هنگامی که تومور یا کیست تخمدان باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد، جراح می تواند این کار را از طریق برش کوچک با استفاده از لاپاراسکوپی یا برش بزرگتر شکم (لاپاراتومی) انجام دهد. از هر دو نوع جراحی می توان برای تشخیص مشکلاتی مانند کیست تخمدان، چسبندگی، فیبروم و عفونت لگن استفاده کرد اما اگر شکی به سرطان وجود داشته باشد، استفاده از لاپاراتومی در اولویت است. در ادامه این مقاله ار بخش مقالات بیماری ها و سلامت زنان دکتر سلام به توضیج کامل درباره کیست تخمدان و روش های جراحی آن پرداخته و با آن آشنا می شویم.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

انتظارات بعد از جراحی کیست تخمدان

معمولاً در حین جراحی کیست تخمدان، بیهوشی عمومی استفاده می شود. بعد از انجام لاپاراسکوپی می توانید فعالیتهای معمول خود را طی یک روز مجددا شروع کنید اما باید تا یک هفته از فعالیت شدید یا ورزش خودداری کنید. بعد از لاپاراتومی شما ممکن است به مدت 2 تا 4 روز در بیمارستان اقامت کنید و بعد از 4 تا 6 هفته به فعالیت های معمول خود بازگردید.

دلایل انجام جراحی کیست تخمدان

جراحی برای تأیید تشخیص کیست تخمدان، برداشتن کیست علامت دار و رد سرطان تخمدان انجام می شود.

تحت شرایط زیر جراحی برای کیست تخمدان یا تومور توصیه می شود:

تومورهای تخمدان در هر دو تخمدان وجود دارد. کیست تخمدان بزرگتر از 5/7 سانتی متر(3 اینچ) باشد. کیست تخمدان معاینه شده کوچکتر نمی شود و طی 2 تا 3 ماه از بین نمی رود. بررسی سونوگرافی نشان می دهد که کیست تخمدان پیچیده است. تومور تخمدان دارید و هرگز دوره قاعدگی نداشته اید (مثلاً دختر جوان). دوران یائسگی (زن یائسه) را سپری کرده اید. از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید (مگر اینکه از قرص های حاوی دوز کم پروژستین استفاده کنید یا یک قرص را استفاده نکنید که این امر باعث ایجاد کیست عملکردی مرتبط با تخمک گذاری می شود). پزشک شما نگران وجود سرطان تخمدان است. در این حالت شما را به متخصص آنکولوژی زنان و زایمان ارجاع می دهد.

نحوه کارآیی جراحی کیست تخمدان

کیست تخمدان را می توان از تخمدان خارج کرد(کیستکتومی) ولی تخمدان و قدرت باروری را حفظ کرد اما امکان دارد بعد از کیستکتومی، کیست تخمدان جدید روی همان تخمدان یا تخمدان سمت مقابل شکل بگیرد. تشکیل کیست های جدید فقط با خارج کردن تخمدان ها (افورکتومی) مختل می شود.

جراحی کیست تخمدان؛سالپینگواوفورکتومی

سالپینگواوفورکتومی عمل جراحی خارج کردن تخمدانهای زنان و لوله‌های فالوپ است .یک زن می تواند سالپینگواوفورکتومی دو طرفه داشته باشد ، یعنی هر دو تخمدان و لوله فالوپ برداشته می شوند یا سالپنگواوفورکتومی یک طرفه که در آن فقط یک لوله تخمدان و فالوپ برداشته می شود .سالپینگواوفورکتومی می تواند به طور مستقل یا به عنوان بخشی از هیسترکتومی (برداشت رحم) باشد .

این روند با چندین روش مختلف قابل انجام است:

1 لاپاروسکوپی: جراح برش کوچکی در شکم ایجاد می کند و لاپاروسکوپ را که شامل یک دوربین کوچک و نور است وارد لگن می کند. این ابزار کمک می کنند تا جراح تخمدان ها و لوله های فالوپ را پیدا کرده و خارج شدن آنها را از طریق برش دوم ایجاد شده در بالای واژن مشاهده کند. جراح سپس دو برش را می بندد. این نوع روش کم تهاجمی هست و نسبت به روشهای باز جراحی ، زمان بهبودی کمتری نیاز دارند.

2 روباتیک : روش روبوتیک مشابه روش لاپاروسکوپی است به جز اینکه بازوی روبوتیک در تعیین و برداشتن تخمدان ها و لوله ها به جراح کمک می کند.

3 روش مرسوم : عمل جراحی مرسوم یا باز نیاز به برشی بزرگ در شکم یا لگن دارد. این روش به جراح امکان مشاهده احشا را فراهم کرده و می تواند آنها را با دست خود خارج کنند. روش باز عامل عوارض بیشتری مانند عفونت است و به مدت زمان زیادی جهت بهبودی نیاز دارند.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

بیشتر بخوانید: بیماری مقاربتی؛ آشنایی با چند بیماری مقاربتی

آیا لاپاروسکوپی همیشه برای تشخیص اندومتریوز لازم است؟

لاپاروسکوپی بهترین آزمایش برای تشخیص اندومتریوز است. آندومتریوز گاهی اوقات در معاینه واژینال یا کیست اندومتریوتیک در اسکن سونوگرافی دیده می شود. معاینه واژینال طبیعی یا اسکن طبیعی، آندومتریوز را از بین نمی برد. آزمایش خون پروتئین CA 125، می تواند کمک کننده باشد اما افزایش میزان آن مختص آندومتریوز نیست چرا که نشان دهنده تحریک یا وجود التهاب در بدن است و می تواند مشابه با آپاندیسیت، عفونت لگن و کیست تخمدان در اندومتریوز هم ایجاد شود.

سطح افرایش یافته به معنای تشخیص سرطان نیست. جراحی لاپاروسکوپی تنها یک نوع روش جراحی برای آندومتریوز است. مزیت آن استفاده از برش های کوچکتر بر روی شکم و مدت زمان بهبودی کوتاه ترنسبت به برش روش لاپاراتومی است. جراحی لاپاروسکوپی ممکن است برای همه بیماران مناسب نباشد. داروها به صورتی ترکیبی باعمل جراحی به کار می روند تا قبل و بعد از عمل مصرف شود و از عود بیماری و ایجاد علائم جلوگیری کند یا به تاخیر بیاندازد.

این روش برای زنانی که تمایل فوری به بارداری ندارند می تواند مفید باشد.

لاپاروسکوپی

معمولاً طی روز در بیمارستان بستری می شود (عمل جراحی سرپایی) اما در صورت توصیه به اقامت حتما لوازم لازم را تهیه کنید. شما بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد و باید حداقل 6 ساعت قبل از بیهوشی، خوردن یا نوشیدن را متوقف کنید. پرسنل بیمارستان قبل از عمل اطلاعات مفصلی درباره این موضوع به شما خواهند داد . در برخی از بیمارستان ها نیاز به حضور در کلینیک ارزیابی قبل ازعمل هست تا قبل از عمل ارزیابی فشار خون یا آزمایش های دیگر به عمل آید.

این کار به منزله اعلام آمادگی بیمارستان و شما جهت جراحی می باشد. در شروع عمل، مثانه تخلیه می شود (کتتر ادراری کار گذاشته می شود). سپس یک سوزن ظریف وارد د ناف می شود و شکم با گاز دی اکسید کربن پر می شود. جریان گاز کاملا به دقت کنترل می شود. گاز دی اکسید کربن سبب جدایی دیواره شکم از روده می شود تا لاپاراسکوپ به طور ایمن وارد شود.

دو برش کوچک (تقریباً 1 سانتی متر) دیگرایجاد می شود، معمولاً یکی وسط شکم و دیگری در خط زیر بغل جهت ورود ابزار، تا ارگان های شکمی دیده شوند. بررسی دقیقی از رحم، تخمدانها، لوله های فالوپی، بن بست داگلاس، روده، مثانه و مناطق اطراف آن انجام می شود و از شدت بیماری عکس یا فیلمی تهیه می شود. بسیاری از انواع اندومتریوز در حال حاضر شناخته شده است. اگر بافت ها به هم چسبیده باشند (چسبندگی)، ممکن است نتوان بعضی یا همه ارگان ها را مشاهده کرد.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

میزان موفقیت جراحی لاپاروسکوپی

مقادیر مختلفی گزارش شده است اما مطالعات نشان می دهد که 5/62٪ بهبود یا رفع درد در 6 ماه ، که 55٪ آنها در 12 ماه بهبود یافته اند. عدم پاسخ به درمان جراحی ممکن است به دلیل خروج ناقص یا از بین رفتن بیماری یا به دلیل عود باشد. اگر آندومتریوز شدید باشد و سایر ارگان ها مانند روده را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن نیست کل اندومتریوز طی یک جلسه لاپاروسکوپی خارج گردد. بعضاً ممکن است نیاز به حضور مشاوران دیگری (مانند جراح کولورکتال و مجاری ارولوژی) باشد.

میزان عود آندومتریوز غیرقابل پیش بینی است، اما به طور کلی در محدوده 5 20٪ در سال گزارش می شود. زنانی که مایل به بارداری هستند باید هر چه سریعتر بعد از عمل جراحی تلاش خود را آغاز کنند. زنانی که مایل به تعویق هستند باید درمان پزشکی یا دارویی مثل قرص ضدبارداری ترکیبی مداوم ، درمان مداوم پروژستوژن یا Coil Mirena را به منظورجلوگیری از عود تاخیری در نظر بگیرند.

تکنیک های جراحی لاپاراسکوپی

تحقیقات نشان داده اند که عمل جراحی لاپاروسکوپی می تواند احتمال بارداری را افزایش داده و درد را کاهش دهد. برای جراحی درمان آندومتریوز، یک یا دو برش کوچک دیگر ممکن است روی شکم ایجاد شود که برای ورود سایر ابزارهای لازم برای نگه داشتن بافت ها، تخریب یا خارج کردن اندومتریوز، شستشو یا خنک کردن بافت، ساکشن دود، خون یا مایعات شستشو است.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

در پایان عمل برش های کوچک با بخیه، نوار یا چسب بسته می شوند. بخیه ها جذب می شوند یا می توانند پس از چند روز برداشته شوند.

خطرات لاپاروسکوپی

جراحی لاپاروسکوپی یک عمل وسیع را به یک عمل جراحی جزئی تبدیل نمی کند. عمل جراحی همچنان وسیع در نظر گرفته می شود ولی زمان بهبودی سریعتری دارد چون برش کوچکتر است. اگرچه جراحی لاپاروسکوپی به طور مرتب و منظم انجام می شود اما خطرات ناشی از آن وجود دارد که بیشترشان جزئی و برخی دیگر جدی تر هستند. در هر لحظه که امکان ادامه عمل با جراحی لاپاروسکوپی وجود نداشته باشد، عمل جراحی باز یعنی لاپاراتومی شروع می شود.

از هر 1000 زن تحت عمل جراحی لاپاروسکوپی تشخیصی، سه نفر نیازمند ترمیم به صورت لاپاراتومی می باشند. این بدان معناست که هر زنی که تحت عمل جراحی لاپاروسکوپی قرار می گیرد باید بداند که ممکن است بعد از عمل با یک برش بزرگ روی شکم خود از خواب بیدار شود. در این شرایط که ممکن است زندگی فرد در خطر باشد، به هوش آوردن بیمار برای بحث در مورد انواع انتخاب ها امکان پذیر نخواهد بود.

بدیهی است بهبودی از یک عمل بزرگ احتمالاً نیازمند اقامت یک هفته ای در بیمارستان و 6 تا 8 هفته ای جهت بهبودی در خانه است.

دلایل تماس با بخش یا پزشک معالج خود بعد از جراحی لاپاروسکوپی:

درد شدید یا تب بعد ازرفتن به خانه حالت تهوع یا استفراغ خونریزی از نواحی برش احساس درد در محل برش ترشحات بوی مهبل بدبویی نواحی برش

خطرات جراحی کیست تخمدان

خطرات جراحی کیست تخمدان شامل موارد زیر است:

تشکیل مجدد کیست تخمدان بعد از یک کیستکتومی ممکن است درد کنترل نشود ممکن است بافت زخم (چسبندگی) در محل جراحی، تخمدانها یا لوله های فالوپ یا لگن ایجاد شود. عفونت در حین عمل ممکن است روده یا مثانه آسیب ببیند.

لاپاروسکوپی: نکات قبل و بعد

جراحی لاپاروسکوپی برای همه متفاوت است. هر یک از ما براساس انتظارات، وسعت جراحی، طول عمل، جراح، مرکز خدمات، کادر پرستاری، نحوه پاسخ دهی به درد و سایر عوامل دیگر تجربه متفاوتی خواهیم داشت.علاوه بر این هر شخص به طور متفاوتی بهبود می یابد. کاری که برای یک شخص صادق است ممکن است برای دیگری صادق نباشد. متخصصان پزشکی ممکن است به ما بگویند که پس از لاپاروسکوپی، فقط چند روز طول می کشد تا بهبودی یابید.

با این حال بیشتر ما دریافته ایم که بهبودی واقعی زمان بیشتری، معمولاً چند هفته، طول می کشد. از آنجا که منابع بحث کننده کمی درباره موضوع لاپاروسکوپی از دیدگاه بیمار وجود دارد، اطلاعات زیر تهیه شده است تا زنان را درباره آنچه قبل و بعد از لاپاراسکوپی انجام می شود، آگاه سازد.

مرور اجمالی بر روند لاپاروسکوپی

لاپاروسکوپی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. به طور کلی برشی کوچک در نزدیکی ناف شکم ایجاد می شود و شکم با گاز CO2 پر می شود. این عمل شکم را از احشای داخلی جدا می کند و به جراح امکان دید بیشتری می دهد. سپس لاپاروسکوپ روشن شده وارد شکم می شود. دو برش کوچک دیگر ممکن است در شکم ایجاد شود که می توان از وسایل جراحی دیگر مانند پروب برای حرکت اندام در حین عمل استفاده کرد.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

بسیاری از جراحان همچنین یک دوربین فیلمبرداری را برای بزرگنمایی به لاپاروسکوپ متصل می کنند و به کل تیم جراحی اجازه می دهند تا روندجراحی را مشاهده کنند. در طی لاپاروسکوپی، پزشک احشای لگن را مشاهده می کند و به دنبال ضایعات واضح و غیرطبیعی آندومتریوز و همچنین آندومتریوما (کیست تخمدان پر از اندومتریوز)، چسبندگی و جای زخم می گردد. بسته به سوابق پزشکی و علائم شما ، پزشک ممکن است به دنبال تومورهای فیبروئیدی یا ناهنجاریهای دیگر باشد.

روشهای دیگری مانند هیستروسکوپی(معاینه داخل رحم) نیز ممکن است انجام شود. تشخیص و درمان آندومتریوز ممکن است در طی یک عمل واحد انجام شود. پزشک شما همچنین ضایعات را جهت بیوپسی به آزمایشگاه ارسال می کند. این کار وجود یا عدم وجود آندومتریوز را اثبات می کند.

مدت اقامت

لاپاروسکوپی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود اگرچه در صورت پیچیده یا طولانی بودن عمل جراحی ممکن است نیاز به یک شب اقامت باشد. اگر همه یا بخشی از روده برداشته شود، ممکن است اقامت شما تا چند روز در بیمارستان تمدید شود. بهتر است از نظر ذهنی آمادگی لازم را برای اقامت حداقل یک شب داشته باشید.

ترس

تقریباً همه از جراحی ترس دارند. ممکن است در مورد خطرات ، بیهوشی ، درد یا آنچه حین جراحی اتفاق می افتد ، نگران باشیم. اگر می ترسید ، ترس به شما کمک می کند عامل را شناسایی کنید ، سپس در جهت به حداقل رساندن آن ترس خاص تلاش کنید. به عنوان مثال اگر از بیهوشی وحشت دارید قبل از عمل با پزشک و متخصص بیهوشی صحبت کنید در این مورد صحبت کنید.

اگر از درد می ترسید ، دقیقاً از پزشک خود بپرسید که دردتان چگونه قابل کنترل است. بسیاری از خانمها دریافته اند که نوارهای آرامش بخش قبل ، حین و بعد از عمل به رفع ترس کمک می کند.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

در بیمارستان چه باید کرد؟

لباس های خیلی گشاد ترجیحا بدون بند را آماده کنید تا بعد از عمل بپوشید. پولیور بزرگ بسیار ایده آل است. همچنین ممکن است بخواهید جوراب و کفش های لغزنده یا دمپایی تهیه کنید. اگر احتمال اقامت شبانه وجود دارد برس مو ، لوسیون ، مسواک و خمیر دندان آماده کنید.

آمادگی روده

جراح غالباً قبل از عمل جراحی، آمادگی روده را برای بیمار درخواست می دهد. این روند متفاوت است اما معمولاً شامل رژیم غذایی مایع و آماده سازی های مختلف برای تخلیه روده است. اگر چه این روند خوشایند نیست، اما در صورت پیش بینی کار با روده، لازم است.

درد فوری بعد از عمل

هنگامی که در اتاق ریکاوری از بیهوشی خارج می شوید ممکن است دچار درد شوید. اگر چنین است، حتماً درخواست کمک کنید تا درد شما به درستی مدیریت شود. خارج شدن از بیهوشی همچنین باعث احساس سردی در شما خواهد شد. اگر احساس سرما می کنید درخواست پتوی بیشتری داشته باشید. همچنین ممکن است به خاطر قرارگیری لوله تراشه در گلوی شما حین عمل، گلو درد داشته باشید. هر گونه علایم آزار دهنده را، به پرستار یا پزشک بگویید.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

در بیشتر موارد، پزشک به شما توصیه ای مبنی بر مصرف داروی ضد درد در خانه خواهد داشت. در صورت امکان، این نسخه را قبل از ترخیص یا مدتی پس از آن، تهیه کنید.

فردی به عنوان همراه داشته باشید

حتی اگر قرار است عمل جراحی شما به صورت سرپایی انجام شود، از شما خواسته می شود که شخصی شما را همراهی کند. بهتر است شخصی را انتخاب کنید که کمک کننده و پشتیبان باشد و بتواند به شما در خانه کمک کند. حتی بهتراست اگر می توانند یک شب در خانه شما بمانند. حداقل برای اولین شب، شما سست خواهی بود و دچار مشکل خواهی شد.

درد شانه

یکی از جالب ترین موارد در مورد لاپاراسکوپی، درد شانه است. این امر در نتیجه تجمع گاز CO2 در مقابل دیافراگم است. گرما و مسکن معمولاً سبب تسکین درد می شود. مطمئن باشید که این درد به مرور زمان بهبود خواهد یافت.

حالت تهوع

به نظر می رسد اغلب ما بعد از لاپاروسکوپی حالت تهوع را تجربه می کنیم. بسیاری از داروها برای کمک به این امر وجود دارند. برخی از آنها قبل از عمل، برخی در حین و برخی بعد از عمل استفاده می شوند. پیش از عمل با پزشک و یا متخصص بیهوشی در مورد روشهایی کاهش حالت تهوع صحبت کنید. بسیاری از خانم ها متوجه شده اند که دراز کشیدن به صورت صاف سبب کاهش حالت تهوع می شود.

برخی از داروهای طبیعی مانند چای زنجبیل نیز ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد. برای اطمینان، همیشه قبل از مصرف هر گونه گیاهان دارویی یا مکمل ها با متخصص درمانی خود مشورت کنید.

طول دوره بهبودی

برای دو یا سه روز اول بعد از لاپاراسکوپی، بیشتر خانمها خسته و سست هستند. در این مدت بهتر است یکی از اعضای خانواده یا یک دوست در کنارتان باشد. این فرد می تواند مسئول مدیریت داروهای شما برای چند روز اول باشد. احتمالاً به شخص دیگری نیز نیاز خواهید داشت تا وعده های غذایی شما را مدت زمان کوتاهی تهیه کند.

بهبودی در طی دو هفته اول

پزشک ممکن است بعد از لاپاراسکوپی دو هفته رانندگی را برای شما محدود کند. مقاربت، حمام کردن در وان، دوش گرفتن و شنا نیز محدود خواهد شد. نباید چند روز اول از خودتان انتظار زیادی داشته باشید. احتمالاً خیلی خسته خواهید شد و به خواب فراوانی احتیاج دارید. با این حال اگر می توانید برخیزید و حرکت کنید. اگر حرکت کنید سریعتر بهبود می یابید.

فراز و نشیب های بعد از عمل

بیشتر ما پس از عمل، دوره ای از فراز و نشیب های احساسی را تجربه می کنیم. برای برخی این فراز و نشسب ها تا چند هفته ماندگار است. به راحتی گریه کردن یا اضطراب، آشفتگی، وحشت یا مشکوک بودن در این دوره رایج است. برخی نیز بعد از عمل جراحی دچارکابوس می شوند. همه اینها به مرور زمان می گذرد و شما دوباره همه چیز را کنترل می کنید. در طی بهبودی جسمی و عاطفی آرام و صبور باشید.

بیشتر بخوانید: میوه های تقویت کننده نیروی جنسی را بشناسید

بی حسی در ناحیه برش

ممکن است در محل برش احساس “گزگز شدن” داشته باشید که به دلیل قطع شدن اعصاب است. با گذشت زمان، اعصاب خود بهبود می یابند و احساس گزگز از بین می رود. اگر علائم آزار دهنده مانند گره، تورم یا قرمزی در محل برش دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

لباس های گشاد بعد از عمل

بیشتر ما دریافته ایم که لباس های راحت در طی چند هفته اول پس از لاپاروسکوپی بسیار مورد استقبال قرار می گیرند. محل برش حساس می شود و شکم ورم خواهد کرد. اگر لباس های زیادی ندارید، ممکن است بخواهید قبل از عمل چند لباس خریداری کنید.

اولین قاعدگی بعد از عمل

تجربه اولین دوره قاعدگی بطور چشمگیری متفاوت است. اگر دوره شما دردناک تر، طولانی تر یا سنگین تر از حد معمول است، دچار وحشت نشوید. بهبودی داخل بدن بسیار طولانی تر از بهبود خارج بدن است. بنابراین ممکن است چند دوره اول شما خیلی دردناک باشد. اما اگر نگران میزان درد هستید یا درد شما شدید است با پزشک خود تماس بگیرید.

با دیگران صحبت کنید

صحبت با دیگران در مورد تجربیات آنها نیز مفید است. بیشتر زنان در گروههای پشتیبانی که تحت عمل لاپاروسکوپی آندومتریوز قرار گرفته اند، عضو می شوند و می توانند برای هر کسی که برای اولین بار به جمع آنها می رود، اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهند.

بعد از لاپاروسکوپی

چه زمانی باید دوباره به پزشک مراجعه کنم؟

برای اطمینان از بهبودی باید 2 تا 6 هفته بعد از عمل به پزشک مراجعه کنید. حتما این ملاقات را داشته باشید حتی اگر احساس فوق العاده ای داشته باشید. در صورت ابتلا به اندومتریوز، یک برنامه درمانی طولانی مدت در این ملاقات تهیه خواهد شد.(اگر ظرف 2 هفته بعد از عمل نتوانستید به پزشک مراجعه کنید، با پرستار خود تماس بگیرید تا از هرگونه دستورالعمل دارویی ویژه مطلع شوید.)

آیا باید بخیه های خود را بردارم؟

بخیه های شما نیازی به خارج کردن ندارد. آنها به خودی خود طی 2 6هفته جذب می شوند. حتماً بخیه های خود را برای 48 ساعت اول بعد از عمل پوشیده نگه دارید. اگر دوش گرفتید بخیه ها را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید و آنها را با یک باند چسب کوچک بپوشانید. اگر هر نوع ترشح، قرمزی، تورم و یا حساسیت اطراف بخیه وجود داشت با پرستار خود تماس بگیرید.

آیا جای زخم خواهد ماند؟

بیشتر برش ها در ابتدا قرمز به نظر می رسند اما با گذشت زمان محو می شوند بنابراین جای زخم قابل توجهی وجود نخواهد داشت. با این وجود، گاهی اوقات زخم ضخیم تری در محل برش ایجاد می گردد که دارای بافت فیبری اضافی است که “اسکار کلوئیدی” نامیده می شود.

چه کاری می توانم انجام دهم تا از بهبودی خوب محل برش مطمئن شوم؟

یک سال طول می کشد تا برش به طور کامل بهبود یابد. بسیار مهم است که برش خود را از نور خورشید دور نگه دارید، زیرا این ناحیه به راحتی می سوزد. نور مستقیم خورشید همچنین می تواند باعث سیاه شدن برش شود. اگر نمی توانید از آفتاب مصون بمانید، حتما از کرم ضد آفتاب با SPF (30+) (عامل ضد آفتاب) برای کاهش تابش آفتاب به زخم بهبودیافته، استفاده کنید.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

هنگامی که در خانه خود هستید استراحت، خوردن غذاهای سالم و تمیز نگه داشتن برش اهمیت بالایی دارد. بدن ما شگفت انگیز است اما همه برای بهبودی از عمل نیاز به زمان دارند. از پزشک بپرسید که از چه زمانی می توانید در ورزش یا فعالیتهای دیگر شرکت کنید. قبل از ترک بیمارستان، پرستار به شما دستورات ترخیص یا مراقبت درمنزل را خواهد گفت.

بعد از عمل:

فعالیت

بعد از لاپاراسکوپی تا 48 ساعت رانندگی نکنید، زیرا بیهوشی باعث خواب آلودگی می شود. لازم نیست در رختخواب بمانید، اما بهتر است استراحت کنید و راحت باشید. بعد از 24 ساعت، تا زمانی که شما داروی مخدر مصرف نمی کنید، محدودیتی در فعالیت بدنی شما وجود ندارد. رانندگی نکنید، در ورزش مشارکت نکنید یا در حالی که داروهای ضد درد مخدر را مصرف می کنید از تجهیزات سنگین استفاده نکنید. شما ممکن است دو روز بعد از عمل دوش بگیرید.

ممکن است هنگامی که احساس آمادگی کردید (معمولاً حدود 2 روز پس از عمل) به مدرسه یا محل کار خود برگردید. شما ممکن است 2 روز پس از لاپاروسکوپی خود در استخر شنا کنید.شما باید 2 هفته پس از لاپاروسکوپی از ورود به وان یا جکوزی داغ خودداری کنید.

تغذیه / هیدراتاسیون

الزامی است به میزان آب مصرفی قبل از عمل، هم اکنون نیز بنوشید. اولین روز در خانه مایعات سبک و غذاهایی مانند آب سیب ، زنجبیل، سوپ و نان تست مصرف کنید تا از ناراحتی معده جلوگیری کنید. از آب مرکبات مانند آب پرتقال و آب گوجه فرنگی خودداری کنید. به تدریج غذاها را اضافه کنید. روز دوم بعد از عمل ، باید بتوانید به رژیم عادی خود برگردید.

چون که اکثر داروهای ضد درد باعث یبوست می شوند، نوشیدن مقدار زیادی آب، خوردن غذاهایی مانند میوه و سبزیجات که حاوی فیبر هستند بسیار مهم است. شما همچنین ممکن است مخلوط 1 قاشق از MiraLAX® (بدون نسخه) و یک لیوان مایعات را دو بار در روز مصرف کنید.

درد کیست تخمدان

ممکن است در ناحیه شکم خود احساس درد کنید. ممکن است درد شانه داشته باشید. این ناشی از تجمع گاز است. میزان ناراحتی می تواند متفاوت باشد، اما باید طی 48 تا 72 ساعت بهبود یابد. یک پد گرمایشی کمک کننده است. پزشک برای کمک به تسکین دردهای شکمی شما دارویی تجویز می کند. 48 ساعت اول، داروی ضد درد را طبق تجویز مصرف کنید.

پس از آن ممکن است داروی شما به استامینوفن تغییر پیدا کندکه به شکل قرص و مایع است و برای تسکین درد و تب خفیف تا متوسط استفاده می شود. بسیار مهم است که دستورالعمل های موجود در بسته را دنبال کنید. بیشتر از مقدار تجویزی استفاده نکنید و بیشتر از حد معمول آن را مصرف نکنید. از پزشک، پرستار یا داروساز خود بخواهید تا آنچه را که اطلاع ندارید، توضیح دهد. برخی از داروهای تجویزی ممکن است باعث حالت تهوع شوند (احساس می کنید می خواهید استفراغ کنید).

اگر این علائم را تجربه کردید، مصرف دارو را متوقف کنید و از استامینوفن بدون نسخه استفاده کنید. برای ناراحتی شانه از داروهای ضد درد مخدراستفاده نکنید. استامینوفن مصرف کنید و یا از یک پد گرم استفاده کنید. اگر یبوست دارید ، مخلوط 1 قاشق از MiraLAX® (بدون نسخه) و یک لیوان مایعات را دو بار در روز مصرف کنید. اگر ظرف 3 روز بعد از عمل جراحی اجابت مزاج نداشته اید یا اگر MiraLAX® کارآیی نداشت، با پزشک خود تماس بگیرید.

جراحی کیست تخمدان؛ روش های درمان و عوارض بعد از جراحی

بانداژ / مراقبت از پانسمان

بانداژهای روی برش های کوچک خود را دو روز پس از جراحی خارج کنید. پانسمان و بانداژ را تعویض کنید تا هنگام لباس پوشیدن ، لباس محل بخیه ها را دچار خارش و التهاب نکنید. ممکن است در اطراف محل برش ، نواحی سیاه و آبی داشته باشید. بخیه های شما نیازی به خارج سازی ندارد بلکه طی 2 6 هفته جذب می شوند. ممکن است ترشح یا لکه بینی جزئی از مهبل (واژن) شما وجود داشته باشد که ممکن است 2 تا 5 روز طول بکشد.

بازیابی عاطفی

بعد از لاپاراسکوپی ممکن است شما خسته و تحریک پذیر باشید. از این زمان برای استراحت و فعالیت های آرام استفاده کنید. بهبودی زمان زیادی طول خواهد کشید اما باید هر روز احساس بهتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آمادگی های لازم برای انجام لاپاراسکوپی

پیگیری

اگر قرار ملاقات بعد از عمل با پزشک خود تعیین نکرده اید، حتماً در اسرع وقت با کلینیک زنان تماس بگیرید. شما باید طی 2 6 هفته برای اطمینان از بهبودی کامل و بررسی برنامه درمانی به پزشک مراجعه کنید. اگر آندومتریوز داشته باشید پس از انجام عمل جراحی نیاز به درمان پزشکی دارید زیرا هیچ درمان جایگزینی برای بیماری وجود ندارد.

چه موقع با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید

اگر از دستورالعمل های موجود در این مقاله راجع به فعالیت، تغذیه، هیدراتاسیون، درمان درد و مراقبت از بانداژ / پانسمان پیروی کنید، باید سریع التیام یابید و بعد از عمل عارضه ای نداشته باشید. با این حال گهگاهی عوارض خفیف رخ می دهد.

در صورت وجود موارد زیر با کلینیک زنان تماس بگیرید:

خونریزی شدید از محل واژن یا محل برش قرمزی، تورم یا چرک در محل برش معده درد یا استفراغ بعد از روز اول تب بالاتر از 101 درجه فارنهایت (گرفته شده از دهان) درد شدید که با داروی درد بهتر نمی شود

چه مواردی را در مورد کیست تخمدان مدنظر قرار دهیم

در صورت وجود کیست تخمدان بزرگ، کیست در هر دو تخمدان یا سایر ویژگی های نشانگر سرطان تخمدان، جراحی توصیه می شود. سرطان تخمدان در زنان در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما بروز آن پس از یائسگی افزایش می یابد.