رایزنی‌های بین المللی روحانی


رایزنی‌های بین المللی روحانی

تهران-ایرنا- رایزنی‌های دیپلماتیک «حسن روحانی» در مقر سازمان ملل متحد و با مقامات بلندپایه کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، سوئد و ژاپن و ارایه طرح «لزوم شفافیت آرای نظام تقنینی» به مجلس شورای اسلامی، موضوعات محوری توئیت‌ها و اظهارنظرهای کاربران را در شبکه اجتماعی توئیتر در 24 ساعت گذشته تشکیل داده‌اند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا؛ در حالی که «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، در سفر به مقر سازمان ملل متحد، در حال رایزنی‌های دیپلماتیک با مقامات بلندپایه کشورهای جهان است، دونالد ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دوباره اتهامات واهی خود درباره ایران را مطرح کرد. این تحولات مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفت و آنان در ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر اظهار نظر در این ارتباط، به بحث درباره ارائه طرح «لزوم شفافیت آرای نظام تقنینی» در مجلس شورای اسلامی پرداختند.

دستاوردهای دیپلماتیک یک سفر

در حالی که قرار است«حسن روحانی»، در عصر روز جاری (سوم مهرماه) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای سران سایر کشورهای جهان، سخنرانی نماید، رییس جمهوری روز گذشته نیز روز پرکاری داشت و دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، محل آمد و شد سران و بلندپایگان کشورهای مهم جه۰ان بوده است. این موضوع محور اصلی در شبکه اجتماعی توئیتر در ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

مصاحبه رییس جمهوری اسلامی ایران با رسانه‌های غربی در روز گذشته از موضوعات مورد توجه کاربران بوده است.«حسام الدین آشنا» مشاور رسانه‌ای رییس جمهوری در همین ارتباط و در توئیتی نوشت: «مصاحبه رئیس‌جمهور روحانی با کریس ‌والاس در فاکس نیوز تبدیل به محاکمه علنی و صریح آمریکا در افکار عمومی جهان شده‌ است.»

برخی از کاربران نیز به مقایسه عملکرد «حسن روحانی» رییس جمهوری در سفر به نیویورک و سفر رییس جمهور پیشین ایران پرداختند و سفر اخیر روحانی را بسیار پربارتر و دیپلماسی وی را بسیار فعال‌تر ارزیابی کردند.

در همین حال سخنرانی ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نیز مورد انتقاد فعالان سیاسی و کاربران این شبکه قرار گرفت. «علی ربیعی» سخنگوی دولت، در توئیت خود به محورهای همین سخنرانی اشاره کرد و آورد: «ترامپ در سازمان ملل سعی کرد گفتمان صلح را مصادره کند و ایران را به شکل کشوری خشونت‌طلب بازنمایی کند. تهاجم ترامپ به برجام، در سویه ایدئولوژیک خود توام با جابجا کردن مفهوم صلح و مفهوم خشونت بود. ترامپ تروریسم اقتصادی را که کارکردی جز تهاجم هر روزه به حق سلامت و حق حیات شهروندان ایرانی ندارد صلح‌طلبی می‌خواند. «وزارت حقیقت جرج اورول» را به خاطر داشته باشیم: جنگ، صلح است.»

«سید محمد حسینی» فعال سیاسی اصولگرا در پیام توئیتری خود نوشت: «ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل: «ایران نه فقط حامی ترویست هست؛ بلکه در یمن جنایت می‌کند». در پاسخ این همه وقاحت که به جای عربستان نام ایران را ذکر می‌کند، تنها می‌توان گفت: بعضی تا مجبور نشوند دروغ نمی‌گویند، ترامپ تا مجبور نشود، راست نمی‌گوید».

بررسی اخبار مربوط به جلسات رییس جمهوری با مقامات اروپایی نظیر «امانوئل مکرون»، «بوریس جانسون» و «آنگلا مرکل» موضوعی بود که خبرنگاران و اصحاب رسانه در این شبکه اجتماعی درباره آن توئیت کردند و هرکدام تلاش کردند تا مسیر این گفت وگوها را تحلیل و درباره نتایج آن به حدس و گمان بپردازند.

عدم پوشش کامل و دقیق این مذاکرات و ارائه تحلیل و تفسیرهای غیریکطرفه از این جلسات، موضوعی بود که کاربران معتقد بودند صدا و سیما به خوبی آن را انجام نداده است و از همین رو به انتقاد از عملکرد این سازمان پرداختند.

شفافیت؛ برای همه

پس از بحث‌های گسترده‌ای که در هفته‌های گذشته درباره طرح «شفافیت آرای نمایندگان» در مجلس شورای اسلامی بپا شده بود، اکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی را برای شفافیت در تصمیم‌گیری تمامی بخش‌های نظام سیاسی ایران به مجلس شورای اسلامی ایران ارایه دادند.

«سید فرید موسوی» نماینده مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: «به همراه جمعی از همکاران طرح دو فوریتی «لزوم شفافیت آرای نظام تقنینی» را تقدیم کردیم. در این طرح نه فقط نمایندگان؛ بلکه اعضای همه نهادهای نظام تقنینی شامل مجامع و شوراهای دیگر هم موظف به شفاف‌سازی آرای خود می‌شوند. این طرح می‌تواند شفافیت به کلیه سطوح تصمیم‌گیر نظام تقنینی بسط دهد.»

«عبدالکریم حسین زاده» دیگر نماینده مجلس بود که به این موضوع اشاره کرد و آورد: «امروز طرح شفافیت آرای نظام قانونگذاری کشور و علنی بودن مشروح مذاکرات علاوه بر مجلس شامل مجمع تشخیص، خبرگان رهبری، شورای نگهبان، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای شهر و روستا درقالب یک ماده واحده و با ۲۰۰ امضا تهیه شد، به امید رای مثبت همکاران و مدافعان شفافیت آرا به طرح مذکور.»

«علیرضا رحیمی» سومین نماینده‌ای بود که از ارایه این طرح در مجلس خبر داد و چنین توئیت کرد: «طرح جامع شفافیت آراء مراجع تصمیم گیری کشور، با بیش از ۲۰۰ امضاء و قید دو فوریت، از سوی فراکسیون امید تهیه و قبل از تسلیم به هیات رییسه، برای دکتر لاریجانی تشریح شد. دو فوریت این طرح بزودی در مجلس مطرح خواهد شد.»

در طرف مقابل اما «امیر خجسته» نماینده‌ای بود که به نظر می‌رسد اولویت را در تعیین تکلیف طرح قبلی یعنی طرح شفافیت آرای نمایندگان می‌داند. در توئیت وی می‌خوانیم: «باید توجه داشت که اصلاح خویش مقدم بر اصلاح جامعه است، کسی که قادر به ایجاد تغییر در خود نیست، هرگز نمی‌تواند جامعه را به سمت خیر و صلاح پیش ببرد. سنگر بندی‌های جناحی و ایجاد انحراف در بحث شفافیت‌ در مجلس، فقط روند تصویب آن را طولانی کرده و در مجلس دهم به فرجام نخواهد رسید.»

با طرح این موضوع کاربران شبکه اجتماعی توئیتر، نسبت به این طرح ابراز نظر کردند. کاربری ضمن حمایت از این طرح نوشت که شفافیت مثل دوربین است و می‌تواند باعث ممانعت از ارتکاب تخلف شود.

برخی کاربران اما پرسش‌هایی را از این طرح مطرح کردند. کاربری از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا جزئیات این طرح را منتشر کرده و مشخص نمایند که قرار است مراکز مذکور تا چه میزان از شفافیت برخوردار شوند؟

کاربری هم آورد: «این طرح می‌تواند گام مهمی در شفافیت کشور باشد. البته انتظار می‌رود مدعیان ایجاد استثنا در این طرح زیاد باشند.»

در عین حال برخی کاربران از هواداران طرح شفافیت آرای نمایندگان خواستند تا در صورت داشتن حسن نیت، از این طرح نیز حمایت کنند. کاربری با اشاره به این مطلب، چنین نوشت: «بعد از فریاد عصبی عده‌ای برای مشخص نبودن رای نمایندگان مجلس، امروز ۲۰۰ نماینده مجلس، بعد از معاون اول رییس جمهور در لایحه‌ای با قید دو فوریت خواستار قانونی مبنی بر شفافیت تمام عناصر مهم تصمیم‌گیر در کشور شدند. مطالبه اصلی شروع شد، دوستان مدعی خواستار شفافیت بسم الله».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»