تا هم‌سنخ امام زمان(عج) نشویم، ظهور رخ نمی‌دهد/ نقش قاعده معیت در انتظار


تا هم‌سنخ امام زمان(عج) نشویم، ظهور رخ نمی‌دهد/ نقش قاعده معیت در انتظار

حجت‌الاسلام ارفع با بیان‌اینکه شیعه و منتظر حقیقی قاعده معیت را پیدا می‌کند، این قاعده بر مبنای سنخیت با امام زمان(عج) است، گفت: تا زمانی که جامعه اسلامی هم‌سنخ امام زمان(عج) نشود ظهور رخ نخواهد داد لذا تنها دعای فرج اثرگذار نیست.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «حمیدرضا ارفع» به مناسبت ایام محرم در مهدیه تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: قواعد عصر ظهور همان قاعده زمان سایر ائمه معصومین(ع) است.

این استاد حوزه علمیه درباره شرایط الحاق به سپاه امام عصر(عج)، بیان کرد:‌ یکی از شروط الحاق به امام عصر(عج) معیت با ایشان است، در مصاحبت، زمان و مکان خاص لازم است و صرف مصاحبت با ائمه معصومین(ع) ارزش و فضیلت ندارد اما درباره معیت مسائل اعتقادی، عملی، قلبی و فکری دارای ارزش و فضیلت است.

حجت‌الاسلام ارفع با اشاره به بخشی از زیارت عاشورا که در آن از خداوند معیت با ائمه معصومین(ع) درخواست می‌شود، اظهار کرد: همه کسانی که در شهر، محله یا حتی منزل ائمه معصومین(ع) زندگی می‌کردند با آنها معیت نداشتند چنان که همسر و پسر نوح در منزل این نبی اوالعزم زندگی می‌کردند اما به آن سرانجام که می دانیم دچار شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره شیوه همراهی با امام زمان(عج) بیان کرد: همراهی دو نوع است گاهی جسمانی فیزیکی است که ارزش چندانی ندارد اما وقتی قلبی، باطنی، معنوی، فکری و ایدئولوژیک باشد حتی اگر ۲۵۰۰ سال بین شخص و امام فاصله باشد این همراهی ارزش دارد.

وی افزود: یکی از فضایل امیرمومنان امام علی(ع) در شب لیله المبیت این است که با وجود فاصله از پیامبر(ص) با ایشان معیت داشتند.

حجت‌الاسلام ارفع با بیان اینکه اگر امروز امام زمان(عج) ظهور کنند مشخص نیست که ما با او معیت داشته باشیم یا نه؟؛ ابراز کرد:‌ شیعه حقیقی قاعده معیت را پیدا می‌کند این قاعده بر مبنای سنخیت است. انسان اهل نماز با شخص بی‌نماز سنخیت ندارد، امام زمان(عج) هم با کسانی که با ایشان سخنیت نداشته باشند، معیت ندارند. در طول تاریخ بسیاری دنبال هم‌سنخ شدن با امام معصوم نبودند بلکه می‌خواستند که امام با آنها هم‌سنخ شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمام تلاش ما باید در راستای هم سنخ شدن با امام عصر(عج) باشد، تاکید کرد: بر اساس فرمایشات امیرمومنان امام علی(ع) در آخرالزمان شیعیان با امتحانات بسیار سختی مواجه می‌شوند. تا زمانی که جامعه اسلامی هم سنخ امام زمان(عج) نشود ظهور رخ نخواهد داد لذا تنها دعای فرج اثرگذار نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌ مردم امیرمومنان امام علی(ع) را به حکومت رسانند اما خون به دل ایشان کردند وقتی امام زمان(عج) بیایند هواهای نفسانی را فدای آخرت می‌کنند، وقتی امت اسلامی خود را با امام هماهنگ نکنند ظهور اتفاق نمی‌افتد و آنقدر طول می‌کشد تا امت آماده شوند.

حجت الاسلام ارفع یادآور شد: خداوند یک بار امت را با امیرمومنان امام علی(ع) و بار دیگر با امام حسین(ع) امتحان کرده و مردود شده‌اند به همین دلیل آنقدر ظهور را طول می‌دهد که امت آماده و هم‌سنخ با امام زمان(عج) شوند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی