صحیفه سجادیه، منشور اخلاقی بشریت است


صحیفه سجادیه، منشور اخلاقی بشریت است

مدیر موسسه سجادیه گفت: صحیفه سجادیه از جمله کتب برجسته دین اسلام و معروف به زبور آل‌محمد است و از نظر تمام محققان و پژوهشگران این عرصه، منشور اخلاقی بشریت به شمار می‌رود.

به گزاش ایسنا، صحیفه سجادیه کتابی حاوی ۵4 دعا از امام سجاد است که پس از قرآن و نهج‌البلاغه مهم‌ترین میراث مکتوب شیعه به حساب می‌آید و به نام‌های خواهر قرآن و انجیل اهل‌بیت نیز مشهور است و نیز مانند قرآن و نهج البلاغه از نظر فصاحت و بلاغت مورد توجه قرار گرفته است.

امام سجاد(ع) بسیاری از معارف دینی را در دعاهای خود بیان می‌کند، موضوعاتی مثل خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و مباحث عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیاء، جایگاه پیامبر و اهل‌بیت علیها سلام، امامت، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامیداشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، نعمت‌های مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز و عبادت از مسائلی است که امام چهارم شیعیان در کتاب صحیفه سجادیه به آن پرداخته است.

معروف‌ترین دعای صحیفه سجادیه، دعای مکارم‌الاخلاق است و به سیزده زبان از جمله فارسی و انگلیسی ترجمه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی لبخندان، مدیر موسسه سجادیه در آستانه شهادت امام زین‌العابدین علیه السلام، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: صحیفه سجادیه از جمله کتب برجسته دین اسلام و معروف به زبور آل‌محمد است و از نظر تمام محققان و پژوهشگران این عرصه منشور اخلاقی بشریت به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: صحیفه سجادیه در قالب ادعیه با موضوعات و محورهای مختلف بوده اما در مجموع دربردارنده مطالبی است که سبک زندگی جامعه بشری را مشخص می‌سازد و الگوی بسیار مناسبی برای سبک زندگی دینی در تمام ادیان و مذاهب است.

مدیر موسسه سجادیه ادامه داد: مقام معظم رهبری دائما‍ بر توجه به صحیفه سجادیه تاکید داشته و در بیانیه گام دوم برای رشد و تعالی معنوی صحیفه سجادیه را الگویی مناسب و یکی از مبانی اصلی در مطالع مطالب دینی دانسته‌اند.

لبخندان با اشاره به فراگیر بودن صحیفه سجادیه در کلیه سنن و مذاهب بیان کرد: صحیفه سجادیه رفع کننده نیازهای امروز جامعه در تمام سنین و با هر نوع اعتقاد و سلیقه‌ای است و مطالب آن لازمه زندگی همه انسان‌ها است، به همین سبب در سنن دیگر هم مورد مطالعه و توجه فراوان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های موسسه سجادیه اظهار کرد: هدف فعالیت در این موسسه مطالعه جنبه‌های مختلف زندگی و شخصیت امام زین العابدین و همچنین صحیفه سجادیه است که در دو دوره آموزش، موفق به تعلیم 80 طلبه در این زمینه شده و در حال حاضر 15 تن از آنها در سطح شهر و شهرستان‌های اطراف مشغول به تبلیغ آموزه‌های خود هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان