فیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجام


فیلم هزارپا تازه ترین اثر ابوالحسن داوودی کارگردان با سابقه‌ی سینمای ایران است. رضا (رضا عطاران) و منصور (جواد عزتی) با دزدی و کارهای خلاف روزگار می‌گذرانند. رضا یک پای خود را از دست داده است. او متوجه می‌شود که دختری پولدار (سارا بهرامی) تصمیم گرفته است تا با جانبازی ازدواج کند. ماجراهای فیلم هزارپا […] نوشته فیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی،...

فیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجامفیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجام
3+

فیلم هزارپا تازه ترین اثر ابوالحسن داوودی کارگردان با سابقه‌ی سینمای ایران است. رضا (رضا عطاران) و منصور (جواد عزتی) با دزدی و کارهای خلاف روزگار می‌گذرانند. رضا یک پای خود را از دست داده است. او متوجه می‌شود که دختری پولدار (سارا بهرامی) تصمیم گرفته است تا با جانبازی ازدواج کند. ماجراهای فیلم هزارپا در دهه‌ی شصت شمسی و بعد از جنگ تحمیلی می‌گذرد. در ادامه این متن به نقد فیلم هزارپا خواهیم پرداخت، با نت نوشت همراه باشید.

فیلم هزارپا

هزار تکه‌ی بی سرانجام

داستان و شخصیت پردازی دو اصل مهم و پایه‌ی اصلی هر فیلمنامه‌ای هستند. که خب در فیلم هزارپا نه داستان سر راست و چفت و بست داری وجود دارد و نه شخصیت پردازی درستی صورت گرفته است.

داستان فیلم هزارپا از روابط علت و معلولی پیروی نمی‌کند. بعنوان مثال در صحنه‌ای که ترمز ماشین رضا بریده است و هم زمان با نیروهای منافقین درگیر است ناگهان کات می‌خورد به گفتگوی او با منصور در داخل حیاط، بی آنکه بدانیم چه اتفاقی افتاده است و یا اصلا این صحنه‌ها چه ربطی به داستان اصلی دارد.

فیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجامفیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجام

داستان فیلم هزارپا از روابط علت و معلولی پیروی نمی‌کند

ابوالحسن داوودی پیش از این فیلم رخ دیوانه را در سال ۱۳۹۳ ساخته بود. رخ دیوانه فیلم منتخب مردم در جشنواره‌ی فجر سال ۱۳۹۳ نیز انتخاب شده بود. ابوالحسن داوودی متولد ۱۳۳۴ در نیشابور است. وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۶۵ با نگارش فیلمنامه فیلم پائیزان به کارگردانی رسول صدر عاملی، با همکاری فرید مصطفوی تجربه کرد.

از دیگر فعالیت‌های داوودی می‌توان به تأسیس دفتر تولید فیلم آرتا فیلم، نگارش مقاله‌های سینمایی و رئیس اسبق هیئت مدیره خانه سینما اشاره کرد. از آثار مطرح او می‌توان به من زمین را دوست دارم (۱۳۷۲)، مرد بارانی (۱۳۷۸)، نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ (۱۳۸۰) و تقاطع (۱۳۸۴) اشاره کرد. این بار نیز او به مانند برخی از آثار قبلی‌اش به سراغ ساخت فیلمی کمدی رفته است.

بیشتر بخوانید: دارکوب فیلمی از بهروز شعیبی، پرسش هایی که بی پاسخ می‌مانند!

فیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجامفیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجام

در فیلم هزارپا ، شاید بتوان گفت که داستان و شخصیت پردازی دو اصل مهم و پایه‌ی اصلی هر فیلمنامه‌ای هستند. که خب در این فیلم نه داستان سر راست و چفت و بست داری وجود دارد و نه شخصیت پردازی درستی صورت گرفته است.

و در مورد داستان‌های فرعی و حضور برخی از شخصیت‌های فرعی نیز تکه تکه‌های هستند که در کنار هم تشکیل فیلمنامه‌ی را داده اند. که در اصل داستان و در پیشبرد آن نقشی ندارند. بعنوان مثال رابطه‌ی دایی رضا با مادر منصور یک رابطه کاملا بی محتوا است.

نکته‌ی دیگر در فیلم هزارپا در رده شخصیت‌ها و شخصیت پردازی این فیلم به شمار می‌رود این است که تمام زن‌های این فیلم از هوش پایین برخوردار هستند و بسیاری از موقعیت‌های طنز این فیلم بر اساس به اصطلاح خنگ بودن زن‌ها رقم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: بمب، یک عاشقانه کاری از پیمان معادی , در ستایش عشق و زندگی در زیر بمب باران جنگ

فیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجامفیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجام

فیلم هزار پا

حتی سارا بهرامی در نقش خانم عباسی که آسایشگاهی را اداره می‌کند و همه از او حساب می‌برند نیز با دیدن رضا از خود بی خود می‌شود و عقل و هوش خود را کاملا از دست می‌دهد. یا اعضای گروهک تروریستی منافقین که حضورشان در فیلم فقط یکی از ماجراها و موقعیت‌ها را رقم می‌زند. و به آن‌ها حتی در سطح کم هم پرداخته نشده است.

بد نیست که در فیلم هزارپا به بازی‌ها نیز اشاره‌ای داشته باشیم. در این فیلم رضا عطاران به عنوان بازیگر اصلی و نقش اول بازی می‌کند. که تنهایی با طنازی‌اش توانسته است فیلم را سرپا نگه دارد.

او که به کمدینی موفق در طی این سال‌ها در سینمای ایران بدل شده است و حضورش به تنهایی باعث تضمین فروش فیلم است. هر چند نقش او در این فیلم بسیار به نقش‌های دیگر شبیه است، اما باز هم از سایر بازیگران این فیلم یک سر و گردن بالاتر است.

در نقطه‌ی مقابل او سارا بهرامی است. که نقش خانم عباسی را بازی می‌کند. نقش او بسیار یادآور نقش ویشکا آسایش در فیلم ورود آقایان ممنوع می‌باشد. اما او نتوانسته است از پس ایفای این نقش بر بیاید. نه در بخشی که مربوط به نشان دادن اقتدارش است و نه در بخشی که ماجرا با حضور رضا در آسایشگاه به سمت طنز می‌رود.

بیشتر بخوانید: جشن دلتنگی فیلمی از پوریا آذربایجانی ، واقعیت روابط مجازی

فیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجامفیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌ای بی سرانجام

اما آنچه باعث موفقیت فیلم هزارپا می‌شود استفاده‌ی زیاد از شوخی‌های جنسی است.

اما آنچه باعث موفقیت فیلم هزارپا می‌شود استفاده‌ی زیاد از شوخی‌های جنسی است. که اخیرا این شوخی‌ها در فیلم‌های به اصطلاح طنز ایرانی باب شده است. بدون اینکه این شوخی‌ها به صحنه فیلم ربطی داشته باشند و یا کمکی به در آوردن حال و هوا و درونمایه‌ی اثری بکند، تنها بار ضعف فیلمنامه در آفریدن موقعیت‌های کمیک را به دوش می‌کشد.

شهره لرستانی، مهران احمدی، لاله اسکندری، سپند امیر سلیمانی، سعید امیرسلیمانی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!