چه کنیم محیط مدرسه شاداب و دلپذیر باشد؟


برخی از معلمان بی‌حوصله هستند و خلاقیتی برای شاد کردن کلاس ندارند. فکر می‌کنم مسئولان آموزش و پرورش باید از معلمان شروع کنند و برای آنها شادابی را تعریف کنند تا آنها این شادی را به دانش‌آموزان انتقال دهند

چه کنیم محیط مدرسه شاداب و دلپذیر باشد؟
شفاآنلاین>اجتماعی>رئیس جمهوری دیروز زنگ آغاز سال تحصیلی جدید را در دبستان دخترانه شاهد حضرت خدیجه(س) به صدا درآورد و در این مراسم بیستمین پرسش مهر را مطرح کرد، پرسشی که درباره فضای شاد محیط مدرسه بود.

به گزارش شفاآنلاین،حسن روحانی از دانش‌آموزان خواست تا برایش بنویسند که آیا محیط مدرسه یک محیط دلپذیر، شاد، دلخواه و پرنشاط است؟ دولت، خانواده، معلمان و خود دانش‌آموزان چکار باید بکنند که این محیط شاداب تر، دلپذیرتر و برای دانش‌آموزان امن‌تر و دوست داشتنی‌تر شود.

او در ادامه این پرسش چنین توضیح داد: محیط مدرسه مهم است و همه باید تلاش ‌کنیم تا شما از اول شهریور در عشق رسیدن به اول مهر باشید، این شما هستید که باید حس کنید در آینده معلم خوب، پزشک حاذق، استاد دانشگاه، مدیر عالی‌مقام و مهندس خوب باشید.

رئیس جمهوری همچنین از تلاش دولت برای ارتقای آموزش و پرورش اعلام کرد: دولت تمام تلاش خود را برای ارتقای آموزش و پرورش کشور به‌کار گرفته به گونه‌ای که از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون بودجه آموزش و پرورش سه برابر شده و از 15 هزار میلیارد به 46 هزار میلیارد تومان رسیده و حقوق معلمان نیز در این دوره زمانی به‌طور متوسط چهار برابر افزایش یافته‌است.

وی با بیان اینکه آغاز مهر به‌عنوان عید نوروز علم، دانش، تحقیق و حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه یک روز به یادماندنی است، گفت: خانواده‌های دانش‌آموزان از هفته‌ها و ماه‌ها قبل برای ثبت‌نام فرزندانشان و تهیه لباس و کتاب، تلاش مضاعفی انجام دادند و امروز با آغاز سال جدید تحصیلی، برای همه روزی به یادماندنی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی با تأکید بر اینکه در کنار تلاش معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دولت بسیار مهم است که بدانیم چه کمبودهایی باید جبران شود، ادامه داد: تلاش ما این است که وزارتخانه آموزش و پرورش و بخش‌های مدیریتی و آموزشی بتوانند آماده کار باشند و مدرسه‌ها تجهیز شوند. باید در ساخت و ساز، تعمیر و آماده‌سازی مدارس، استخدام معلمان و تهیه و پرداخت بموقع بودجه این وزارتخانه در حد توان کمک شود.

وی با اشاره به افزایش 3 برابری بودجه وزارتخانه آموزش و پرورش و همچنین افزایش چهار برابری حقوق معلمان به طور متوسط از یک میلیون و 300 هزار تومان در سال 92 به 4 میلیون و 100 هزار تومان در سال‌جاری، تأکید کرد: دولت در حد توان و امکان تلاش کرد تا وضعیت مدارس، حقوق معلمان و کتب و محیط آموزشی مناسب بهتر شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بی‌تردید بزرگ‌ترین آرزوی خانواده‌ها موفقیت شما فرزندان است، افزود: باید خوب درس بخوانید، یاد بگیرید و برای طی کردن پله‌های ترقی آماده شوید چرا که بار مسئولیت سنگین و آینده کشور بر دوش نسل 3 و 4 انقلاب است و نسل 1 و 2 در حال پایان مسئولیت و مدیریت خود هستند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه الان همه کشور در اختیار شماست که آینده کشور را بسازید و خانواده‌ها نیز باید در زمینه آموزشی به شما کمک نمایند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید مشکلات را بدون تعارف با مسئولان مدرسه در میان بگذارند، چرا که آینده و آموزش شما برای ما از اهمیت اساسی برخوردار است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بار اصلی و سنگین‌تر بر دوش معلمان است که آینده را می‌سازند و این بوستان و گل‌های زیبا را برای اینکه عطر آن در سراسر کشور به مشام همگان برسد، آماده می‌کنند، تصریح کرد: زحمات معلمان عزیز قابل جبران نیست و معلمان برای شما همانند پدر و مادر هستند و آنان نیز شما را به‌عنوان فرزندان خود می‌دانند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه معلمانی موفق هستند که به کارشان و آموزش و تربیت بچه‌ها عشق بورزند و احساس رضایت داشته باشند تا بر کمالات اخلاقی دانش‌آموزان افزوده شود، گفت: معلمان به‌عنوان بالاترین و مهم‌ترین رکن کشور هستند و بسیار مهم است که محیط مدرسه برای تحصیل دانش‌آموزان لذت‌بخش باشد تا اول مهر به‌عنوان روز شادی و نزدیکی شود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر در کلاس و مدرسه رابطه نزدیکی بین خانواده و دانش‌آموز با معلم برقرار شود، پیشرفت علمی حاصل خواهد شد و مشکلات کشور کم می‌شود، گفت:‌ نباید اجازه دهیم که محیط کلاس دوقطبی شود و باید دولت، خانواده و معلمان و دانش‌آموزان تلاش کنند تا محیط مدرسه دلپذیرتر و شاداب‌تر برای همه شود.

جشن پایان مدارس خشتی را برگزار می‌کنیم

در این مراسم همچنین وزیر آموزش و پرورش بر دسترسی به تحصیل و آموزش از حقوق پایه همه افراد اشاره کرد و گفت: تلاش برای پوشش تحصیلی کودکان بخصوص در مناطق محروم و حاشیه شهرها وظیفه‌ای همگانی است. همچنین بهبود مستمر کیفیت بویژه در مدارس دولتی و آماده کردن فرزندان عزیز برای مواجهه با پیچیده‌ترین مسائل اقتصادی، علمی و اجتماعی، مهم‌ترین جهت‌گیری نظام آموزش و پرورش است.

محسن حاجی‌میرزایی با اشاره به وضعیت مدارس مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار کرد: در مدارس زلزله‌زده کرمانشاه تمام مدارسی که تخریب شد یا نیاز به نوسازی و تعمیر داشتند، آماده شدند و اکنون حتی سرانه فضای آموزشی در مناطق زلزله زده کرمانشاه نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مدارس خشتی و گلی به جز در استان سیستان و بلوچستان در سایر نقاط کشور پایان یافتند، افزود: همکارانم به من وعده داده‌اند تا قبل از پایان پاییز نیز جشن پایان مدارس خشتی و گلی را در سراسر کشور برگزار خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه «خانواده مدرسه اول و مدرسه خانه دوم است»، تصریح کرد: دیوار و فاصله بین خانه و مدرسه باید برداشته شود و هر دو محیط باید سالم و بانشاط و سرشار از شوق و انگیزه یادگیری باشد. همچنین روش‌های آموزشی و تربیتی باید مبتنی بر مشارکت جدی خانه و مدرسه و بر اساس انتخاب آگاهانه و مشارکت مسئولانه دانش‌آموزان طراحی و اجرا شود.

درخواست شهردار تهران از دانش‌آموزان

دیروز به مناسب آغاز سال تحصیلی جدید جمعی از مسئولان کشوری به مدارس شهر رفتند و زنگ مهر را به صدا درآوردند. شهردار تهران به مدرسه البرز رفت و از دانش‌آموزان خواست تا برای حل سه مشکل آلودگی هوا، پسماند و ترافیک راهکاری ارائه دهند.

پیروز حناچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر دانش‌آموزان بخواهند به مانند شما شهردار شوند چه توصیه‌ای دارید، گفت: این انتخاب‌ها خیلی با اراده آدم‌ها ارتباطی ندارد و معمولاً در مسیر زندگی رخ می‌دهد، اما فارغ از اینکه دانش‌آموزان چه مسئولیتی بگیرند، باید بگوییم که هر کسی که مسیر علم و ادب را طی کند، موفق می‌شود.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شهر به چه میزان برای دانش‌آموزان مناسب‌سازی شده است، گفت: بحث مناسب‌سازی یک رده خاص را در بر نمی‌گیرد و شهر باید برای همه افراد اعم از زن، مرد، سالمند، جوان و غیره مناسب باشد.

البته نمی‌توانم بگویم که شرایط ایده‌آلی داریم اما تلاش می‌کنم تا شرایط بهتر شود. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان استفاده می‌کنید یا نه، گفت: همین‌جا اعلام می‌کنم که فراخوانی می‌گذاریم تا ایده‌های دانش‌آموزی در راستای حل مشکلات شهری را به ما ارائه دهند و ما از هر ایده دانش‌آموزان در راستای حل سه مشکل آلودگی هوا، پسماند و ترافیک استقبال کرده و آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تغییر کاربری اراضی بلااستفاده به آموزشی و فرهنگی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم به مدرسه استثنایی ساریخانی رفت و اعلام کرد: بخش آموزش و پرورش در جامعه ما دچار یک مظلومیت تاریخی است، چرا که بر خلاف جوامع توسعه یافته که آموزش، تعلیم و تربیت نسل آینده را جزو هزینه‌های دولت فرض می‌کنند در حالی که این بخش به نوعی مهم‌ترین سرمایه‌گذاری ملی برای آینده کشور است و نباید آموزش و پرورش را بار و هزینه کشور دانست بلکه باید به آن به چشم فرصت و مهم‌ترین منشأ ساخت فردایی بهتر برای ایران نگریست.

محسن هاشمی ادامه داد: البته حرکت‌های مثبتی در حوزه رفع محرومیت، بخش آموزش کشور بخصوص در حوزه زیرساخت‌ها از ابتدای انقلاب بویژه در دوره سازندگی آغاز شد و نهضت مدرسه‌سازی در جهت تحقق سرانه استاندارد آموزشی برای دانش‌آموزان را آغاز کرد که جا دارد در اینجا یادی کنیم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که رکورد مدرسه‌سازی را در کشور رقم زدند و در هشت سال سازندگی فقدان مدارس در بخش زیادی از مناطق محروم را که در رژیم سابق و دوران دفاع مقدس ایجاد شده بود، برطرف کرد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر با آنکه سونامی رشد جمعیتی دهه ۶۰ را عملاً پشت سر گذاشته‌ایم و رشد جمعیت دانش‌آموزی با روند ملایمی صورت می‌گیرد، گفت: رونق سابق را در مدرسه‌سازی شاهد نیستیم و بر خلاف تبلیغات و تصورات هم‌اکنون تهران از محروم‌ترین مناطق کشور در سرانه آموزشی است که جا دارد شاهد یک نهضت مدرسه‌سازی دیگر از سوی دولت و خیرین باشیم و مدیریت شهری آماده هرگونه همکاری و حمایت از پروژه‌های آموزشی است.

ایجاد جذابیت‌ در محتوای درسی

مهدی بهلولی/ معلم- باید بپذیریم که محیط مدرسه برای دانش‌آموزان شاد نیست. البته این به معنای آن نیست که محیط مدارس ما غم‌زده است اما با فضای شاد هم بسیار فاصله داریم. مدارس و محتوای کتاب‌های درسی بسیار خسته‌کننده است و هیچ ارتباطی با جامعه و زندگی دانش‌آموزان ندارد.

دانش‌آموزان ساعت‌ها در یک فضای بسته نگه داشته می‌شوند و ساعت‌ها و زنگ‌های تدریس هم پشت سر هم است حتی ساختمان مدارس فرسوده است و هیچ جذابیتی برای دانش‌آموزان ندارد. شما در مدارس غیردولتی هم فضا برای دانش‌آموزان ندارید هیچ فضایی برای غذا خوردن، استراحت و بازی وجود ندارد. بنابراین باید گفت که دانش‌آموزان علاقه‌ای برای ماندن در مدرسه ندارند. پس لازم است در محتوای درسی و نحوه آموزش جذابیت‌هایی در محیط مدرسه ایجاد شود.

صبحگاه شادتر برگزار شود

سعید معدنی / جامعه شناس- به نظرم می‌توانیم مدرسه را شاد کنیم اما برخی موانع و چالش‌هایی در آموزش و پرورش وجود دارد که اجازه نمی‌دهد مدیر مدرسه فضا را برای دانش‌آموزان شاد کند و حتی می‌توان مراسم صبحگاه را شادتر کرد اما مدیر این اجازه را ندارد و برای همین هم‌اکنون شاهد این هستیم که محیط مدرسه چندان بانشاط نیست.

از طرفی متأسفانه دانش‌آموزان در خانه‌های کوچک آپارتمانی زندگی می‌کنند و فضایی برای جنب و جوش ندارند بعد از خانه هم ساعت‌ها در مدرسه هستند و در مدرسه نیز فضای استاندارد برای فعالیت‌های دانش‌آموزان وجود ندارد برای همین دانش‌آموزان فقط مجبورند در کلاس درس باشند. این وضعیت در مدارس دولتی بسیار بیشتر از مدارس غیردولتی دیده می‌شود برای همین تا زنگ مدرسه می‌خورد دانش‌آموزان دوست دارند زودتر از مدرسه بروند به نظرم مسئولان آموزشی باید درباره فضا و محتوا به طور جدی بازنگری کنند.

معلمان شادی را به دانش‌آموزان انتقال دهند

احمد بخارایی / جامعه شناس - شادابی و نشاط یک تعریف اجتماعی دارد و در این شادابی یک بالندگی هم نهفته است. فکر نمی‌کنم مدارس ما شاد باشند. ممکن است در ظاهر دانش‌آموز بخندد و با دوستش خوش بگذراند اما بسیاری از دانش‌آموزان هم هستند که علاقه‌ای به مدرسه رفتن ندارند. این موضوع هم عوامل و دلایل خاصی دارد.

فضای مدارس کشور سختگیرانه و نمره محور است و همین سختگیری برای گرفتن نمره موجب می‌شود که دانش‌آموز علاقه‌ای به حضور در کلاس درس نداشته باشد. اگر از دانش‌آموزان بپرسید کدام زنگ را بیشتر دوست دارید بیشتر آنها جواب می‌دهند زنگ آخر را، چرا که می‌دانند بعد از آخرین کلاس می‌توانند از مدرسه خلاص شوند این زنگ خطر برای مسئولان آموزشی است.

برخی از معلمان بی‌حوصله هستند و خلاقیتی برای شاد کردن کلاس ندارند. فکر می‌کنم مسئولان آموزش و پرورش باید از معلمان شروع کنند و برای آنها شادابی را تعریف کنند تا آنها این شادی را به دانش‌آموزان انتقال دهند.ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد