در سرکوب‌های ماه ژوئن در سودان 85 نفر کشته شدند


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/)، به نقل از خبرگزاری فرانسه از خرطوم، به گزارش یک نهاد حقوق بشر دولتی در...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری فرانسه از خرطوم، به گزارش یک نهاد حقوق بشر دولتی در سودان، در جریان سرکوب های ماه ژوئن در این کشور، 85 نفر کشته شدند.
این نهاد حقوق بشری روز سه شنبه اعلام کرد، در سرکوب جنبش اعتراضی ماه ژوئن در خرطوم، 85 نفر کشته شدند. آمار قربانیان ارائه شده از سوی این نهاد دولتی، از آمار اعلام شده از سوی معترضان کمتر است.
نیروهای امنیتی سوم ماه ژوئن تجمع افراد معترض به نظامیان که پس از برکناری عمر البشیر حکومت را در دست گرفتند و خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان بودند، سرکوب کردند. کمیته ای از پزشکان نزدیک به جنبش معترضان اعلام کرده بود این ماجرای غم انگیز که در برابر ستاد مشترک ارتش رخ داد، دست کم 127 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. اما کمیته حقوق بشر روز سه شنبه آمار قربانیان در جریان متفرق کردن معترضان و تنش های روزهای آینده را 85 نفر اعلام کرد. حریه اسماعیل، رئیس این کمیته خطاب به خبرنگاران گفت:​ آمارهای پلیس از کشته شدن ه85 نفر و زخمی شدن 239 نفر در خارطوم ، بین روزهای سوم و دوازدهم ژوئن حکایت دارد.
وی تاکید کرد، مردان مسلحی که لباس پلیس بر تن کرده و اعضای یک گروه شبه نظامی که احتمالا نیروهای واکنش سریع بودند، معترضان را متفرق کردند. وی خاطر نشان کرد: این نیروها بدون هیچ هشدار قبلی به کسانی که در تجمع اعتراضی قانونی و مسالمت آمیز شرکت کرده بودند، به شدت به زور متوسل شده اند. حریه اسماعیل تاکید کرد که همه افراد دخیل در این حادثه می بایست محاکمه شوند.
عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان که از یک ماه پیش و در پی توافق بین نظامیان و معترضان با هدف انتقال حکومت به غیرنظامیان بر این سمت گمارده شده، به درخواست جنبش معترضان، اخیرا برای تحقیق در خصوص سرکوب گری ها یک کمیته مستقل تشکیل داده است.
تحقیقات انجام گرفته توسط شورای انتقالی نظامی در پایان ماه ژوئیه - که در آن زمان قدرت را در دست داشت - از دخالت هشت عضو نیروهای واکنش سریع در این سرکوبگری ها حکایت دارد. این شورا در آن زمان تاکید می کرد که دستور متفرق کردن تجمع معترضان را نداده اما عملیات پاکسازی در نزدیکی محل تجمع با مشکلاتی مواجه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!