مکرون با روحانی درباره کاهش تنش گفت وگو کرد


مکرون با روحانی درباره کاهش تنش گفت وگو کرد

نیویورک- ایرنا- رئیس جمهوری فرانسه با حضور در محل اقامت همتای ایرانی خود، با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیدار و گفت و گو کرد.

امانوئل مکرون عصر دوشنبه با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، دیدار و درباره مسایل دوجانبه گفت وگو کرد.
دو طرف در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه های مورد علاقه ایران و فرانسه، شرایط حساس منطقه و ابتکار جدید رئیس جمهوری ایران برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به "ابتکار صلح هرمز" تبادل نظر و بر عزم خود برای توسعه روابط و همکاری در عرصه های مختلف دو جانبه و بین المللی تاکید کردند.
رئیس جمهوری در این دیدار ضمن تاکید بر وظایف و مسئولیت سایر طرف های برجام و از جمله فرانسه برای حفظ این توافق مهم بین المللی بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن؛ بیانیه امروز کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان را اتهام زنی بی اساس به جمهوری اسلامی ایران عنوان و از آن انتقاد کرد.
امانوئل مکرون نیز در این دیدار ضمن استقبال از طرح دکتر روحانی برای امنیت منطقه، به تشریح تلاش های فرانسه برای کمک به اجرای برجام پرداخت و همکاری اروپا با سایر طرف های این توافق به ویژه روسیه و چین را ضروری دانست.
رئیس جمهور فرانسه تعامل و گفت‌وگو با ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه و نیز تداوم روابط سازنده پاریس - تهران تاکید کرد.

رئیس جمهوری ایران پیش از این دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان هم دیدار و گفت وگو کرد.

روحانی قرار است روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند و طرح "ابتکار صلح هرمز" را ارائه دهد.

رئیس جمهوری در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدواریم در شرایط حساسی که امروز منطقه ما می گذراند بتوانیم پیام ملت های منطقه که پیام صلح و پایان هرگونه مداخله جویی در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه است را به گوش جهان برسانیم.

وی افزود: همچون سالهای گذشته، امسال هم در یک سفر چهار روزه برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ملاقاتها و دیدارهایی که داریم، به نیویورک آمدیم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز ملت بزرگ ایران در فشار جنگ بزرگ ظالمانه قرار دارد، تاکید کرد: ملت ایران، ملت مقاومت و ایستادگی بوده و خواهان بازگشت همگان به مقررات و قانون هستند.
رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد تا در این سفر بتوانیم پیام ملت بزرگ ایران را به گوش جامعه جهانی در سازمان ملل برسانیم.
روحانی از رونمایی طرحی برای امنیت منطقه در این سفر خبر داد و افزود: این طرح درباره یک همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است. ما می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این طرح حضور داشته باشند، البته این طرحی که در سازمان ملل باز خواهد شد تنها امنیتی نیست، بلکه اقتصادی و سایر مسائل نیز هست، اما در راستای مسائل امنیتی است.

وی توضیح داد: نام این طرح "ابتکار صلح هرمز" است چون حرف های اولش که اچ، او و پی و ای(HOPE) است با هم ترکیب می شود و نامش "امید" می شود. از این رو این ائتلاف به نام "ائتلاف امید" نامگذاری شده است و همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز در این ائتلاف دعوت می‌شوند تا امنیت منطقه را تضمین کنیم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به دلیل این که هنوز این طرح باز نشده، عکس العمل ها مشخص نشده است، البته آمریکایی‌ها در عکس العمل اول گفتند می‌خواهند ببینند این طرح چیست و ابعاد آن را بررسی کنند، بنابراین طرح ما که ارائه خواهد شد، طرح "ابتکار صلح هرمز" است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس