سوپ حریره گیاهی


سوپ حریره گیاهی

بسیاری از انواع سوپ حریره همراه با گوشت هستند بخصوص با گوشت بره، اما ما می‌خواهیم آن را سبک‌تر یا مقرون به صرفه‌تر کنیم. فکر نکنید که این سوپ به اندازه نمونه گوشتی خوشمزه نیست. نخود، لپه و ورمیشل باعث غلیظ شدن آن شده و حریره را به یک غذای مقوی تبدیل می‌کنند. در مورد افزودن تخم مرغ؛ در صورتی که وجترین هستید می‌توانید آن را اضافه کنید و اگر...

سوپ حریره گیاهی
مواد لازم

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ: ۱ عدد نگینی شده
ساقه کرفس: ۲ عدد خرد شده
هویج: ۲ عدد درشت خرد شده
سیر: ۴ حبه ریز شده
زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
زیره: ۱ قاشق چای‌خوری
زنجبیل: ۱ قاشق چای‌خوری
دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه: مقداری تازه خرد شده
گوجه نگینی: ۲ پیمانه
زعفران: به میزان کم (مقداری بین دو انگشت)
جعفری تازه: ۱/۲ دسته کوچک
گشنیز تازه: ۱/۲ دسته کوچک، حدود ۱/۲ پیمانه خرد شده به اضافه مقداری برای تزئین
عصاره سبزیجات یا آب: ۸ پیمانه
نخود خیسانده: ۱ پیمانه
عدس قرمز: ۱ پیمانه (دال عدس)
آب لیمو: ۱/۲ لیمو + مقداری برای تزئین



طرز تهیه

۱. روغن زیتون را در قابلمه‌ای با کف ضخیم روی حرارت متوسط گرم کنید تا بوی روغن در بیاید و شروع به جلز ولز کند. پیاز، کرفس، هویج و کمی نمک اضافه کنید و با هم تفت دهید، مرتب بهم بزنید تا زمانی که سبزیجات نرم شوند و شروع به تیره شدن کنند.

۲. سیر، زردچوبه، زیره، زنجبیل و مقداری پودر فلفل سیاه و فلفل قرمز خرد شده را اضافه کنید تا مزه بگیرد. مرتبا بهم بزنید تا بوی ادویه‌ها پس از ۳۰ ثانیه بلند شود.

۳. گوجه خرد شده را اضافه کنید، زعفران (پودر شده یا دم کرده) و گشنیز را اضافه کنید. به پختن ادامه دهید. گاهی آن را به هم بزنید. این مدت ۵ دقیقه طول می‌کشد.

۴. آب سبزیجات یا آب را اضافه کنید و خوب بهم بزنید.

۵. اگر از نخود خشک و خیسانده استفاده می‌کنید، آن را به قابلمه اضافه کنید، آن را به جوش برسانید سپس کاهش دهید تا با قل آرامی بپزد. قابلمه را بدون درب به مدت ۲۵ دقیقه بگذارید قل بخورد یا تا موقعی که نخود‌ها فقط نرم شوند. اگر از نخود پخته استفاده می‌کنید پس از اضافه کردن آن‌ها، این ۲۵ دقیقه زمان پخت را حذف کنید و مرحله بعد را انجام دهید. توجه داشته باشید که این مدت زمان برای نخود‌های خیسانده مرغوب است، چون زمان پخت برای نخود‌ها متفاوت است.

۶. عدس قرمز یا همان دال را داخل قابلمه بریزید، محتویات قابلمه را به جوش برسانید سپس حرارت را کاهش دهید تا آرام قل بخورد. بگذارید دال عدس با درب باز بپزد. حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. حواستان به قابلمه باشد اگر در حال خشک شدن یا چسبناک شدن است، آب بیشتری اضافه کنید، چون دال عدس خیلی لعاب می‌دهد.

۷. ورمیشل را اضافه کنید و تا زمانی که نرم شوند بپزید که ۳ دقیقه طول می‌کشد. در این نقطه، حریره باید کاملا غلیظ باشد و نه خشک و چسبنده. در صورتی که می‌خواهید غلظت سوپ مانند و رقیق داشته باشد، مقداری آب اضافه کنید.

۸. تخم مرغ را (در صورت استفاده) خوب بهم بزنید، به آرامی به حریره اضافه کنید که در این صورت رشته‌های تخم مرغ پخته روی سطح سوپ می‌آیند. قابلمه را فورا از روی حرارت بردارید.

۹. آب نصف یک لیمو را بگیرید و داخل سوپ بریزید سپس حریره را مزه کنید و در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

۱۰. روی حریره را با برگ جعفری و گشنیز تزئین کنید و مقداری روغن زیتون فوق بکر و کمی نمک دریای درشت روی آن بریزید. داخل کاسه سوپ ریخته و با برش‌های لیمو سرو کنید.

نکات مهم

سوپ حریره یک سوپ پرادویه است بنابراین سعی کنید از تازه‌ترین و با کیفیت‌ترین ادویه‌ها استفاده کنید. بهترین کار این است که ادویه‌هایی مثل زیره و فلفل سیاه را قبل از درست کردن سوپ، آسیاب کنید. نیازی به دم کردن زعفران نیست. برای خرد کردن زعفران حتی می‌توان آن را بین دو انگشت خرد کرد. بهترین کار استفاده از قاشق برای خرد کردن آن است. زعفران بوی شگفت انگیزی به این سوپ می‌دهد.
ریختن مقداری سبزی تازه و روغن زیتون به همراه نمک و فلفل موقع سرو کردن باعث می‌شود نتیجه کار عالی باشد پس این مرحله را حذف نکنید. آب لیموترش هم مزه خوبی به سوپ موقع سرو می‌دهد. من روی اغلب سوپ‌ها آبلیمو می‌ریزم.

منابع: thespruceeats, tasteoftheplace

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا