تحلیل الجزیره درباره پیام های رژه مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه


تحلیل الجزیره درباره پیام های رژه مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه

خبرگزاری آریا- تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره در گفت و گو با کارشناسان و تحلیل گران سیاسی علل و عوامل شکل گیری رژه نظامی مشترک نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب های خلیج فارس و پیام های این اقدام را بازتاب داد.

تحلیل الجزیره درباره پیام های رژه مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه
خبرگزاری آریا- تارنمای شبکه تلویزیونی "الجزیره" در گفت و گو با کارشناسان و تحلیل گران سیاسی علل و عوامل شکل گیری رژه نظامی مشترک نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب های خلیج فارس و پیام های این اقدام را بازتاب داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، این رژه صبح دیروز (یکشنبه) در سواحل بندرعباس به مناسبت گرامیداشت سالروز آغاز جنگ تحمیلی و با شعار « ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای همسایه » برگزار شد.
الجزیره به نقل از « عباس اصلانی » پژوهشگر مرکز پژوهش های علمی و مطالعاتی راهبردی خاورمیانه با توجه به تکرار ادعاهای بی پایه و اساس از سوی مقامات سعودی علیه ایران نوشت : این رژه امسال در « شرایط حساسی » برگزار شد.
اصلانی توضیح داد: پافشاری آمریکا و عربستان بر متهم دانستن ایران در حملات شکل گرفته علیه شرکت نفتی "آرامکو" احتمال شعله ور شدن جنگ در منطقه را شدت بخشیده و همین امر تهران را وامی دارد تا خود را برای مقابله با چنین تهدیدهایی آماده کند.
وی تاکید کرد که رژه نظامی در سراسر ایران در همین راستا قرار دارد. اما آماده شدن برای احتمال جنگ لزوما به معنی شعله ور شدن جنگ نیست، زیرا چنین جنگی به نفع آمریکا و عربستان نخواهد بود.
این استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: ریاض پنج سال پیش با این نیت وارد جنگ یمن شد که آن را به سرعت به نفع خود پایان دهد، اما در باتلاق آن گرفتار شد و هم اکنون به سادگی نمی تواند خود را از آن برهاند.
اصلانی توضیح داد: ایران با رژه نظامی خود دشمنانش را از افتادن در باتلاق این کشور برحذر داشت، زیرا بدون شک افتادن در آن بسیار هزینه بر خواهد بود.
تحلیل الجزیره درباره پیام های رژه مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه
وی افزود: رزمایش نیروی دریایی و رژه های نظامی ایران در حالی برگزار شد که تهران چند روز قبل از آن با ارسال پیام های روشنی آمریکا را از ارتکاب هر گونه حماقتی در خصوص جنگ برحذر داشت .
وی تاکید کرد که وقوع هر گونه جنگی علیه ایران تنها با خواست و اراده تهران پایان خواهد یافت و مانورهای دریایی ایران در آب های خلیج فارس جدی بودن این کشور در واکنش نشان دادن به هر گونه ماجراجویی را به اثبات رساند و نشان داد، ایران آماده است تا تهدیدهای خود را به منصه ظهور برساند. این رزمایش دریایی همچنین ثابت کرد که ایران با قدرت عزم خود را برای حضور داشتن در آب های خلیج فارس جزم کرده است.
او توضیح داد: آنچه که ایران در مانور دریایی اش به معرض نمایش گذاشت، تنها بخشی از توان دریایی این کشور بود که تهران برای مقابله با هر گونه جنگ احتمالی بر آن تکیه کرده و آب های خلیج فارس یکی از گزینه های تهران برای مقابله با دشمنانش به شمار می رود.
« سیاوش فلاح پور » یکی دیگر از تحلیل گران مسائل سیاسی در گفت وگو با الجزیره از « توان نظامی و نفوذ منطقه ای » به عنوان مهم ترین اهرم های فشار موجود در اختیار رهبران ایران برای مدیریت تنش ها از جمله پرونده هسته ای نام برد.
وی تاکید کرد: ایران با به نمایش گذاشتن توان نظامی خود می خواهد پیام های متعددی را برای غرب بفرستد. توان ایران به حد پیشرفته ای رسیده و همین امر طرف های مقابل را به جای دیکته کردن خواسته هایشان، به تعامل با تهران واداشته است.
وی توضیح داد: تهران تعامل سنتی قدرت های بزرگ با کشورهای خاورمیانه را قبول ندارد .
فلاح پور در ارتباط با علت خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای نیز گفت: کاخ سفید مایل است تا ایران را به دوران قبل از دستیابی به توافق بازگرداند و همین امر باعث شد تا آمریکا از توافق خارج شود.
وی در مورد همزمان شدن رژه نظامی ایران در آب های خلیج فارس با اتهامات واهی آمریکا و عربستان علیه تهران گفت: مانورهای دریایی در بردارنده پیام روشنی برای کشورهای غربی به ویژه آمریکا است، مبنی بر اینکه ایران برای مقابله با انواع سناریوهای نظامی آمادگی دارد.
این تحلیل گر سیاسی معتقد است: ایران تهدیدهای یاد شده را جدی گرفته است هر چند ترامپ ثابت کرده که فشارهای اقتصادی را بر عملیات نظامی ترجیح می دهد. البته نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که برخی از جریان های سیاسی با نفوذ در واشنگتن همچنان کشورشان را به انجام عملیات نظامی علیه ایران تشویق می کنند.
به گزارش ایرنا، فلاح پور بر عزم راسخ رهبران ایران جهت دفاع از منافع ملت خویش تاکید کرد و افزود: مراکز تصمیم گیری در ایران معتقدند که دوران سلطه مطلق آمریکا بر خاورمیانه پایان یافته و تهران می تواند نقش سازنده ای در برقراری نظام نوین جهانی بازی کند و بحران های کنونی منطقه زمینه ساز چنین نظامی است.
وی با اشاره به این که نفوذ آمریکا در نظام نوین جهانی در مقایسه با چهار دهه گذشته به شدت کاهش خواهد یافت، توضیح داد : چنین دیدگاهی برآمده از راهکار ایران در مورد تحولات کنونی منطقه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی