برداشت بادام زمینی در استان اردبیل آغاز شد


برداشت بادام زمینی در استان اردبیل آغاز شد

اردبیل- ایرنا- برداشت محصول بادام زمینی در 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان در شمال استان اردبیل آغاز شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کشت بادام زمینی در اراضی منطقه مغان در سه شهرستان بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰ هزار تن محصول بادام زمینی از مزارع این استان برداشت شود.

احمد شهریار روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: با این میزان سطح زیر کشت و پیش‌بینی تولید، استان اردبیل امسال به قطب نخست محصول بادام زمینی کشور تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به ادامه برداشت محصول تا یکماه آینده در منطقه مغان افزود: فسادپذیری کمتر و ارزش افزوده بالای محصول بادام زمینی موجب شده است که میزان ضایعات این محصول کمتر بوده و کشت آن مقرون برای کشاورزان به صرفه باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کیفیت و مرغوبیت بادام زمینی کشت شده در منطقه مغان را مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: محصول برداشت شده پس از پوست‌گیری، در واحدهای خشک کنی فرآوری شده و به بازارهای مصرف ارسال می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: دانه بادام زمینی دارای ۳۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ درصد پروتئین بوده و بوته آن نیز موجب تثبیت ازت هوا در خاک می‌شود و به همین علت کشت این محصول به حاصلخیزی خاک کمک کرده و درآمد خوبی نیز برای کشاورزان دارد.

شهریار توسعه مکانیزاسیون و افزایش صنایع تبدیلی را از راهکارهای موثر در ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول دانست و افزود: کشت مکانیزه بادام زمینی به خاطر کاهش هزینه‌ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره‌وری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: همچنین افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری بادام زمینی منجر به کاهش ضایعات و بهبود کیفیت این محصول می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان این استان توصیه کرد که قبل از کشت هر گونه محصول، از بازار مصرف و خرید محصول مطمئن شده و پس از هماهنگی با کارشناسان جهاد کشاورزی، اقدام به کشت محصول کنند.

برداشت بادام زمینی در استان اردبیل آغاز شد

به گزارش ایرنا، متوسط برداشت پیله تر محصول بادام زمینی در هر هکتار از اراضی منطقه مغان چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است و به همین علت بسیاری از کشاورزان علاقه‌مند به توسعه کشت این محصول در سال زراعی آینده هستند.

بادام زمینی جزو محصولاتی با ارزش افزوده بالا بوده و کشت آن در تناوب با غلات می‌تواند به اصلاح و بهبود حاصلخیزی خاک نیز کمک قابل توجهی کند.

۱۹۰۵/۶۰۱۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!