ستاره‌های جاده فانوس


ستاره‌های جاده فانوس

سمنان- ایرنا- می‌گویند دلاوری‌های مردانمان بی‌مثال و بی همتاست در جبهه و جاده‌های بی‌نشان و گویی تکراری در تاریخ ندارد، کتاب «ستاره‌های جاده فانوس» یکی از طلیعه‌هایی است که آن دلاوری‌ها را تحریر کرده است.

عملیات‌ها، رشادت‌ها ایثارگری‎ها، شهدا و مردم استان سمنان برای بازخوانی نسل‌هایی که نبودند و ندیدند در کتاب «ستاره های جاده‌ فانوس» توسط حسینعلی احسانی جمع‌آوری شده است.

این کتاب ۲۰۰ صفحه دارد و عملکرد اجمالی استان سمنان در دوران دفاع مقدس را در دل خود همچون گنجینه‌ای ثابت و استوار پاسداری می‌کند.

تهیه‌کنندگی جاده‌های فانوس را اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان به عهده داشته است و انتشارات زمزم آن را نشر داده است.

مقدمه کتاب را که تورق کنیم به کلیات و ویژگی‌های استان سمنان می‌رسیم.

سیر تکوین سپاه و بسیج، عملیات‌های سپاه و بسیج، مکان‌های حماسی، لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار و جهاد استان دیگر بخش‌های این کتاب است.

نویسنده در ادامه کتاب خود به معرفی ادارات و سازمان‌ها در پشتیبانی از جنگ می پردازد و مقایسه‌ای آماری از شهدای استان و کشور را به خوانندگان و علاقه مندان پیش‌کش می‌کند.

شهدای شاخص و نسیمی از وصیتنامه شهدا از دیگر بخش‌های دلچسب این کتاب است که نام سرداران و فرمانداران شهیدش و اندرزهای حکیمانه‌شان گونه‌های نسلی نو را به نوازش صبر، استقامت، شجاعت و دفاع همیشگی از دین و وطن دعوت می‌کند.

بخشی از کتاب

عملیات مرصاد

پس از قبول قطعنامه، دشمن چون جنگ را باخته بود و در مقابل مردم عراق جواب قانع کننده‌ای نداشت، برای حفظ آبروی خود با تمام امکانات با استفاده از گروهک منافقین عملیات مرصاد را در ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۶۷ در منطقه غرب انجام داد. در خطوط پدافندی لشگر نفوذ نمود و ضایعاتی وارد و تعدای از پرسنل را به شهادت رسانید.

اما با زمین گیر شدن منافقین در تنگه چارزبر این لشکر دشمن را تعقیب و در منطقه عمومی نفت شهر در مقابل دشمن خط پدافندی تشکیل دادند. به روح تمام شهدای این عملیات درود می‌فرستیم.

ماموریت برون مرزی دو گردان یکم و چهارم، تیپ ۵۸ به سوریه و لبنان پس از عملیات بیت المقدس، مدت ۴۵ روز در پادگانی در شهر دمشق مستقر و بعدا به کشور بازگشتند.

لشکر عملیاتی ۵۸ تکاور ذوالفقار پس از قبول قطعنامه نیز در مناطق مختلف مرزی کشور ایران اسلامی بنا به دستور خطوطی را عهده‌دار بوده و برای آمادگی‌های رزمی عملیات‌های فرضی نیز داشته است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری