روش جدید برخی مسئولان برای درآمدزایی از مسکن مهر/ «چربی خوکی» در بستنی‌های تولیدی!/ دلیل بازنگشتن بقایی و مشایی به زندان


روش جدید برخی مسئولان برای درآمدزایی از مسکن مهر/ «چربی خوکی» در بستنی‌های تولیدی!/ دلیل بازنگشتن بقایی و مشایی به زندان

یک رسانه وابسته به اپوزیسیون تحت حمایت آمریکا نوشت: حمله به تأسیسات نفتی عربستان، پاسخ به فشارهای نفتی آمریکا علیه ایران بود.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

روش جدید برخی مسئولان برای درآمدزایی از مسکن مهر/ «چربی خوکی» در بستنی‌های تولیدی!/ دلیل بازنگشتن بقایی و مشایی به زندان

کیهان

جان کری: جنگ اقتصادی علیه ایران را ما شروع کردیم

در حالی که برخی محافل بزک کننده آمریکا می‌کوشند دموکرات‌ها و دولت اوباما را متفاوت از دولت ترامپ نشان دهند، وزیر خارجه دولت اوباما با افتخار گفت، جنگ اقتصادی علیه ایران را ما شروع کردیم.

جان کری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا با اشاره به خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای گفت: باید ببینیم بعد از خروج ما از توافق (هسته‌ای) چه اتفاقی رخ داد. ما اساساً اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران کردیم. ما فشار حداکثری بر آن‌ها وارد کردیم.

وی افزود: رهبرانی در خاورمیانه از من می‌خواستند تا ایران را بمباران کنیم؛ نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا آمد و خواستار چراغ سبز برای بمباران ایران شد. بنابراین، ما از احتمال جنگ آگاه بودیم و وقتی توافق در وین به امضا رسید بر این باور بودیم که کانالی برای برقراری رابطه دیپلماتیک ایجاد شده است.

جان کری افزود: جامعه بین‌المللی در حال حاضر هم می‌تواند دور هم جمع شود، منظورم این است که می‌توان کاری کرد، بدون اینکه ما از خود ضعفی نشان دهیم.

وزیر خارجه پیشین آمریکا افزود: متحدان ما از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند. من بر این باور هستم که دیپلماسی بهتر و بیشتر با متحدانمان سبب می‌شود تا طرفین بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند و یک راه برای توافق وجود دارد که سایر مسائل همانند مسائل هسته‌ای را دربر می‌گیرد.

افتخار جان‌کری به پیشقدم بودن در فشار و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران در حالی است که پس از اعلام توافق برجام، اوباما و کری و شرمن بارها تصریح کردند تحریم‌ها علیه ایران در حال فروپاشی بود و اگر توافق نمی‌کردیم، در تحریم‌ها رخنه می‌افتاد. کری و برخی دیگر از مقامات دولت اوباما پیش از این هم گفته‌اند که توافق هسته‌ای را مقدمه‌ای برای فشار به ایران برای خلع قدرت از این کشور در حوزه توانمندی نظامی و منطقه‌ای می‌دانسته‌اند.

حیرت رادیو فردا از شدت تلافی فشار نفتی آمریکا

یک رسانه وابسته به اپوزیسیون تحت حمایت آمریکا نوشت: حمله به تأسیسات نفتی عربستان، پاسخ به فشارهای نفتی آمریکا علیه ایران بود.

وب‌سایت رادیو فردا در تحلیلی درباره حمله به پالایشگاه‌های نفتی عربستان نوشت: در کوران بحران‌های سال‌های ۵۶ و ۵۷، نفت صادراتی ایران به جهان حدود ۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد. از آن زمان تا حمله روزهای اخیر به تأسیسات نفتی عربستان که منجر به قطع صادرات حدود ۵ میلیون بشکه نفت این کشور شد، چنین تنش نفتی تقریباً بی‌سابقه بوده‌است.

قطع صادرات ۵ میلیون بشکه نفت ایران در آن سال‌ها به طور تدریجی و متناسب با حال و هوای آن روز انقلاب ایران بود که کارکنان شرکت نفت ایران با دامن زدن به اعتصابات صادرات نفت ایران را مانع شده بودند. اما، قطع ۵ میلیون بشکه نفت عربستان تنها در ساعاتی در پی حمله نظامی به دو تاسیسات نفتی عربستان رخ داد. این یعنی شوک نفتی آن سال‌های دور «تدریجی» بود در حالی که شوک نفتی امروز «یکباره و ناگهانی» رخ داد.

از سوی دیگر با پایان اعتصابات دوران انقلاب امکان صادرات نفت ایران فراهم بود این در حالی است که بنا به ارزیابی‌های اولیه نه صرفا منابع ذخیره نفت عربستان بلکه تجهیزات برق و کنترل فشار در این حمله آسیب دیده‌اند که راه‌اندازی آنها زمان‌بر است.

به عبارت دیگر، یک حمله کوچک متمرکز زیان بزرگی را به بار آورده که تنها طی ساعاتی کل توان صادراتی عربستان سعودی را تقریبا به نصف تقلیل داده است. این در حالی است که گروه حوثی هم مسئولیت حمله را برعهده گرفته وهم تهدید کرده که اقداماتی از این قبیل را تکرار خواهد کرد.

اگر چنین است که واشنگتن ادعا کرده ایران در آن نقش دارد، پیام حمله به تاسیسات نفتی عربستان چیست؟ پیامد آن چه می‌تواند باشد؟

نفت در اقتصاد جهانی به منزله خون در بدن انسان است و ترابری دریایی آن به منزله شریان‌های بدن در پی خروج آمریکا از برجام و به کار بستن سیاست «فشار حداکثری» بر ایران، ایالات متحده دو اقدام مهم را برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، در دستور کار خود قرار داد؛ دشوار ساختن دسترسی ایران به درآمدهای نفتی (برای نمونه مخالفت آمریکا با خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه برای ایران).

و دوم؛ با مشکل‌تراشی برای ترابری دریای انتقال نفت ایران. در این مورد، برجسته‌ترین مساله، توقیف نفتکش گریس۱ بود که حدود دو میلیون بشکه نفت ایران را حمل می‌کرد. این کشتی نخست توسط بریتانیا توقیف شد و پس از رفع توقیف، آمریکا تهدید کرد هر کشوری به آن نفتکش جهت تخلیه نفت مساعدت کند، تحریم خواهد شد.

به شرح آنچه گفته شد پیام واشنگتن به وضوح به ایران ارسال شده بود: قطع خون (نفت) و شریان‌های آن (ترابری دریایی). از منظر تهران آمریکا طی ماه های گذشته پیام روشن خود را به ایران ارسال کرده است. حال اگر حمله به تأسیسات آرامکو عربستان را به ایران منتسب بدانیم پیام تهران نیز به آمریکا در حمله به بزرگ‌ترین تاسیسات نفتی جهان، متعلق به عربستان، در روز ۱۴ سپتامبر ارسال شده است.

گو اینکه ایران انتساب این اقدام به خود را از سوی آمریکا مردود دانسته ولی مطلقا حمله نظامی به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم نکرده است. این یعنی تهران از قطع صادرات ۵ میلیون بشکه نفت عربستان ناخرسند نیست. به این ترتیب، پیام این حمله روشن و واضح است: نفت در برابر نفت.

اما، این تمام ماجرا نیست. برهم خوردن امنیت نفت التهاب دراقتصاد جهانی را دامن زده است. افزایش ناگهانی ده درصدی بهای نفت نشان از التهابی است که می‌تواند وخیم‌تر هم شود. حال اگر تهدید گروه حوثی را تهدیدی جدی بدانیم که گفته اینگونه حملات تکرار خواهد شد، راه حل چیست؟

نخستین گزینه حمله آمریکا به ایران است. اما، حسن نصرالله تهدید کرده که حمله به ایران کل منطقه را به آتش خواهد کشید. دونالد ترامپ نیز تا اینجا اراده‌ای برای جنگ با ایران نشان نداده است. پیام او پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان تامل برانگیز بود.

در حالی که آمریکا از بالاترین اشراف اطلاعاتی در جهان برخوردار است، او در توئیتی تشخیص عامل پشت پرده حمله را برعهده عربستان انداخت و نوشت: «آماده حمله هستیم. اما، منتظریم ببینیم پادشاهی عربستان چه کسی را عامل این حملات می داند. بر اساس آن اقدام خواهیم کرد.» از سوی دیگر، اتحادیه اروپا و کشورهای مهم اروپایی نیز به مانند عربستان از اتخاذ موضع سخت علیه ایران خودداری کرده‌اند.

حامیان دولت نعل وارونه می‌زنند 90 درصد دارایی‌ها در اختیار دولت است

یک کارشناس اقتصادی با طرح ‌این سؤال که «اقتصاد ایران در اختیار کیست؟»، نوشت: بوروکرات‌های دولتی دوست دارند وانمود کنند دولت کنترلی بر اقتصاد ندارد و نهادهای نظامی، موسسات و بنیادها همه اقتصاد ایران را قبضه کرده‌اند. آنها مدعی هستند و این ادعا به شدت با پیوست رسانه‌ای تقویت می‌شود که دولت هیچ کاره است و همه ‌اشکال سرمایه در انحصار نهادهای موازی است. آیا این گزاره صحیح است؟

مجید شاکری در ادامه می‌نویسد: طبق اعلام معاون محترم وزارت اقتصاد، اندازه دارایی‌های دولت حدود 18/3 هزار هزار میلیارد تومان است. چنانکه مطلعید بدهی‌های دولت در نقطه اوج خود حدود ٧٥٠ هزار میلیارد تومان بوده است. به بیان دیگر سرمایه در اختیار دولت کمی بیش از١٧ هزار هزار میلیارد تومان است.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین نهادهای اقتصادی که تحت کنترل دولت نیستند و در نحوه تامین درآمد هم قید برون سازمانی علنی ندارند، شامل ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، بنیاد تعاون سپاه، بنیاد تعاون ناجا، بنیاد تعاون ارتش هستند. اگرچه درباره بنیاد مستضعفان عدد دارایی‌ها در صورت‌های حسابرسی شده‌اش تا پایان سال ٩٤ مشخص است (56 هزار میلیارد تومان) اما درباره الباقی این نهادها صورت مالی‌ای در دست نیست.

با این همه رویترز برآوردی نسبتاً متأخر (٢٠١٣) از کل دارایی‌های ستاد اجرایی فرمان امام ارائه کرده که حدود ٩٥ میلیارد دلار(حدود ٤٠٠ هزار میلیارد تومان) است. اگرچه به وضوح و به دلایل بسیار، سایز سرمایه و نیز سایز دارایی‌های تحت کنترل سه بنیاد تعاون نظامی کمتر از ستاد اجرایی است، اما برای راحتی خیال بوروکرات‌های دولتی فرض می‌گیریم این سه نهاد هم دقیقا هم سایز ستاد اجرایی هستند و باز فرض می‌گیریم اصلا بدهی ندارند و دارایی آنها متناظر با سرمایه آنهاست. واضح است که این فرض‌ها نتایج را شدیدا به نفع ادعای دولتی‌ها تورش‌دار می‌کند، چنانکه مثلا اندازه بدهی‌های بنیاد تعاون ناجا به قوامین مشخص و در صورت‌های قوامین مشخص است.

با همه این فرض‌ها جمع کل دارایی این پنج نهاد اصلی برابر است با 1656 هزار میلیارد تومان. به بیان دیگر با همه این تورش‌ها به نفع دولت، کل سایز همه این پنج نهاد، کمتر از 9 درصد دارایی‌های دولت است. دارایی‌های اقتصاد ایران در اختیار دولت است، این با من و شماست که به بوروکرات‌های دولتی- متعلق به هر جناحی که می‌خواهد باشند- فرصت می‌دهیم ناکارآمدی خود را پشت چنین ادعاهایی به وضوح غلطی پنهان کنند. توجه کنید که آن چه حساب شد دارایی‌های خود دولت است نه دارایی‌های تحت اختیار آن و بنیاد شهید، صندوق‌های بازنشستگی، ... اصلا در دارایی دولت محاسبه نشده است.

ایران با اهرم نفت می‌تواند به موقعیت ترامپ ضربه بزند

یاهو نیوز از قول یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد ایران توان زمین زدن دونالد ترامپ را در انتخابات آمریکا دارد.

ریک نیومن در یاهو نیوز می‌نویسد: ایران دارای اهرم‌هایی است که با استفاده از آنها می‌تواند از پیشروی مجدد ترامپ در انتخابات 2020 جلوگیری کند.

درست است که دولت ترامپ توانست با تحریم‌های خود فشار بی‌سابقه‌ای بر اقتصاد ایران وارد کند، اما از طرف دیگر ایران نیز دارای توانایی‌هایی در منطقه است که با بهره‌گیری از آن می‌تواند پیروزی انتخاباتی ترامپ در سال آینده را دچار مشکل کند.

ایران می‌تواند با افزایش قیمت جهانی نفت دولت آمریکا را شدیدا تحت فشار قرار دهد و از طرف دیگر می‌تواند با فروش محدود نفت کسری بودجه یکسال اخیر خود را جبران کند.

اگر ایران به اندازه کافی قیمت نفت را تحت فشار قرار دهد، این امر بر مشکلات ترامپ افزوده و انتخاب مجدد وی را به خطر می‌اندازد، زیرا این امر باعث افزایش قیمت بنزین و صدمه زدن به مشاغل وابسته به نفت در آمریکا خواهد شد.

کارشناس اقتصادی یاهو نیوز تاکید می‌کند: اگر ایران بتواند مانع تولید نفت در هفته‌های قبل از انتخابات 2020 شود، این امر باعث افزایش قیمت بنزین می‌شود و باعث ایجاد مشکل ترامپ برای رای‌دهندگان (علاوه بر همه مشکلات دیگر او) می‌شود.

قیمت بنزین در آمریکا در حال حاضر 2/67 دلار در هر گالن است و انتظار می‌رود که حوادث اخیر در عربستان نیز با افزایش قیمت بنزین در آمریکا همراه باشد.

دولت با انبوه اختیارات چه معامله‌ای با اقتصاد کرد؟

ادعای فقدان اختیارات با وجود اختیارات وسیع دولت، از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران پذیرفتنی نیست.

روزنامه فرهیختگان در این‌باره نوشت: نهاد اجرایی که آن را با عنوان دولت می‌شناسیم، در نسبت تعداد دستگاه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه، بسیار وسیع‌تر از سایر نهادهای حاکمیتی پی‌ریزی شده است. 19 وزارتخانه و انبوه شرکت‌های تابعه و در کنار آن، سازمان‌ها و نهادهایی که مستقیما زیرنظر رئیس‌جمهور اداره می‌شود، گستره عظیمی را شکل می‌دهد.

سهم دولت و شخص رئیس‌جمهور از مراکز تصمیم‌گیری فرادولتی هم قابل تامل است. بیش از 10 مرکز و شورای عالی در کشور وجود دارد که عموما شخص رئیس‌جمهور ریاست آنها را در دست داشته و برخی اعضای کابینه وی نیز بسته به ماموریت شورا، عضو هستند و حق رای دارند.

علاوه‌بر لیست بلندبالایی که ذکر شد، در شرایط جنگ اقتصادی دو ابزار ویژه در اختیار دولت قرار گرفته که از نظر وسعت و عمق اثرگذاری، شاید بر سایر اجزای کلکسیون اختیارات رئیس‌جمهور برتری دارد. تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که معاون اول رئیس‌جمهوری ریاست آن را برعهده دارد و جمعی از وزرا، مسئولان و نمایندگان مجلس در آن عضو هستند، یکی از مسیرهای باز پیش‌روی دولت برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی است.

مورد دیگر، شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه است که آن‌هم به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و با اختیارات ویژه‌ای که دارد، تقریبا قادر است هر مانعی را در کمترین زمان از جلوی پای دولت بردارد. در ماجرای کسری بودجه 98، دولت درخواست کرد از چهار محل فروش اموال دولت، برداشت از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی و انتشار اوراق بدهی- بخوانید بدهکارکردن دولت آینده- برای جبران کسری بودجه استفاده کند که مورد موافقت شورا قرار گرفت.

دولت نفت را می‌فروشد، مالیات را می‌گیرد، پول چاپ می‌کند (به‌وسیله بانک مرکزی)، اوراق بدهی منتشر می‌کند و به‌تنهایی مالک بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی یا سهامدار آنهاست. بودجه کل کشور آیینه تمام‌نمای این وضعیت است.

قانون بودجه کل کشور یک برنامه مالی یک‌ساله است که ابتدا منابع مختلف کشور اعم از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز و اموال دولت و اوراق بدهی، مالیات و... را در اختیار دولت قرار می‌دهد تا طبق قانون، بخش کوچکی از آن را در اختیار نهادها و سازمان‌های غیردولتی قرار داده و مابقی را در جهت اجرای سیاست‌های خود در کشور هزینه کند.

نکته مغفول این است که آنچه در صحن مجلس چکش‌کاری می‌شود و رسانه‌ها روی برخی ارقام آن جدل می‌کنند، مربوط به «بودجه عمومی» است که بخش کوچک‌تر بودجه را شامل می‌شود. بخش اصلی بودجه که جزئیات آن در مجلس بحث نمی‌شود و اتفاقا درباره شیوه هزینه‌کرد آن ابهامات جدی وجود دارد، «بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها» است که تقریبا سه‌برابر بودجه عمومی است!

برای اینکه تصویر روشن‌تری به دست آوریم، باید بدانیم که از کل بودجه 1.7 تریلیون تومانی سال 98، حدود 0.4 تریلیون آن بودجه عمومی بوده و 1.2 تریلیون آن بودجه «شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها» است. به این ترتیب بودجه هنگفتی در دست دولت قرار دارد که جزئیات هزینه‌کرد یک بخش 70 درصدی از آن بررسی نمی‌شود.

حال نتیجه همه این ابزارهای قانونی، همکاری‌ها و امتیازات ویژه چه بوده است؟ مرور وضعیت اقتصاد کشور پس از 6 سال را در آمارهای رسمی بررسی کنیم؛ افزایش بیش از ۳۰ درصدی نرخ تورم در یک‌سال اخیر و ثبت رکورد بالای ۴۰ درصد در ماه‌های گذشته، خاطره تورم ۴۹ درصدی دولت سازندگی را زنده کرده است.

حتی با معیار رئیس‌جمهور برای سنجش نرخ تورم براساس جیب مردم هم گرانی بیش از اینها احساس می‌شود. میزان نقدینگی به مرز دو هزارهزار میلیارد تومان رسیده است که مانند آب جمع شده در پشت سد، خطر سیل تورمی آن وجود دارد. دولت تدبیر و امید که نرخ دلار را حدود سه‌هزار و 200 تومان تحویل گرفته بود، پس از 6 سال این نرخ را در حوالی 11 هزار تومان تثبیت کرده است.

به این ترتیب ارزش پول ملی در این سال‌ها به یک‌سوم خود کاهش یافته است. مرکز آمار ایران گزارش داده که شاخص ضریب جینی که بیانگر فاصله طبقاتی است، در این دولت برای پنجمین سال متوالی افزایش یافته و در سال گذشته به رقم 0/409 رسیده است.

روش جدید برخی مسئولان برای درآمدزایی از مسکن مهر/ «چربی خوکی» در بستنی‌های تولیدی!/ دلیل بازنگشتن بقایی و مشایی به زندان

ایران

انتقاد زیباکلام از تغییر فهرست دروس اختصاصی علوم سیاسی

خبر اول اینکه،صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در کانال تلگرامی خود با انتقاد از حذف و کاهش دروس اختصاصی رشته علوم سیاسی و افزودن 45 واحد دروس اسلامی نوشت: «از حدود ۷۰ عنوان درس که شامل ۱۳۸ واحد می‌شد، ۲۲ عنوان و حدود ۴۵ واحد به «دروس اسلامی» اختصاص یافته.»

به‌گزارش عصرایران، او با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که دانشجویان علوم سیاسی باید با آن آشنا شوند اندیشه و فلسفه سیاسی است که شامل آرا و نظریات افلاطون تا قرون‌وسطی، تا متفکرین عصر روشنگری و مدرنیته است و برای کل این مجموعه زیربنایی صرفاً دو درس ارائه‌ شده است، افزود: «حوزه مهم دیگری که رها شده تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران است.

قبلاً دانشجویان با تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر آشنا می‌شدند. ایران عصر قاجار، انقلاب مشروطه و تأثیرات ورود مدرنیته بر جامعه ایران، تأسیس سلسله پهلوی، نهضت ملی شدن و سایر تحولات ایران معاصر. اما این قسمت‌ها هم همچون حوزه اندیشه تقلیل پیدا کرده به دو درس.» رویکردی که او از آن تحت عنوان قربانی کردن علم به‌ پای ایدئولوژی یاد کرده است.

بیماری؛ دلیل بازنگشتن بقایی و مشایی به زندان

خبر دیگر اینکه،وکیل مدافع حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم در ارتباط با اخبار بازنگشتن بقایی و مشایی به زندان پس از مرخصی شب قدر، می‌گوید که هر دو به‌ خاطر بیماری هنوز به زندان بازنگشته‌اند. به گزارش انتخاب، مهران عبدالله‌پور، وکیل دادگستری در ارتباط با عکس مربوط به بقایی به‌همراه خانواده‌اش که این سایت خبری احتمال داده بود مربوط به مرخصی اخیر اوست، گفت: آن عکس را من ندیدم و احتمال دارد عکس قدیمی باشد.

به هرصورت ایشان به علت سکته‌ای که کرده بود هنوز در حال معالجه است و مرخصی استعلاجی دارند. مرتب به مراکز پزشکی سر می‌زنند و حدود 10 روز در بیمارستان بوده‌اند. او در ارتباط با اینکه در خبرها گفته شده بود اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر ریاست جمهوری دولت دهم نیز پس از مرخصی شب‌های قدر به زندان بازنگشته، گفت: «درباره آقای مشایی از وکیل‌شان بپرسید بهتر است اما تا آنجایی که می‌دانم آقای مشایی هم در بیمارستانند.»

پاسخ سردار نقدی به بهزاد نبوی

دست آخر اینکه، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران در واکنش به صحبت‌های چند روز پیش بهزاد نبوی گفت که او باید بزودی به دادگاه برود و جواب دروغ‎هایی را که گفته، بدهد.

بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‎طلب در گفت‌وگو با سایت خبری الف، با اشاره به خطر وجود جریان نفوذ در سطوح مختلف نظام گفته بود: من معتقد هستم که در کشور کارهایی می‎شود که نمی‎توان آنها را به اصلاح‎طلبان و اصولگرایان نسبت داد یا حتی ناشی از تندروی دانست. مثلاً در دفتر سردار نقدی دو جاسوس اسرائیل شناسایی شد که در زندان با برخی زندانیان سیاسی هم‌بند بودند، که یکی از آنها اعدام شد.

اینها در رده‎های پایین است و من نگران رده‎های بالاترهستم. به گزارش فارس، سردار نقدی با رد این سخنان گفت: هجویات فردی که نام بردید ارزش پاسخگویی ندارد و وی باید بزودی به دادگاه برود و جواب دروغ‌هایی را که مطرح کرده بدهد، چراکه مصداق بارز نشر اکاذیب برای تشویش اذهان عمومی است.

روش جدید برخی مسئولان برای درآمدزایی از مسکن مهر/ «چربی خوکی» در بستنی‌های تولیدی!/ دلیل بازنگشتن بقایی و مشایی به زندان

خراسان


تاخیر عجیب برخی دولتی ها برای اجرای سیاست های صرفه جویی

در حالی که بخشنامه یک مسئول مهم اقتصادی در دولت به همه مدیران و روسای دستگاه های دولتی برای صرفه جویی در هزینه های جاری و پرهیز از پرداخت اعتبارات دولتی بابت موارد غیرضروری، در اوایل امسال صادر و ابلاغ شده است، بررسی های یک نهاد نظارتی نشان می دهد برخی ادارات و سازمان های اجرایی، این دستورات را با تاخیری چند ماهه و طی روزهای اخیر به زیرمجموعه های خود ابلاغ کرده اند که علت این تاخیر و تبعات آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.

روش جدید برخی مسئولان برای درآمدزایی از مسکن مهر

بر اساس درخواست تعدادی از اعضای کابینه از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، پیشنهاد شده برای تامین هزینه های مربوط به اجرای طرح های زیربنایی و روبنایی مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور و نیز جلوگیری از واسطه گری و شکل گیری پرونده های متعدد اختلافی، نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر به خریداران، با پرداخت یک هزینه قانونی انجام و تعرفه این نقل و انتقال متناسب با وضعیت هر شهر توسط کابینه تعیین شود.

روش جدید برخی مسئولان برای درآمدزایی از مسکن مهر/ «چربی خوکی» در بستنی‌های تولیدی!/ دلیل بازنگشتن بقایی و مشایی به زندان

آرمان

احمدی‌نژاد کاندیدای جامعه روحانیت نبود

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عدم حمایت جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز از احمدی‌نژاد گفت: در انتخابات ۱۳۸۴ جامعه روحانیت از آقای احمدی‌نژاد حمایت نکرد. در سال ۱۳۸۸ رقابت بین دو نفری بود که تعبیر مرحوم آیت‌ا... مهدوی‌کنی [در مورد آنها] این بود، فرمودند: «ما ناگزیریم بین دو شر، اقل‌الشرین را انتخاب کنیم.» خوب دقت کنید! به عبارت دیگر این حکایت از چه می‌کرد؟ از یک نوع انتخاب بین بد و بدتر. به عبارت دیگر این آقا کاندیدای این مجموعه نبود. طبعا یک مجموعه سیاسی که می‌خواهد وارد مسائل سیاسی شود، گاهی ناگزیر به انتخاب بین بد و بدتر است. ولی نمی‌گوید که این کاندیدای من است. نه! کاندیدایی نیست که او برگزیده و به میدان فرستاده. کاندیدایی است که در لحظه تعیین سرنوشت باید یا او انتخاب شود یا دیگری، سومی وجود ندارد که از روی ناچاری همین می‌شود.

تکذیب شایعه خروج جاسبی از کشور

دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی خروج عبدا... جاسبی از کشور را دروغ محض دانست و به‌شدت تکذیب کرد. محمدجواد محمدی نوری با اشاره به خبر خروج عبدا... جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد از کشور گفت: بنده دیداری با آقای جاسبی داشتم و زمانی که از کم و کیف این موضوع پرسیدم او گفت که تنها برای سفر علمی مدتی به لیسبون ترکیه سفر کرده بود. او ادامه داد: اما متاسفانه بلافاصله پس از این سفر رسانه‌های خبری اعلام کردند که عبدا... جاسبی برای همیشه ایران را ترک کرده است؛ در حالی که نه‌تنها این موضوع واقعیت ندارد بلکه او به صراحت به من اعلام کرد که متاسفانه با بداخلاقی‌های رسانه‌های خبری روبه‌رو هستیم و این اصلا به صلاح کشور نیست.

توقیف 3شناور حامل کالای قاچاق

فرمانده دریابانی استان بوشهر از توقیف سه‌شناور حامل کالای قاچاق به ارزش ۵میلیارد ریال در آب‌های خلیج‌فارس خبرداد. ولی‌ا... رضایی‌نژاد د اظهار کرد: دریابانان طی یک عملیات برنامه‌ریزی‌شده و منسجم شناوران متخلف را شناسایی و متوقف و در بازرسی از آن موتور یخچال صنعتی، شارژر فندکی خودرو، اسباب‌بازی و لوازم آرایشی بهداشتی کشف کردند. وی عنوان کرد: دریابانان پایگاه دریابانی بوشهر با اشراف اطلاعاتی از قصد قاچاقچیان مبنی بر حمل و جاسازی کالای قاچاق در سه فروند شناور در معابر غیرقانونی مطلع شدند که بلافاصله بررسی ویژه موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. رضایی‌نژاد افزود: در این عملیات ۹نفر متهم دستگیر و سه‌فروند شناور، یک دستگاه خودرو و دو دستگاه موتورسیکلت توقیف شد و کارشناسان ارزش محموله کشف‌شده را ۵میلیارد ریال ارزیابی کردند که پس از تکمیل پرونده مقدماتی به همراه متهمان تحویل مراجع ذی‌صلاح شدند.

سرقت موتور معاون پلیس آگاهی!

با سرقت موتور معاون اداره ۱۰ پلیس آگاهی تهران به دستور بازپرس دادسرای سرقت تهران ماموران به ردیابی دزد پرداختند تا اینکه او دستگیر شد. این مرد مورد بازجویی قرار گرفت و در خصوص اتهام خود گفت: من قبول دارم دزدی کرده‌ام اما نمی‌دانستم موتور چه کسی را ربوده‌ام. از آن موتورسیکلت برای رفت‌وآمد به محل کارم استفاده می‌کردم و نیت مجرمانه‌ای نداشتم. او ادامه داد: من در یک تعمیرگاه ماشین کار می‌کنم، محل کارم در رباط کریم خیلی دور است و هر روز ۲۰هزارتومان برای رفتن به محل کارم باید کرایه بدهم. یک شب در حال ردشدن از خیابان‌ چشمم به این موتورسیکلت افتاد و با آنکه قفل داشت تصمیم به سرقت آن گرفتم و نقشه‌ام را عملی کردم. در این مدت هم فقط برای رفتن به سر کار از این موتورسیکلت آپاچی استفاده کردم.

مسدودکردن حساب‌های فدراسیون فوتبال

در یکی از عجیب‌ترین احکام قضائی صادرشده حساب‌های مالی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مسدود شده است. صعود و سقوط تیم‌ها از لیگ برتر به لیگ‌های پایین‌تر و بالعکس یک اتفاق معمولی در جهان فوتبال محسوب می‌شود و تیم‌هایی که از نظر فنی نتوانند نتایج مطلوب را بگیرند از لیگ برتر به لیگ دسته اول و سپس از لیگ دسته اول به لیگ دسته دوم سقوط می‌کنند و تیم‌هایی که از نظر فنی شرایط مناسبی داشته باشند از لیگ دسته دوم به لیگ دسته اول و از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود می‌کنند. این شرایط طبیعی در تمام جهان فوتبال وجود دارد اما تیمی به‌نام شیرین‌فراز کرمانشاه بعد از سقوط از لیگ یک به دادگاهی در تهران شکایت کرد و بابت سقوطش درخواست غرامت کرد که با توجه به عجیب‌بودن این دادخواست رای در محکومیت شیرین‌فراز کرمانشاه صادر شد.

شهردار بانه بازداشت شد

معاون امور عمرانی استاندار کردستان از دستگیری شهردار و یکی از کارکنان شهرداری بانه خبرداد. شهرام ملکی با بیان اینکه پرونده شهردار و یکی از کارکنان شهرداری بانه در سازمان بازرسی کردستان در حال بررسی است، افزود: روند بررسی پرونده و تحقیقات ادامه دارد که به‌محض دریافت گزارش جدید در راستای این پرونده، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. معاون امور عمرانی استاندار کردستان تصریح کرد: سال گذشته پس از بررسی حوزه مالی شهرداری بانه، تخلفاتی محرز شد که بلافاصله مستندات آن را به فرماندار شهرستان و سازمان بازرسی کردستان گزارش دادیم که سازمان بازرسی ورود و آنها را دستگیر کردند.

حمله زورگیران به خبرنگار ایسنا

حوالی ساعت ۱۵دیروز دو فرد سوار بر موتورسیکلت در محدوده مترو وردآورد نزد آریا فشتمی -خبرنگار ایسنا- که در حال تردد از این محدوده بود، رفتند و با تهدید چاقو سعی در به سرقت بردن گوشی تلفن همراهش را داشتند که با مقاومت وی روبه‌رو شدند. در ادامه دو موتورسوار با یک قبضه چاقوی آشپزخانه اقدام به تهدید خبرنگار کردند و پس از واردکردن چندین ضربه به بازو و دست این فرد از محل متواری شدند. فشتمی دراین باره گفت: پس از آن به سمت متروی وردآورد رفتم و در آنجا چند راننده تاکسی با دیدن من به اورژانس و پلیس ۱۱۰ زنگ زدند. ماموران اورژانس زخم‌هایم را پانسمان کردند. ماموران کلانتری وردآورد هم اقدام به ثبت گزارش کردند. آنان از من خواستند که اگر قصد شکایت دارم به دادسرا بروم.

زندانی‌شدن عامل قطع درختان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از دستگیری عامل قطع درختان جنگلی بلوط در منطقه قلعه‌سنگی از توابع شهرستان خرم‌آباد خبرداد و گفت: این فرد متخلف به‌صورت شبانه مبادرت به انجام این کار غیرقانونی کرده بود که بلافاصله دستگیر و با قرار قانونی ۲۰میلیارد ریال روانه زندان شد. شیرزاد نجفی اظهار کرد: در پی گزارش‌های مردمی مبنی بر قطع درختان جنگلی در منطقه قلعه‌سنگی خرم‌آباد، بلافاصله نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان و شهرستان به منطقه اعزام شدند و توانستند فرد متخلف را شناسایی و دستگیر کنند.

دستگیری عامل تیراندازی در مریوان

فرمانده انتظامی مریوان گفت: فردی که با تیراندازی باعث ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان شده بود، در کمتر از ۲۴ساعت توسط پلیس دستگیر شد. سرهنگ علیرضا صفری اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک مورد شرارت و ایجاد رعب و وحشت توسط احدی از اراذل و اوباش سابقه‌دار که با تیراندازی شبانه در سطح شهر باعث اخلال در نظم عمومی شده بودند، ماموران انتظامی به‌طور سریع وارد عمل شدند. وی تصریح کرد: پس از هماهنگی با مراجع قضائی، متهم در عملیاتی غافلگیرانه و در کمتر از ۲۴ساعت دستگیر شد.

«چربی خوکی» در بستنی‌های تولیدی!

براساس اطلاعات به دست آمده از برخی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده بستنی در کشورمان، این شرکت‌ها در ترکیبات ساخت بستنی از اسیدهای چرب وارداتی استفاده می‌کنند که این اسیدها در اروپا با شناسه E۴۷۱ و E۴۷۲ شناخته می‌شوند و منشأ حیوانی و گیاهی دارند. این چربی‌ها اگر منشأ گیاهی داشته باشد بر روی محصول کلمه «پلنت» درج می‌شود و اگر عنوانی درج نشود به‌معنای منشأ حیوانی و انحصارا منشأ «خوکی» است. شرکت‌های ایرانی تولیدکننده بستنی در این زمینه اطلاعات درستی در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار نمی‌دهند.

پایداری حتی در قم هم تمام شده

عباس سلیمی‌نمین گفت: به نظر من جبهه پایداری پایان یافته حتی ارتباط‌شان هم با آقای مصباح کاهش پیدا کرده است. بنابراین خیلی موقعیتی ندارد که بتواند بر این انتخابات تاثیری داشته باشد. حتی در قم که بین نیروهای اصولگرا و ارزشی رای‌گیری شده آقای زاکانی رأی اول را آورد حال آنکه پیش از این برخی نیروهای وابسته به جبهه پایداری آنجا چنین موقعیتی داشتند. این نشان می‌دهد که جبهه پایداری خیلی موقعیتی ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام