چگونه در محل کار آرام و بدون هیجان صحبت کنید


بخش زیادی از وقت افراد درطول روز درمحل کارسپری می‌شود برای بهره بردن از زمان و برقراری روابط خوب و دوستانه با همکاران و اطرافیان یادگیری آداب رفتاری درمحل کار اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از رفتار‌هایی که افراد ناخودآگاه انجام می‌دهند و می‌تواند سبب مزاحمت برای اطرافیان و همکاران شود، بلند و تند حرف زدن در محیط کار است.

این عادت رفتاری در برخی افراد وجود دارد و می‌تواند سبب تخریب شخصیت آنها، دریافت تذکر از دیگران، دریافت انتقاد و آسیب دیدن اعتماد به نفس، بروز خلق و خوی نامناسب در افراد و حتی افت کیفیت کار شود.

بلند حرف زدن به ویژه در زمان مکالمه با تلفن در محیط‌های کاری و حتی خانوادگی عادتی است که به تدریج در طول سال‌ها به وجود می‌آید و برای کنترل آن نیاز به تمرکز، تمرین، یادآوری و انگیزه کافی در افراد است.
چگونه در محل کار آرام و بدون هیجان صحبت کنید
بلند حرف زدن یا تند حرف زدن می‌تواند نشان دهنده عصبی بودن افراد، وجود استرس، نگرانی، خشم، ناتوانی در ادامه گفتگو و مواردی از این دست باشد.
به گفته کارشناسان حوزه روانشناسی، زمانی که افراد بلند صحبت می‌کنند حتی اگر مکالمه عادی باشد استنباط بیشتر افراد دعوا، نوعی پرخاشگری و وجود اختلاف با فرد است، در صورتی که با آرام صحبت کردن افراد با علاقه بیشتری به سخنان فرد گوش می‌دهند و احتمال بروز اختلاف و دعوا کاهش می‌یابد.

برای کنترل صدا و صحبت به آرامی راهکار‌هایی توصیه می‌شود که با رعایت آنها می‌توان عادت بلند حرف درمواقع غیرضروری را کنترل و رفع کرد وبه این ترتیب به شخصیت اجتماعی دوست داشتنی تری دست یافت.

برای جلوگیری از بلند حرف زدن سعی کنید در زمان مکالمه در وضعیتی آرام قراربگیرد، به طورمثال بنشینید، مقداری آب یا قهوه بنوشید، همیشه توجه کافی داشته باشید که در یک محیط اجتماعی دیگر همکاران و اطرافیان شما به سکوت برای رسیدگی و تمرکز برکارهایشان نیاز دارند.‌
چگونه در محل کار آرام و بدون هیجان صحبت کنید

می‌توانید از نوعی مکالمه خیالی با خود درمقابل آینه برای تمرین صحبت به آرامی و جلوگیری از بالا رفتن صدایتان استفاده کنید.
از دوستانتان بخواهید درصورتی که صدایتان بالا رفت به شما دوستانه تذکر دهند تا بتوانید صدایتان را کنترل کنید.
در زمان مکالمه با تلفن بر روی یک کاغذ نکات از جمله توصیه مکالمه به آرامی را یادداشت کنید و به یاد داشته باشید دریک مکان عمومی به مکالمه می‌پردازید.

در صورتی که صدای فرد پشت خط را نمی‌شنوید و نیاز به صحبت با صدای بلند است حتماً به محلی خارج از اداره رفته تا بدون مزاحمت همکارانتان بتوانید به مکالمه بپردازید.
بیشتر بخوانید: چگونه از تعطیلات آخر هفته برای سلامت جسمی و روانی خود بهره بگیریم؟
بلند حرف زدن در آقایان به دلیل قدرت بیشتر حنجره و بالا بودن طبیعی تناژ صدا به نسبت بانوان بیشتر است، اما عده بیشتری از بانوان در زمان استرس و هیجان دچار مشکل بلند حرف زدن غیرضروری می‌شوند.

زمانی که افراد با صدای بلند صحبت می‌کنند ماهیچه‌های شانه، گردن، فک و گلوی آنها دچار انقباض می‌شود، برای جلوگیری
از ایجاد فشار و انقباض ماهیچه ای، پیش از صحبت کردن آرام نفس بکشید و عضله‌های خود را شل کنید، این کار سبب می‌شود تا نیازی به بلند حرف زدن نداشته باشید.
چگونه در محل کار آرام و بدون هیجان صحبت کنید
پیش از مکالمه با فکر کردن و شبیه سازی آن در ذهن خود می‌توانید عکس العمل مخاطبانتان را بسنجید و به این ترتیب در زمان مکالمه کمتر دچار هیجان و بلندحرف زدن می‌شوید.

متنی را انتخاب کرده بلند بخوانید، صدای خود را ضبط و به آن گوش دهید. به احتمال زیاد از بلند بودن بیش از اندازه صدای خود متعجب می‌شوید، با گوش دادن به صدای خود، می‌توانید به تدریج میزان استاندارد صدا را شناسایی کنید و به این ترتیب صدایتان را کنترل می‌کنید.
چگونه در محل کار آرام و بدون هیجان صحبت کنید
برای صحبت کردن به آرامی و کنترل صدا یکی از راهکار‌ها دارا بودن اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس به افراد اجازه می‌دهد تا به آرامی صحبت کنند، چون از خود اطمینان دارند.

کنترل حرکت اعضای بدن در زمان صحبت، چون کنترل دست ها، صورت و خودداری از تاب خوردن روی پا‌ها هم می‌تواند سبب جلوگیری از هیجان، استرس و بالا رفتن ناخودآگاه صدا شود.

در زمان مکالمه به صحبت‌های افراد گوش دهید، این کار سبب می‌شود تا زمان کافی برای آماده سازی جمله‌های آتی به دست آورید و به این ترتیب دیگر نیازی به بلند صحبت کردن نخواهد بود.

در فاصله مناسب و استانداری از شخص یا افرادی که تمایل دارید با آنها صحبت کنید قرار بگیرید، این کار سبب می‌شود نیاز کمتری به صحبت کردن بلند پیدا کنید.

منبع: wikihow
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی