کرامت و عزت نفس در خانواده مقدم بر محبت است/ اسلام انسان را مدیر می‌خواهد نه منفعل


 کرامت و عزت نفس در خانواده مقدم بر محبت است/ اسلام انسان را مدیر می‌خواهد نه منفعل

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مبارزه با هوای نفس چیزی جز مدیریت خود نیست، گفت: یکی از تفاوت‌های فرهنگ اسلام و غرب این است که در فرهنگ غرب انسان رام و منفعل بودن ارزش است در حالی که در اسلام مدیر بودن ارزش دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه پنجشنبه، ۱۴ شهریور ماه در ادامه سلسله جلسات دهه اول محرم حسینی با موضوع «آخرین آمادگی برای ظهور: اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه» در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد:‌ پیش از اینکه انسان متوجه شود که اراده و اختیار دارد و می‌تواند از ابزار استفاده کرده و ارتباط برقرار کند، تاثیر بگذارد و تاثیر بپذیرد باید در آغاز نوجوانی با مدیریت آشنا شود.

این استاد حوزه علمیه افزود: کلمه مقابل مدیریت، انفعال است انسان منفعل شبیه یک حیوان رام می‌شود، یکی از تفاوت‌های فرهنگ اسلام و غرب این است که در فرهنگ غرب انسان رام و منفعل بودن ارزش است در حالی که در اسلام مدیر بودن ارزش است، گاهی احساس می‌شود که آموزش و پرورش ما می‌خواهد انسان‌های منفعل تربیت کند که غلط است در حالی که فرد باید خود و دیگران را به درستی مدیریت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: خود را مدیریت کردن یعنی گرایش‌های متفاوت خود را مدیریت کردن و در عالم خارج یعنی اهداف خود را مدیریت کنید، امروز مدیریت کردن خود جزو دانش‌های جدید بشری است که علوم‌انسانی هم به آن وارد شده است، در مدیریت باید نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را مشخص کنید نباید انسان بدون دیدن این مسائل برنامه‌ریزی کند.

مبارزه با هوای نفس چیزی جز مدیریت خود نیست

وی بیان کرد:‌ مدیر خوب سخنی را بشنود آن را بررسی می‌کند، تواضع کسی که رفعت و مقامی دارد به این است که همه مسائل را خوب بررسی کند، مبارزه با هوای نفس چیزی جز مدیریت خود نیست، متاسفانه امروز جامعه ما ظرفیت پذیرش ادبیات اصیل دینی را ندارد به این دلیل که به شدت تحت‌تاثیر عوام زدگی منحط غربی قرار دارد.

این استاد اخلاق با استناد به احادیث و آیات اضافه کرد: فرهنگ مدیریت خود یعنی انسان در برخورد با رنج ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و بیتاب نشده جزع و فزع نکند شاید این رنج برای او مفید باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مدیریت کلان خانواده با مرد و مدیریت داخل خانواده به ویژه تربیت با زن است، ابراز کرد: بخشی از دینداری مرد به این است که با چه زنی ازدواج کند، زن خوب کمکی برای بندگی خدا است آنقدر این قصه مهم است که امیرمومنان امام علی(ع) به صراحت آن را بیان می‌کند، بخش‌های حساس‌تر مدیریت خانواده با زن است و مدیریت کلان برای مرد فضیلتی محسوب نمی‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر انسان از کودکی مدیریت را یاد گرفته باشد نقش‌پذیری را هم یاد می‌گیرد، گفت: تئاتر بازی کردن نه با هدف بازیگر شدن برای بچه‌های دبستانی لازم است که در آن نقش بپذیرند، ما در جریان مدیریت نقش‌پذیری را تمرین می‌کنیم، آموختن مدیریت یک توانمندی فوق‌العاده است.

وی با بیان اینکه مدیریت کلان خانواده با مرد و مدیریت عاطفی آن با زن است، اظهار کرد: در جامعه دو سطح برای مدیریت قائل هستیم، یکی مدیریت سازمان‌ها، نهادها، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات و کارخانه و دیگری مدیریت‌های کلان اجتماعی همچون استانداری، ریاست جمهوری، نماینده مجلس و رهبری است.

انسان‌ها بدون مدیریت نمی‌توانند با هم زندگی کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مدیریت یک نوع قدرت اختیار برای اداره پدید می‌آورد، تاکید کرد: انسان‌ها بدون مدیریت نمی‌توانند با هم زندگی کنند، نخستین اصل مدیریت رعایت کرامت و عزت انسانی است، یک کارفرما، مدیر یا سیاستمدار باید عزت مردم را حفظ کند.

این استاد حوزه علمیه افزود: در هر سطحی از مدیریت اصل صرفا رسیدن به هدف نیست بلکه کرامت و عزت انسان‌ها اصل است، اگر در خانواده پدر و مادر عزت و کرامت فرزندان خود را رعایت نکنند فرزندان پنهان‌کار و ذلیل می‌شوند.

وی ادامه داد: بخشی از مدیریت در خانواده به تربیت مربوط است در مدیریت اگر همواره به خواسته‌ هوای نفس گوش بدهید شما را ذلیل می‌کند در روایت آمده که چقدر زشت است برای انسان میلی داشته باشد که او را ذلیل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: برای مدیریت، عزت نفس خود را رعایت و پس از آن به آرزوهایتان توجه کنید. کسی که دروغ می‌گوید خود را نزد خویش ذلیل می‌کند که آثار آن روی جسم و قیافه اش مشهود است، از آثار استغفار نزد خدا این است که انسان عزت نفس خود را بازیابی کند، هیچ گناهی را بدون استغفار رها نکنید که خرابی آن بماند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: امروز فرهنگ غرب چنین وانمود می‌کند که بد نیست اگر عزت نفس شخص از او گرفته شود، رعایت عزت نفس اصلی کلیدی است که یکی از جلوه‌های آن در حیا است، در مدیریت خود و خانواده و جامعه، عزت نفس و کرامت اصل وجود دارد.

وی تصریح کرد: کرامت و عزت نفس در خانواده مقدم بر محبت است یعنی ادب واجب‌تر از محبت است، شرعیات تنظیم‌کننده آداب است، پیامبر(ص) فرمودند: امیرمومنان امام علی(ع) ادب شده من است؛ فرزندان خود را اکرام و آنها را خوب ادب کنید محبت را جای ادب نگذارید وقتی محبت جای ادب بگذارید بی اعتنایی و قهر را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه بیان کرد: محبت، نوسان دارد و با افزایش بی‌جای آن تبعیض ناروا در خانواده جریان پیدا می‌کند، آرامش در خانواده با عشق و عاطفه نیست بلکه با احترام و ادب است، دوست داشتن زوری نیست، دوست داشتن گاهی هست گاهی نیست، عاق والدین شدن برای دوست داشتن آنها نیست بلکه بی‌ادبی نباید کرد، اصل کرامت و حرمت انسان اصل اول است، مهمترین کار یک خانم در منزل نگاه داشتن زبان از بیان هر چیزی است که بی‌ادبی نکند خود را نگه‌دارد سرش رفت ادب و احترام نباید برود، با اینکه حق مرد بر زن بیشتر است اما باید خانم خود را اکرام و احترام کند، در مدیریت خانواده اصل اول احترام است وقتی فرزندان به والدین بی‌احترامی کنند حتما جایی والدین به ویژه مادر در ادب نقص داشته اند.

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس آیات قرآن، پیامبر(ص) ساده لوح نیست بلکه با مردم آنقدر با گذشت و ساده رفتار می‌کردند که برخی نسبت به ایشان ظالم می‌شدند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403