شتاب دهنده خطی درمان سرطان «امید» اثبات ما می توانیم است


شتاب دهنده خطی درمان سرطان «امید» اثبات ما می توانیم است

ایران اکونومیست-شتاب دهنده خطی درمان سرطان «امید» اثبات ما می توانیم است، محققان شرکت بهیار صنعت سپاهان هشت سال است که در لبه تکنولوژی بدون درآمد حرکت کرده و معتقدند حالا مدیرانی باید تصمیم بگیرند که روحیه کار جهادی دارند، در واقع حالا که ایران چهارمین کمپانی تولید کننده دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان در دنیا است، آیا بیماران سرطانی همچنان...

شتاب دهنده خطی درمان سرطان «امید» اثبات ما می توانیم است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، شرکت بهیار صنعت سپاهان، از تولید کننده های واقعی که دغدغه اصلی آن چیزی جز سلامت مردم نیست، این شرکت70 محصول درلبه تکنولوژی تولید کرده و از این تعداد 30 محصول آن در حوزه تجهیزات پزشکی است، شتاب دهنده خطی درمان سرطان «امید» اثبات ما می توانیم و گل سر سبد این محصولات است، محققان این شرکت هشت سال است که در لبه تکنولوژی بدون درآمد حرکت کرده و حالا دیگر زمان برایشان بسیار حیاتی و تنشها غیر قابل تحمل است، آنها معتقدند مدیرانی باید تصمیم بگیرند که روحیه کار جهادی دارند، چرا که 95 درصد بازار تجهیزات پزشکی در دست دولت است، در واقع حالا که ایران چهارمین کمپانی تولید کننده دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان در دنیا است، آیا بیماران سرطانی همچنان باید در صف های طولانی درمان بمانند؟

فرید نجات بخش مدیر عامل شرکت بهیار صنعت سپاهان، در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، با اشاره به این که در همه دنیا نگاهها به بخش بهداشت و درمان ویژه است وحوزه تجهیزات پزشکی هم از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: اما در کشور ما یک مسئله اساسی در صنعت و بویژه در صنعت تجهیزات پزشکی وجود دارد و آن این که همیشه نگاه مان به آن سوی مرزها بوده و سعی کرده ایم تکنولوژی را خریداری کنیم، اما غافل از این واقعیت که تکنولوژی تمام هستی یک تولید کننده واقعی بوده و خریدنی نیست.

مدیر عامل شرکت بهیار صنعت سپاهان، ادامه داد: با این تفکر و با 5 سال تلاش شبانه روزی به تکنولوژی دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان دست یافتیم و در حال حاضر چهارمین کمپانی تولید کننده دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان در دنیا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یک کمپانی تولید کننده این دستگاه در کشور امریکا است، در اروپا نیز انگلستان و سوئد یک کمپانی مشترک دارند و کشور چین هم این دستگاه را تولید می کند.

نجات بخش با تاکید بر این که قسمت مهم این دستگاه بحث ساخت نیست وشرکتهایی در دنیا هستند که ممکن است ساخت آن را انجام دهند، گفت: مبحث مهم فناوری است که تنها چهار کمپانی در دنیا دارنده آن هستند و توانایی بروز رسانی و تولید محصولات جدیدتر و بخصوص از لحاظ نرم افزاری با امکان ایجاد آپشن های خاص را دارند.

وی گفت: خوشبختانه الان به جایی رسیده ایم که هر دستگاه می تواند با دستگاه قبلی متفاوت باشد، هر دستگاه می تواند بر اساس پیشنهادات جدید و بازخوردهایی که می گیرد تغییر کند و براساس نیاز روز دنیای پزشکی پیش برویم.

مدیر عامل شرکت بهیار صنعت سپاهان، با تصریح این که بواسطه دستیابی و تسلط بر این تکنولوژِی توانستیم برای اولین بار در کشور دستگاه بازرسی کانتینری کالا را طراحی و تولید کنیم، تصریح کرد: این دستگاه بیش از یک سال است که در گلوگاه نایین مشغول خدمت رسانی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

نجات بخش با اشاره به این که اما بحثی که الان وجود دارد این است که یک نیاز بسیار زیادی در کشور برای دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان احساس می شود و در همین اصفهان تعداد بسیار زیادی بیمار سرطانی در صف درمان هستند، گفت: در بسیاری از شهرستانها و حتی گاهی مراکز استانها این تجهیز را نداریم.

WHO، به ازای هر یک میلیون نفر سه دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان در کشورهای در حال توسعه نیاز است

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی تعداد مورد نیاز این دستگاه را در کشورهای در حال توسعه مثل ایران سه دستگاه به ازای هر یک میلیون نفر اعلام کرده وبا این حساب حدود 250 از این تجهیز را در کشور نیاز داریم اما فعلا کمتر از 80 دستگاه فعال در کشور وجود دارد.

نجات بخش با بیان این که از سال 1395 این تجهیز را آماده کردیم و از این دستگاه اشعه گرفتیم و آماده سرویس دهی بودیم، گفت: این دستگاه اولین تجهیز تولید شده از این نوع در کشور است و استاندار تعریف شده اجباری برای آن در ایران وجود نداشت.

دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان همه استانداردهای FDA را پاس کرده و مجوز گرفته است

مدیر عامل شرکت بهیار صنعت سپاهان، با بیان این که مسوولان خواستار این بودندکه بر اساس استانداردهای روز دنیا تجهیز را ارائه کنیم، گفت: در دنیا کمیته هایی تشکیل واستانداردهایی تعریف شده و این دستگاه توانست همه استانداردهای FDA را پاس کرده و بر اساس آن مجوز گرفتیم.

وی افزود: حدود سه سال طول کشید تا توانستیم با همکاریها و هم عدم همکاریهایی که گاهی اتفاق افتاد مجوزهای لازم برای این تجهیز را بگیریم.

مدیر عامل شرکت بهیار صنعت سپاهان، ادامه داد: اما متاسفانه واقعیتی که در بحث برخورد با تولید داخل در کشور وجود دارد این است که تا زمانی که تولیدی انجام نشده همه درخواست نمونه می کنند اما وقتی تولید می کنیم بازخوردی نمی گیریم، بخصوص در حوزه پزشکی پاسخ آنها این است که مسئول سلامت مردیم هستیم.

دغدغه اصلی هر تولید کننده واقعی چیزی جز سلامت مردم وحفظ اعتبار شرکت و بِرَندش نیست

وی ادامه داد: واقعاچه چیزی برای یک تولید کننده مهمتر از سلامت مردم بوده و چه چیزی برای تولید کننده مهمتر از اعتبارش بوده که در این حوزه قدم بگذارد، یک تولید کننده واقعی می داند کوچکترین خطایی در حوزه سلامت باعث از بین رفتن شرکت و برندش می شود و شاید سالها نتواند قد عَلَم کند.

وی تصریح کرد: سازمانهایی در کشور متولی خرید این نوع دستگاهها هستند و قبلا که خرید خارجی انجام می دادند همیشه تعداد زیادی از این تجهیز را چون استراتژیک است علیرغم این که ممکن بود اعلام نیازی هم برای خرید آن نداشته باشند خریداری و در انبار نگهداری می کردند تا به محض درخواست تحویل دهند.

نجات بخش با تاکید بر این که در شرایط فعلی خرید این نوع دستگاه از خارج امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: اما در زمانی که این امکان پذیر بود، پروسه خرید تقریبا شش ماه زمان می برد و تا این که تجهیز نصب شود یکسال طول می کشید.

شتاب دهنده خطی درمان سرطان بعنوان یکی از چهار پروژه هسته ای رونمایی شده است

وی با تاکید بر این که این دستگاه در روز انرژی هسته ای بعنوان یکی از چهار پروژه هسته ای رونمایی شده است، اظهار داشت: سازمانهایی که قبلا بدون هیچ اعلام نیازی این تجهیز را از خارج خریداری می کردند الان که ما به آن سازمان مراجعه می کنیم می گویند فعلا درخواستی نداریم، در واقع حمایت از واردات و جنس خارجی است.

شتاب دهنده خطی درمان سرطان، اثبات ما می توانیم است

نجات بخش در ادامه با بیان این که برای شرکتی که تعداد زیادی پرسنل دارد و پنج شش سال برای دستیابی به این فناوری کار کرده و الان به سال هشتیم رسیده ایم، گفت: این همه برای این بوده که ثابت کنند ما می توانیم یک محصولی با همان استانداردهایی که شما تعریف می کنید با همان استاندردهای شرکتهای مشابه خارجی بسازیم و حالا این محصول روی میز است.

هشت سال حرکت در لبه تکنولوژی بدون درآمد/ زمان بسیار حیاتی و تنشها غیر قابل تحمل است

وی گفت: واقعا یک شرکت داخلی چقدر می تواند توان داشته باشد و چقدر می تواند تحمل داشته باشد و پرسنل این شرکت چقدر می توانند تحمل داشته باشند که هشت سال در لبه تکنولوژی دنیا حرکت کنند بدون این که درآمدی داشته باشند و مجبور باشند برای گذران زندگی خود راهکارهای درآمدی جانبی پیدا کنند، تا یک وقتی مسوولان متوجه شوند که باید این دستگاه خریداری شود.

مدیر عامل شرکت بهیار صنعت سپاهان، تاکید کرد: بنابراین الان زمانی است که یک ماه و دوماه هم برای ما و یا شرکتهای مشابه که زمانهای اولیه را گذاشته اند تا به این سطح رسیده اند بسیار حیاتی و تنشها غیر قابل تحمل است.

مدیرانی تصمیم بگیرند که روحیه کار جهادی دارند

وی بیان داشت: وقت آن شده که یک تصمیم جهادی گرفته شود، شرایط جنگی واقعا تصور شود که این نیاز وجود دارد، مدیرانی تصمیم بگیرند که واقعا روحیه کار جهادی دارند، الان هیچ گونه کسرشان و ریسکی هم برای مدیر وجود ندارد چرا که دستگاه مجوز تجهیز را گرفته و همه چیز آماده است.

95 درصد بازار تجهیزات پزشکی در دست دولت است

نجات بخش با تاکید بر این که دستگاه شتاب دهنده خطی را بدون هیچ حمایتی ساخته ایم، گفت: در اقتصادی که 95 درصد آن در حوزه تجهیزات پزشکی دولتی است و عمده خدمت رسانی به مردم در این حوزه در دست دولت است و بخش خصوصی ظرفیت جذب چنین تجهیزاتی را ندارد دولت باید به میدان بیاید و اقدام به خرید کند.

آیا همچنان بیماران سرطانی در صف های طولانی درمان بایستند؟

وی ابراز داشت: واقعا خیلی دردناک است برای کشوری که امکان ساخت دستگاه را دارد همچنان بیماران سرطانی در صف های طولانی بایستند و بعضی آن قدر در صف بمانند که قبل از این که درمانی انجام شود فوت کنند. در حال حاضر این امکان فراهم شده که 30 تا 40 درصد ارزانتر از نمونه های خارجی و بدون خروج ارز از کشور دستگاه را تهیه کنند.

بخش خصوصی اولین و تنها خریدار این تجهیز است

نجات بخش با اشاره به این که حدود سه ماهی است که مجوز این دستگاه گرفته شده و تا این تاریخ تنهاخریدار آن بخش خصوصی(شهرک سلامت اصفهان) بوده است، تاکید کرد: حدود 95 درصد این حوزه بخش دولتی است.

طول عمر این نوع دستگاه چقدر است؟

وی در پاسخ به این سوال و با تاکید بر این که خدمات پشتیبانی این دستگاهها از اصل دستگاه هم خیلی مهمتر است، گفت: این تجهیزات طول عمر بالایی دارند مثلا در اصفهان تجهیزی داشتیم که 30 سال کار کرده و یک سال پیش از رده خارج شد.

شتاب دهنده خط برای بیمارستان یک تجهیز سرمایه ای و در کمتر از دوسال بازگشت سرمایه دارد

نجات بخش با بیان این که این تجهیز قابلیت تعویض و بروز رسانی دارد و تجهیزی است که اگر یکبار سرمایه گذاری برای آن اتفاق بیفتد با یک سری خدمات تعمیرات و نگهداری می توان چندین سال از آن استفاده نمود، ابراز داشت: این تجهیز برای بیمارستان یک تجهیز سرمایه ای محسوب می شود و با توجه به حجم زیاد بیماران سرطانی در کشور ما، هزینه آن در کمتر از دوسال برمی گردد و بعد از آن وارد چرخه سود رسانی برای بیمارستان می شود، با این شرایطی هم که کشور دارد وقت مسامحه و تصمیم گیری با تاخیر نیست و واقعا باید این اتفاق بیفتد.

اگر بخواهیم ایران را به استاندارد 250 دستگاه شتاب دهنده خطی برسانیم چقدر زمان می برد؟

نجات بخش در پاسخ به این سوال، گفت: ظرفیت فعلی شرکت بهیار صنعت سپاهان تولید حدود 50 دستگاه در سال است و اگر 50 دستگاه فروخته شود حتما زیر ساخت را افزایش خواهیم داد همین الان هم تلاش داریم زیرساختهایی از جمله اتاقهای تست شرکت را دوبرابر کنیم، وقتی نقدینگی از طرف خریدار وجود داشته باشد عملا درصد عمده ای از آن صرف ایجاد و تقویت زیر ساخت خواهد شد و می توانیم در یکسال و نیم آینده ظرفیت را به 100 دستگاه برسانیم، و اگر خرید تجهیز سریعتر شود در عرض کمتر از دوسال و نیم نیاز کل کشور را برطرف کرده و بعد به سمت بروز رسانی و صادرات هم خواهیم رفت.

وی ادامه داد: این دستگاه یک تجهیز 1.5 میلیون دلاری است دولت اگر براساس هزینه های ارزی بخرد باید حدود 15 میلیارد تومان برای آن هزینه کند، که بین 30 تا 40 درصد بسته به تعدادی که قرارداد بسته می شود هزینه تولید کمتر شود، با این حال هرکدام از این تجهیز ده یازده میلیارد تومان هزینه دارد که از ابتدای کار تا زمانی که برای بیمارستان نصب شود صرف می شود.

چندی پیش اولین دستگاه شما در شهرک سلامت اصفهان رونمایی شد، آیا بیمار گیری می کند؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: نه رونمایی شده اما کار نمی کند چون در کشور ما حدود 600 امضا برای مجوز تولید لازم است، با سازمانهای مختلفی در ارتباط هستیم که گاهی خودشان نمی دانند چرا باید امضا کنند.

نجات بخش اظهار داشت: یکی از امضا کنندگان این تجهیز سازمان انرژی اتمی است، تست هایی محیطی و نه برای دستگاه روی آن انجام داده اند اما سازمان هنوز گواهی های لازم را ارائه نکرده است.

این تجهیز امکان صادرات هم دارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: بله، در حال حاضر روی مجوزهای آن کار می کنیم، اما تجهیز، تجهیز سنگینی است و set up کردن آن از زمانی که دمونتاژ می شود تا زمانی که دوباره مونتاژ شود حداقل سه چهار ماه طول می کشد، همچنین حمل و نقل و set up نهایی سخت و زمان بر است و عملا اتاقهای مخصوصی می خواهد و انتقال آن به خارج از کشور برای گرفتن مجوزها امکان پذیر نیست.

نجات بخش با تصریح این که شرکتهایی در حوزه مجوزهای مربوط به صادرات نقش دارند اما موضوع تحریم ها محدود کننده است، خاطرنشان کرد: اگر با خرید داخل یک مقدار سرمایه درگردش به شرکت اضافه شود و ترنور شرکت تقویت شود عملا مبحث صادرات هم سریعترخواهد شد.

شرکت بهیار صنعت سپاهان 70 محصول درلبه تکنولوژی دارد

وی در پاسخ به این سوال که شرکت بهیار صنعت سپاهان تا بحال چه محصولاتی تولید کرده است، بیان داشت: رویکرد اصلی این شرکت تولید محصولاتی در راستای خودکفایی در حوزه پزشکی است.

نجات بخش ادامه داد: محصولات این شرکت از حوزه پزشکی فرار تر رفته و به حدود 70 محصول رسیده که همه آنها در لبه تکنولوژی است، 30 محصول در حوزه پزشکی و حدود 40 محصول هم در حوزه های دیگر داریم.

وی تاکید کرد: البته همه آین محصولات بواسطه دانشی که در حوزه محصولات پزشکی به دست آمده ایجاد شده است، که مشتریان آنها هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی است.

چند نفر پرسنل در این شرکت مشغول هستند؟

نجات بخش گفت: با 250 پرسنل مستقیم گلوگاه تکنولوژی را در داخل شرکت انجام می دهیم و با حدود 600 نفر هم بصورت غیر مستقیم و برون سپار کار می کنیم.

اگر شتاب دهنده خطی به تولید انبو برسد چند نفر نیرو اضافه می شود؟

مدیر عامل شرکت بهیار صنعت سپاهان، تصریح کرد: به ازای هر ده دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان، 50 نیرو باید به شرکت اضافه شود و اگر بتوانیم مجموعه محصولاتمان را با ظرفیت کاری که داریم تولید کنیم ما یک شرکت 10 هزار نفری هستیم.

تاریخچه

اولین شتابدهنده خطی پزشکی با قابلیت تولید پرتو ایکس ۸ مگاولتی در سال ۱۹۵۳ در بیمارستان هامرسمیس انگلستان نصب گردید. سپس در همان سال یک شتاب دهنده ۴ مگا ولتی در دو بیمارستان کریستی و نیوکاسل نصب شد. شتابدهنده نصب شده در بیمارستان کریستی قابلیت دوران ۱۲۰ درجه را دارا بود. در سال ۱۹۵۶یک شتاب دهنده ۶ مگا ولت در استنفورد برای درمان اولین بیمار مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان تا کنون شتاب دهنده های خطی پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است و امروزه، مدل های مختلفی با قابلیت تولید باریکه الکترونی خروجی با انرژی ۴ تا ۳۰ مگا الکترون ولت به طور رایج مورد استفاده قرار می گیرند. در ایران نیز بیمارستان سیدالشهدا اصفهان اولین بیمارستان کشور است که شتاب دهنده خطی الکترون برای آن درسال 1362 توسط شخصی خیرخواه و با صرف هزینه 2.2 میلیون دلار تهیه شد و با وجود مستهلک شدن قطعات تا چندی پیش هم مورد استفاده قرار گرفته است. دومین شتاب دهنده در تهران نصب می گردد و پس از آن در دهه هفتاد هجری شمسی چند شتاب دهنده دیگر وارد کشور شده اند، در حال حاضر با وجود این که آمارهای موجود در سازمان بهداشت جهانی حاکی از این است که سرطان در کشورهای در حال توسعه هرسال رو به افزایش است و بیشتر از ایدز، سل و مالاریا مردم را میکشد، اما هنوز بعضی مراکز استانها در کشور ما از داشتن این تجهیز که رایج ترین ابزار برای درمان سرطان در دنیا است محروم هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها