کشیده شدن پای اینترپل به موضوع بازداشت مخالفان مصری


کشیده شدن پای اینترپل به موضوع بازداشت مخالفان مصری

پایگاه میدل ایست آی در گزارشی از تلاش مقامات مصر برای سرکوب مخالفان خود حتی در خارج از این کشور و دستگیری آن‌ها به وسیله پلیس اینترپل نوشت.

کشیده شدن پای اینترپل به موضوع بازداشت مخالفان مصریبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عربی ۲۱، پایگاه میدل ایست آی در لندن در گزارشی اختصاصی نوشت مقامات مصری برای پیگرد مخالفان خود در خارج از کشور از پلیس بین المللی «اینترپل» استفاده کرده‌اند.

در این گزارش آمده است اینترپل شماری از اعضای حزب محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر را در هند، آلبانی و اوکراین دستگیر کرده و به مصر فرستاده‌اند.

بر اساس تحقیقی که این پایگاه انجام داده است، مقامات مصری در اقدامی روشمند نام مخالفان خود را در لیست قرمز و هشدار پلیس بین‌الملل قرار می‌دهند تا آن‌ها را به ارتکاب جرم و فرار متهم کنند و بتواند از اینترپل بخواهند که آن‌ها را دستگیر کند.

اینترپل با همکاری ۱۴۹ کشور عضو و بر اساس درخواست کشور‌ها به دستگیری افرادی که در لیست قرمز قرار گرفته‌اند، اقدام می‌کند.

بنابر این گزارش، مسئله نگران کننده از نظر کارشناسان این است که درج نام افراد و ارسال هشدار از سوی کشور‌های عضو باید بر اساس منشور اینترپل باشد در حالی که مشاهده شده نام برخی از افراد بی گناه در لیست قرمز قرار گرفت.

در همین حال، اینترپل قرار گرفتن یوسف قرضاوی، مفتی تندروی مصر را اقدام سیاسی خواند و نام او را از لیست خود حذف کرد.

پایگاه میدل ایست آی به نقل از منتقدان می‌گوید که با توجه به اینکه نظام جاری مصر فرصت بررسی حقیقت داشتن اتهامات هنگام قرار دادن نام افراد در لیست قرمز را نمی‌دهد دیگر درج یا انتشار نام افراد در این لیست نمی‌تواند تضمینی برای سیاسی نبودن انگیزه این کار باشد.

این پایگاه معتقد است با وجود اصلاحاتی که اینترپل در سیستم لیست قرمز خود اعمال کرده است، اما دلایلی هست که نشان می‌دهد مخالفان مصری در خطر هستند و اینترپل گریزگاه‌هایی دارد که به دولت‌ها اجازه می‌دهد از این سازمان برای اهداف سیاسی و غیرقانونی خود استفاده کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی