حکایت بدعهدی امریکا و اروپا از زبان رئیس‌جمهور «روحانی»


حکایت بدعهدی امریکا و اروپا از زبان رئیس‌جمهور «روحانی»

«اروپا در عمل ناتوانی و بی‌ارادگی خود را ثابت کرد/ درباره برنامه موشکی بهتر است از ما سؤالی نشود، چون آمریکا و اروپا بدهکار می‌شوند.»

به گزارش جام نیوز، رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه‌ها و مطبوعات بین المللی شرکت کرد.

واحد مانیتورینگ جام نیوز، منتخب اظهارات آقای روحانی را به نقل از منابع مختلف خبری به شرح پایین انعکاس می‌دهد:

💢 الجزیره| سخنان حسن روحانی درباره نقش ایران در حملات به تأسیسات نفتی سعودی:


ما نه سر پیازیم نه ته پیاز، ما چرا باید در مورد یمن توضیح دهیم؟ یمن هم موشک برد بلند دارد و هم پهپاد؛ آن‌ها بارها به عربستان حمله کرده‌اند.

کسانی که اتهام می‌زنند باید ادعای خود را ثابت کنند. من از اروپای‌ ها پرسیدم مدرک شما چیست؟ گفتند ما فکر کردیم یمنی‌ها توانایی لازم را ندارند.

به‌جای اتهام‌پراکنی به این و آن، بیاییم دست به دست هم دهیم تا شعله آتش را خاموش کنیم.


💢 الجزیره| پاسخ حسن روحانی به سؤالی راجع به تعلل آمریکا در صدور ویزا برای هیأت ایرانی:

ما از ابتدا با مشکل ویزا مواجه بودیم. دولت آمریکا به استیصال رسیده است. مقامات کشورها علاقه به آمریکا ندارند که به اینجا بیایند. اگر می‌آییم برای سازمان ملل است.

آمریکا حق ندارد رفت و آمد مقامات را محدود کند. سازمان ملل خانه همه دولت های جهان است. اینجا خانه صلح است. آمریکا نباید از میزبانی سوءاستفاده کند.

بسیاری از کشورها به ویژه مسلمانان دچار مشکل شده‌اند. این مسیری که آمریکا انتخاب کرده به نفع کسی نیست. هر وقت از ما پرسیده شود با جابه‌جا شدن سازمان ملل موافقیم.


💢 المیادین| پاسخ روحانی به پرسشی درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام:

در صورت برداشتن تحریم‌ها امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد. پیش شرط مذاکره ما با آمریکا "برداشتن تحریم‌ها" است.

باید فشار حداکثری را بردارند. در این صورت امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد. آنچه ما اعلام می‌کنیم، سیاست ماست.


💢 روسیا الیوم| پاسخ روحانی به سؤالی درباره اعتماد به اعضای باقی‌مانده در برجام:

مذاکره با اروپایی‌ها باز هم ممکن است ادامه پیدا کند. دیگر اعضای برجام به ما وعده دادند که این توافق را سرپا نگه می‌دارند.

ما به طرح‌های اروپایی ها گوش دادیم. گفتند از طریق بانک‌های مرکزی با ما کار می‌کنند. بعد سیستم اس پی وی را مطرح کردند. بعد هم اینستکس.

اما در مقام عمل اروپا ناتوانی و بی‌ارادگی خود را ثابت کرد. مذاکره با اروپایی ها ادامه پیدا کرده و ممکن است بازهم ادامه پیدا کند.


💢 الحدث| حسن روحانی درباره امکان پاسخ به تماس احتمالی ترامپ با وی ـ همانند اوباما ـ گفت: جواب من منفی است؛ پاسخ نخواهم داد.

حکایت بدعهدی امریکا و اروپا از زبان رئیس‌جمهور «روحانی»


💢 المیادین| پاسخ روحانی درباره مذاکره با آمریکا بر سر آزادی زندانیان:

ما به‌دفعات با مقامات آمریکایی برای آزادی زندانیان صحبت کردیم. گاهی هم موفق بودیم و دوتابعیتی‌ها، آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها آزاد شدند.

در دولت آقای ترامپ هم این بحث جلو رفت. آمریکا گفت اگر ایران یک آمریکایی - لبنانی (نزار زکا) را آزاد کند، آن‌ها هم متقابلا یکی از اتباع ما را آزاد می‌کنند. ایران این کار را انجام داد، اما آمریکا در برابر فقط تشکر کرد!


💢 الجزیره| حسن روحانی: با اروپایی‌ها که به راه‌حل نزدیک شدیم، گفتند باید موافقت آمریکا را هم بگیریم!

غیر از فرانسه، طرف‌های دیگری هم برای رسیدن به راه‌حل در تلاشند؛ آمریکا می‌خواست با تحریم، ملت را از دولت ایران جدا کند، ولی نتوانست.


💢 پاسخ رئیس‌جمهوری به پرسش "وال استریت ژورنال" درباره امکان توسعه مذاکرات میان ایران و غرب، به برنامه موشکی:

فردای برجام ‌می‌توان گام‌هایی برداشت، اما ابتدا باید برجام را اجرا کرد.

درباره برنامه موشکی بهتر است از ما سؤالی نشود، چون آمریکا و اروپا بدهکار می‌شوند. اگر آن‌ها به دیگر کشورها سلاح می‌فروشند، باید به ما هم بفروشند؛ به‌ویژه اینکه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل هم به‌زودی برداشته می‌شود.

💢 بی بی سی| حسن روحانی: در ملاقات با "عمران خان" [نخست‌وزیر پاکستان] مسائل منطقه و آمریکا مطرح شد. او اخیرا عربستان بود و اینجا هم با ترامپ ملاقات کرده بود. او گفت مشکل ما با عربستان عمدتا به یمن برمی‌گردد و اگر آنجا آتش‌بس شود، حل مشکل ما با عربستان سرعت می‌یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...