مادر» درباره مهارت های ارتباط عاشقانه فرزند با والدین با مرکزیت شرح دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه، «پناه امن» با پرداخت به خطرات مسیر بندگی و راه های مبارزه با آن مبتنی بر شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه، «برای عاقبت بخیری» در ابعاد فردی و اجتماعی و خانوادگی با محوریت شرح دعای یازدهم صحیفه سجادیه، «بیا عاشقی را رعایت کنیم» با محوریت رساله حقوقی امام سجاد(ع) و شرح اینکه این رساله چه تاثیری بر سبک زندگی شهدا داشته است.

«نگاه امام» مروری است بر اصول اعتقادات، اخلاق و معارف اخلاقی و مهارت ها و رفتارسازی و سبک زندگی از منظر صحیفه سجادیه. «خواسته های یک عاشق» شامل قطعات کوتاهی از دعاهای صحیفه سجادیه به زبان امروز و متناسب با ذائقه نسل جوان.

این کتاب ها همزمان با آئین اختتامیه رونمایی می شود.

شیوه توزیع این کتاب ها در جامعه هدف چیست؟

50 درصد این کتاب ها در اختیار فعالان صحیفه سجادیه در مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار می گیرد. 50 درصد هم در مراکز توزیع نشر با قیمت پایین به فروش می رسد.

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور گسترش معارف و آموزه های صحیفه سجادیه و کاربردی سازی این معارف طرح نهضت مردمی «صحیفه سجادیه خوانی در مساجد» را از سه سال گذشته آغاز کرده است و ساماندهی آن را دست انجام دارد.

همچنین از سال گذشته طرحی با محوریت قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در 1400 خانه نور در سراسر کشور فعال شده و امسال و سال آینده نیز ادامه می یابد.

در قالب این طرح امسال بیش از 1500 هزار نسخه صحیفه سجادیه خریداری و در خانه های نور و مراکز مجری نهضت صحیفه سجادیه خوانی توزیع شد.

خروجی و رهاورد این اهتمام به ترویج معارف و آموزه های صحیفه سجادیه در گام دوم انقلاب چیست؟

بنابر فرمایش مقام معظم رهبری امروز به صحیفه سجادیه بیش از گذشته نیاز داریم لذا عموم مردم به ویژه نسل جوان باید بدانند این کتاب همچنان کارکرد دارد و هر چه پیش برویم این کارکردها بیشتر هم خواهد بود.

با هر بار مطالعه یک بعد از ابعاد و نیز کاربردهای صحیفه سجادیه در زندگی فردی و اجتماعی و اداره جامعه اسلامی نمایان می شود. لذا افراد مانوس با صحیفه سجادیه قطعاً از برکات و معنویت آن بهره مند می شوند.

برای آینده کنگره بین المللی امام سجاد(ع) بعد از یک دهه برگزاری چه برنامه هایی دارید؟

برگزاری نهمین دوره این کنگره فرصتی است تا بتوان وارد فاز آسیب شناسی و بازنگری شویم و بر اساس اقتضائات زمانه در دوره های آتی حرکت کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان