توضیح سازمان استاندارد درباره آلایندگی بنزین توزیعی در تهران


معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مطابق نمونه‌هایی که در 6 ماه نخست سال از بنزین توزیعی در سطح تهران گرفته شده، میزان گوگرد به 24.9 ppm رسیده که روندی کاهش و امیدوارکننده داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سازمان ملی استاندارد، وحید مرندی مقدم در مورد کیفیت بنزین اظهار کرد: میزان گوگرد در بنزین توزیعی تهران در سال ۹۴ به ۵۰ ppm، سال ۹۴ به ۴۲ ppm، سال ۹۵ به ۳۲ ppm، سال ۹۶ به دلیل مشکلات پالایشگاه شازند به ۶۹ ppm و سال گذشته به ۳۴ ppm کاهش یافت؛ این یعنی میزان گوگرد در بنزین طی چند سال گذشته سیر نزولی داشته است.

به گفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد، استاندارد قبلی بنزین در موضوع آلاینده‌ها مربوط به سال ۸۷ بود که حد مجاز گوگرد در آن ۳۰۰ میلی گرم در لیتر در نظر گرفته شده بود، اما در استاندارد جدید به ۵۰ گرم در میلی گرم در لیتر بهبود یافت، همچنین حد مجاز سرب در بنزین به صفر رسیده، حد مجاز آروماتیک‌ها بر اساس استاندارد جدید ۳۵ میلی گرم در لیتر در نظر گرفته شده و حد مجاز بنزن به یک ppm کاهش یافته است.

توضیح سازمان استاندارد درباره آلایندگی بنزین توزیعی در تهران
وی خاطرنشان کرد: با پالایشگاه‌های موجود نمی‌توان برای کاهش آلایندگی‌های بنزین اقدام کرد و باید وزارت نفت نیز به ارتقای پالایشگاه‌ها بپردازد.

مرندی مقدم در عین حال خاطرنشان کرد: فقط کاهش آلایندگی‌های بنزین نمی‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند بلکه باید وضعیت کیفی خودروها نیز بهبود یابد.

وی در خصوص میانگین کشوری میزان گوگرد در بنزین گفت: در سال ۹۴به ۵۸، سال ۹۵به ۴۸، سال ۹۶ به ۶۰ و در سال گذشته به۴۷ ppm رسید.

مرندی مقدم، افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت در تاریخ ۱۳۹۶.۱۲.۱۲ قرار بود تا پایان ۱۳۹۶.۴.۱ در ۱۵ کلان شهر بنزین با کیفیت یورو ۴ توزیع شود در اقدام دوم نیز قرار بود که تا ۱۳۹۷.۱.۱ میزان توزیع بنزین یورو چهار ۶۰ درصد جمعیت کشور را پوشش دهد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه این میزان از ۱۳۹۸.۱.۱ به ۸۰ درصد جمعیت ارتقاء یافته است، گفت: تا سال ۱۴۰۰ تمام بنزین کشور براساس استاندارد یورو ۴ تولید و توزیع خواهد شد.

۲۲۶۲۳۱

کد خبر 1302753

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی