تپش قلب در بارداری، خطرناک و نرمالش را بشناسید


تپش قلب در بارداری، خطرناک و نرمالش را بشناسید

تپش قلب زمانی رخ می دهد که ضربان قلب به صورت قابل توجهی تند بزند و این احساس در سینه یا گلویتان حس شود.

دلایل تپش قلب در بارداری علاوه بر عوامل اندام شناسی چند علت دیگر دارد که در مطلب برای شما دوستان به اشتراک گذاشته ایم.
تپش قلب در بارداری که همان تند شدن ضربان قلب در خانم های حامله می باشد در زمان هفته چهلم از بارداری به علت تغییر در هورمون های فیزیکی رخ خواهد داد که دلیل این واکنش تامین خون مادر به جنین از طریق قلب می باشد. تحقیقات نشان می دهد که زمانی ضربان بالا می رود مادر گرفتار آسم، کم خونی، چاقی، لخته خونی در ریه، اضطراب، کمبود آب بدن، بیماری قلبی، تیروئید، احساس بی حسی در دست و پا و همینطور مصرف زیاد ویتامین در باداری می شود. واکنش هایی که در زمان تپش قلب به وجود می آید می توان به تنگی نفس، تپش قلب، سرگیجه، خستگی، غش کردن، درد قفسه سینه و اضطراب اشاره کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تپش قلب در بارداری
تپش قلب زمانی رخ می دهد که ضربان قلب به صورت قابل توجهی تند بزند و این احساس در سینه یا گلویتان حس شود. تپش قلب در بارداری نباید از ۱۴۰ بار در دقیقه بیشتر بزند که اگر بیشتر شد باید به پزشک مراجعه شود. ولی در کل تپش قلب در بعضی مواقع در زنان باردار بی خطر می باشد که اغلب خانم ها تا قبل بارداری ضربان قلبشان حدود ۷۰ یا ۸۰ بار در دقیقه می باشد که در هنگام بارداری به ۹۰ تا ۱۰۰ ضربه هم می رسد از این پس نباید بیشتر از ۱۴۰ بار باشد.

علت تپش قلب در دوران بارداری
۱. تغییرات هورمونی
در زمان بارداری هورمون های بدن که استروژن و پروژستون است تمام سطح لوله ها را پر می کند. همین قضیه باعث تغییر فیزیکی در بدن می شود تا بدن را محافظت کند که همین موضوع باعث تپش قلب می شود همچنین در دوران قاعدگی و یائسگی بنابراین این اتفاق تعجب آوری نمی باشد و ممکن است اتفاق بیوفتد.
۲. حجم خون
هنگامی که خون پمپاژ می شود تا خون و مواد غذایی را به جنین برساند حجمش تا ۴۰ درصد افزایش پیدا می کند که در زمان هفته ۶ از بارداری این تغییر صورت می گیرد که قلب شما با سرعت بالا با جریان خون سازگار می شود.
۳. حس های قوی
احساسات زیاد در ترس و استرس و وحشت می تواند موجب تپش قلب در بارداری شود.
همیشه تپش قلب در زمان بارداری بی خطر است مگر این که علائم هایی مانند: احساس حسرگیجه، حالت تهوع، تنفس سخت و تنگی نفس، درد در قفسه سینه یا دست و پا، عرق کردن غیر عادی و تپش قلب بیشتر از حد را داشته باشید در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید و علت را جستجو نمایید.

معالجه تپش قلب در زمان بارداری
هنگامی که دلیل تپش قلب را یافتید می توانید درمانش کنید که در بیشتر مواقع بی ضرر است و خودش برطرف خواهد شد.
۱. نفس عمیق بکشید
شما باید آرام باشید و نترسید بنشینید و به آرامی نفس بکشید تعداد نفس های خود را بشمارید تعداد چهار شماره نفس بکشید و بشمارید در شماره هفت نگه دارید و سپس در هشتمین شماره نفس را بیرون بدهید پس از زمان کوتاهی خواهید دید که خوب شده اید.
۲. پاهای خود را بالا بگذارید
بهتر است در این مدت پاهای خود را بالا نگه دارید تا تورم پاهایتان کم شود می توانید از یک بالشت کمک بگیرید تا پاهایتان را روی آن بگذارید و تپش قلبتان کم تر شود.

پیشگیری از تپش قلب در دوران بارداری
تپش قلب در برداری یکی از مشکلات جانبی این دوره می باشد که کاملا نمی توانید از آن جلوگیری کنید ولی می شود آن را تا حدودی کنترل کرد، که به شرح زیل می باشد:
- خود را بشناسید؛ یک دفتر یادداشت می تواند به شما کمک کند تا آن کار ها و رفتار هایی را که در طول روز انجام می دهید را بنویسید و می توانید از رفتار های غیر عادی خودداری کنید.
- از کم آب شدن بدن پرهیز کنید؛ اگر آب بدنتان کم است مقدار زیادی آب بنوشید و یا مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید که از علت های شایع تپش قلب در بارداری می باشد.
- کافئین مصرف نکنید؛ خورن کافئین برای کودکان و زنان باردار اصلا مناسب نمی باشد پس از مصرف آن خودداری کنید تا منجر به تپش قلب نشویید.
- زیاد از حد به خود فشار وارد نکنید؛ از حرکت مانور اجتناب کنید این کار باعث می شود که نفس شما زیاد از حد شود و در زمانی که باردار هستید شما را به خطر خواهد انداخت و از علل تپش قلب در بارداری است.

تپش قلب را چگونه می توان اندازه گیری کرد؟
عالی ترین روش برای کاهش تپش قلب در بارداری استرس است که باید بتوانید او را از خود دور نمایید و به ۷ روش می توان آن را اندازه گیری کرد.
- آزمون استرس
- آزمایش خون
- آزمایش ادرار
- سونوگرافی
- الکتروکاردیوگرام
- اشعه ایکس قفسه سینه
- ضبط ریتم با دستگاه مانیتور هولتر

چرا باید تپش قلب را اندازه گیری کرد؟
شاید شما در ناحیه گلو و گردن و قفسه سینه احساس تپش قلب در بارداری را حس کنید در این حالت باعث ترس و ناراحتی شما می شود که در برخی مواقع لازم نیست آن را جدی بگیرید و خودش برطرف خواهد شد ولی در مواقعی که خوراکی مصرف کرده اید ممنوع بوده و یا استرس و اضطراب در شما باعث به وجود آمدن تپش قلب شده باید به پزشک مراجعه کنید و اگر این مسئله را جدی نگیرید ممکن است دچار ضرر هایی از قبیل؛ خطر نارسایی قلبی و لخته شدن خون و مبتلا به غش و سکته و یا حتی مرگ ناگهانی شوید پس باید زیر نظر پزشک متخصص باشید تا درمان شوید و از مصرف سیگار، کافئین و استرس و اضطراب و کمبود آب خودداری کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی