کپسول ترک اعتیاد دتای هندی چیست و چه عوارضی دارد؟


کپسول ترک اعتیاد دتای هندی چیست و چه عوارضی دارد؟

دتای هندی یک نوع ادویه از کشور هند است که مصرف آن حالت نشاط در فرد ایجاد می‌کند، به همین دلیل از آن برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود. آسیب کلیوی، ناراحتی‌های قلبی-عروقی و نارحتی‌های گوارشی برخی از عوارض مصرف این ماده است.

کپسول ترک اعتیاد دتای هندی چیست و چه عوارضی دارد؟

ستاره | سرویس سلامت - اعتیاد یک بیماری است که به نیاز به درمان جدی دارد. برخی افراد برای رهایی سریع از این منجلاب، دست به هر کاری می‌زنند. در این میان داروهای تبلغاتی هم جای خود را باز کرده و زمینه را برای سودجویی برخی از فرصت‌طلبان مهیا کرده است. داروهایی که با عنوان داروهای ترک اعتیاد در بازار وجود دارند هر روز با اسامی جدیدتری وارد می‌شوند اما اینکه این داروها حقیقتا در راستای کمک به بهبود وضعیت روحی و جسمی معتادان عرضه می‌شوند یا خیر پاسخ واضح و روشنی برای آن وجود ندارد. البته با بررسی ترکیبات تشکیل‌دهنده هر کدام می‌توان تا حدودی پی به حقیقت امر برد. یکی از این داروهای ترک اعتیاد که هم به صورت پودر و هم به صورت کپسول تولید می‌شود؛ دتای هندی نام دارد که در ادامه با آن، بیشتر آشنا می‌شویم.

در این مطلب می‌خوانید:

دتای هندی چیست؟ عوارض مصرف نظر وزارت بهداشت

دتای هندی چیست؟

دتای هندی یک نوع ادویه کاملا گیاهی از کشور هند است، برخی از ترکیبات این ادویه شامل دارچین، بابونه، آویشن هندی، فلفل و ریشه جنسینگ می‌شود. مصرف این ادویه نشاط و سرخوشی بسیار بالایی ایجاد می‌کند، همین ویژگی باعث شده است تا از آن به عنوان نوعی داروی ترک اعتیاد در کشورهایی نظیر هند، چین، مالزی و بحرین استفاده شود. گفته می‌شود در پودر این ادویه ماده‌ای به نام "جلبک اسپرولینای تایلندی" نیز وجود دارد که بسیار نیروبخش و انرژی‌زاست و همین باعث می‌شود فرد بتواند فعالیت‌های روزانه خود را بدون هیچگونه رخوت و سستی، انجام دهد.

سازندگان این ماده ادعا می‌کنند که درمان با این ادویه هندی کوچک‌ترین اثری از خماری، رعشه، عرق سرد، خمیازه، بداخلاقی، بی‌حالی، رخوت و کم‌حوصلگی بر جای نمی‌گذارد، اما اینکه این ادعا تا چه اندازه صحت دارد سوالی است که پاسخ به آن، نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد.

فروشندگان این محصول باور دارند که این ماده گیاهی می‌تواند وزن از دست رفته و چهره پریشان بیمار از قبیل کبودی زیر چشم، لب، لاغری بدن و ... را طی چند روز باز سازی کند و هر نوع اعتیاد به کراک، تریاک، هروئین و شیشه را به راحتی درمان کند. روش مصرف این ماده به این صورت است که روزی ۲ وعده، هر وعده یک قاشق صبحانه‌خوری مصرف می‌شود البته باید در روز بعد میزان مصرف کمتر از روز قبلی باشد. دوره درمان با این داروی گیاهی بین ۲۰ تا ۴۵ روز است و نیاز به استراحت ندارد.

هشدار: این مطلب با توجه به توضیحات سازنده و صرفا جهت اطلاع بازنشر شده است و واضح است که برای تهیه هر نوع دارویی (گیاهی یا شیمیایی)، ابتدا لازم است صحت مجوز سازمان غذا و دارو را در محصول مربوطه، بررسی کنید.

کپسول ترک اعتیاد دتای هندی چیست و چه عوارضی دارد؟

عوارض مصرف پودر یا کپسول دتای هندی چیست؟

از آنجایی‌که داروهای ترک اعتیاد بسیار متنوع هستند و احتمال اعتیاد به همان داروی ترک اعتیاد نیز بالاست توصیه می‌شود هرگز بدون مشورت با پزشک معالج و خودسرانه از هیچ‌یک از داروهای ترک اعتیاد استفاده نکنید. هر کدام از این داروها قطعا عوارض خاص خود را داشته و ممکن است وضعیت شما را از آنچه که هست بدتر کنند و به اصطلاح شما را از چاله به چاه اندازند. بنابراین مصرف خودسرانه هیچ کدام از این داروها، توصیه نمی‌شود. دتای هندی هم از این قاعده مستثنی نبوده و مصرف آن می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. از طرفی برخی از سودجویان حتی از این قضیه سوء استفاده کرده و داروهای مشابهی را که ترکیباتی دیگر دارند به جای این ادویه به فروش می‌رسانند که باز هم لازم است ناآگاهانه اقدام به خرید آن‌ها نکنید.

از عوارض این ادویه هندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد ناراحتی‌های گوارشی ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان عوارض کلیوی و کبدی عوارض قلبی و عروقی بی‌قراری و بدن درد (اعتیاد به مواد جدیدتر) تشنج و مرگ

کپسول ترک اعتیاد دتای هندی چیست و چه عوارضی دارد؟

وزارت بهداشت در مورد این ادویه چه می‌گوید؟

وزارت بهداشت هر گونه مصرف داروهای ترک اعتیاد نظیر قرص دراگون یا دتای هندی را مجاز نمی‌داند چرا که این داروها حاوی ماده‌ای به نام "میراگنین" هستند. تحقیقات در سوئد نشان داده است که داروهای گیاهی که حاوی ترکیبات کراتوم مثل میراگنین هستند اگر با ترامادول مصرف شوند باعث اوردوز شدن مصرف کننده‌های ترامادول می‌شوند. هرچقدر میزان میراگینین بالاتر باشد خطر تشنج و کما بیشتر می‌شود و ریسک مرگ و میر نیز، بالاتر می‌رود.

اکثر این کپسول‌های ترک اعتیاد به اصطلاح گیاهی شامل پودر خشخاش، ترامادول، بایمادول یا دیفنوکسیلات و داروهای مسکن و اعصاب پودر شده هستند که با اندکی زیره و یا آویشن مخلوط می‌شوند تا از این طریق به این ترکیبات ماهیت گیاهی بودن داده شود. بر همین اساس وزارت بهداشت استفاده از این مواد را که با اسامی مختلفی در بازار وجود دارد برای ترک اعتیاد، مناسب نمی‌داند.


جمع بندی

اعتیاد یک بیماری است که به صوت تدریجی ایجاد می‌شود و نمی توان آن را یک شبه درمان کرد. مسلما ترک اعتیاد به هر ماده‌ای درمان خاص خود را داشته و نیاز به حوصله، اراده، صبر و زمان دارد. در این راستا تحت نظر پزشک بودن، اهمیت زیادی دارد. این کار به فرد معتاد کمک می‌کند که بتواند به دور از آسیب‌های احتمالی بعدی و به صورت کاملا اصولی، اعتیاد خود را ترک کند. در این رابطه توصیه می‌کنیم مطلب روش‌ های ترک اعتیاد؛ چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟ را نیز مطالعه کنید. آیا شما و یا اطرافیانتان از داروهای ترک اعتیاد استفاده کرده‌اند؟! چقدر اثرگذار بوده است؟! درصورتی‌که تجربه مصرف این دارو یا داروهای مشابه را برای ترک اعتیاد داشته و دیدگاهی در این باره دارید، آن را با ما و دیگر خوانندگان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس