گفتگو‌های سازنده و موفقیت آمیز بین ولید المعلم و گیر پدرسون


اعلام گوترش مبنی بر تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه پس از مذاکرات فرستاده سازمان ملل به دمشق با وزیر خارجه این کشور مطرح شد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ روسیاالیوم با اشاره به دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه با وزیر خارجه این کشور در دمشق ، اعلام کرد: دو طرف این گفتگوها را مثبت، سازنده و موفقیت آمیز خواندند.
اعلام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، پس از مذاکرات گیر پدرسون فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه با ولید المعلم وزیر خارجه این کشور در دمشق، مطرح شد.
ولید المعلم بر پایبندی دولت سوریه به روند سیاسی تاکید کرد و پدرسون از گفتگوی تلفنی با ناصر الحریری رئیس هیئت عالی مذاکره کننده معارضان سوری خبر داد.
خبرنگار این شبکه گزارش داد: پس از گذشت بیش از دو ماه از دیدار پدرسون با ولید المعلم، وی بار دیگر به سوریه سفر کرد و در دمشق از موفقیت مذاکرات درباره کمیته تدوین قانون اساسی سوریه و تحول مهم مبنی بر رسیدن به توافقی درباره ساختار نهایی آن، سخن گفت.
گیر پدرسون پس از یک دور مذاکرات در وزارت خارجه سوریه، در مقر اقامت خود در دمشق با ناصر الحریری تلفنی گفتگو کرد.
گیر پدرسون گفت «امروز دور دیگری از مذاکرات موفقیت آمیز با ولید المعلم پایان یافت. در مورد همه مسائل مهم درباره کمیته تدوین قانون اساسی گفتگو کردیم. همچنین با ناصر الحریری گفتگوهای نتیجه بخشی داشتم. به نیویورک خواهم رفت و گزارش خود را به دبیر کل سازمان ملل ارائه خواهم کرد و امیدوارم به زودی، بار دیگر شما را در دمشق ببینم.»
خبرنگار این شبکه افزود: از سوی دیگر، دمشق بار دیگر بر پایبندی خود به روند سیاسی و آمادگی برای ادامه همکاری با فرستاده ویژه سازمان ملل با هدف موفقیت ماموریت وی برای اجرای گفتگوهای سوری- سوری و رسیدن به راه حلی سیاسی به رهبری سوریه تاکید کرد.
ولید المعلم افزود سوریه از حق قانونی خود برای ادامه مبارزه با تروریسم براساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل، کوتاه نخواهد آمد.
محمد خیر العکام عضو مجلس نمایندگان سوریه (پارلمان) گفت: «این تلاش ها جدی و مستمر است؛ اما تصور نمی کنم که این تلاش ها همه موانع فراروی آغاز فعالیت این کمیته را از بین برده باشد. بدون تردید، من بر این باورم که هنوز باید در خصوص سازوکارهای این کمیته، هدف آن و همچنین سقف زمانی که این کمیته باید بر اساس آن فعالیت کند، توافق هایی صورت بگیرد. بنابراین، باید به این سوال ها پاسخ داد.»
خبرنگار این شبکه افزود: در حالی که پس از گشایش در قضیه چهار تن از اعضای کمیته تدوین قانون اساسی در فهرستی که فرستاده سازمان ملل وظیفه تعیین آن را داشت، دمشق مخالفت خود را با تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به حالت تعلیق درآورد، همچنان درباره فعالیت این کمیته و سازوکارهای تصمیم گیری آن، نزاع و اختلاف وجود دارد؛ به طوری که دمشق بر این موضوع پافشاری می کند که مردم سوریه باید بدون هر گونه مداخله یا اعمال فشار خارجی، درباره آینده سرنوشت خود تصمیم گیری کنند.
وفاء شبرونی در پایان گفت: به گفته پدرسون، دور جدید مذاکرات وی در دمشق، موفقیت آمیز و به گفته وزارت خارجه سوریه، این مذاکرات سازنده و مثبت بود.
اگر چه این سفر پدرسون، آخرین سفر وی پیش از اعلام تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی بود، اما این آخرین سفر وی در مسیر حل و فصل سیاسی سوریه نخواهد بود. به طوری که پدرسون به خبرنگاران گفت در آینده نزدیک به دمشق سفر خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس