خیانت به وطن به سبک زیباکلام


خیانت به وطن به سبک زیباکلام

همراهی زیباکلام با سازگارا در یک مناظره، قاب کوچکی از همراهی بخش قابل‌توجهی از جریان اصلاح‌طلب با اپوزیسیون خارج از کشور، در تیشه‌زدن به ریشه منافع ملی است.

به گزارش مشرق، پس از اعلام خبر حملات گسترده پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان در هفته گذشته، رسانه‌های وابسته به غرب در تحلیل‌ها و گزارش‌های خود سعی کردند تا جمهوری اسلامی ایران را طراح و عامل اصلی این عملیات جلوه بدهند. در همین‌باره، تلویزیون وابسته به حکومت عربستان اخیراً در گفت‌وگویی با دو اپوزیسیون داخل و خارج، به بررسی ابعاد حمله یمنی‌ها علیه مواضع نفتی سعودی پرداخت. در این مناظره، دو طرف به طور ضمنی ایران را مسبب اصلی این عملیات معرفی کرده و دلیل موضع منفعلانه ترامپ نسبت به ایران و دست به ماشه نشدن وی را صرفاً در پیش بودن انتخابات سال آینده آمریکا دانستند.

بیشتر بخوانید:

تئوری‌سازی تسلیم

رسانه‌ها و چهره‌های وابسته به جبهه غرب، طی یک هفته اخیر کوشش زیادی برای کشاندن پای ایران به حملات پهپادی نیروهای مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان(آرامکو) انجام دادند. بنا بر ادعای پروپاگاندای مزبور، طراح و عامل اصلی این عملیات، واحدی سیاسی جز جمهوری اسلامی ایران نبوده است. مقامات کشورمان در مقابل این اتهام‌تراشی‌ها، حمله به آرامکو را حق جنبش انصارالله یمن در دفاع از خود در برابر حملات نظامی ائتلاف سعودی علیه خاک این کشور در طول بیش از چهار سال گذشته دانستند. در همین ارتباط، تلویزیون تازه‌تأسیس «ایران‌اینترنشنال» که برای تأمین بودجه خود دست در جیب سعودی‌ها دارد، اخیراً در گفت‌وگویی با دو اپوزیسیون داخل و خارج کشور، گزاره عاملیت جمهوری اسلامی ایران در عملیات آرامکو را تصریح کرد. در این مناظره، صادق زیباکلام، فعال اصلاح‌طلب و محسن سازگارا، اپوزیسیون خارج از کشور شرکت کردند.

زیباکلام در ابتدای اظهارات خود، با ادعای اینکه نگران آینده کشور است، گفت: از ابتدا که این داستان شروع شد، از انفجار در بندر فجیره و نفتکش‌ها تا الان که به حمله به تاسیسات نفتی عربستان رسیده‌ایم، به نظر می‌رسد سیاست آمریکایی‌ها بر مبنای یک‌جور مماشات و عقب‌نشینی و بهای جدی ندادن به موضوعات بوده است. این مساله به‌طور منظم باعث شده تا لااقل در سخن، ایرانی‌ها جسارت و شهامت بیشتری پیدا کنند. زیباکلام در بخش دیگری از اظهارات خود، به جای آنکه توانمندی نظامی کشورمان را عامل بازدارنده معرفی کند، از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، به‌عنوان عامل انفعال ترامپ در اقدام نظامی علیه کشورمان یاد کرد. این فعال اصلاح‌طلب در همین‌باره گفت: اینکه این مماشات آمریکایی‌ها و شخص ترامپ از چه بابت است، بخش عمده آن به ملاحظات انتخابات سال آینده بازمی‌گردد. هر گونه درگیری با ایران روی شانس انتخاباتی ترامپ تأثیر منفی خواهد گذاشت چون حملات قبلی به افغانستان و عراق، خاطره خوشی بر جای نگذاشته است. بنابراین ایرانی ها حالتی بی باکانه تر و جسورانه تر به خود می گیرند.

زیباکلام گفت: فقط مناسبات نظامی نیست که موجب شجاعت و جسارت در تندروهای ایران شده است. دو عامل دیگر را باید در نظر گرفت. از سویی نتانیاهو نتوانست پیروز شود و از طرفی هم جان بلتون کنار گذاشته شده می‌شود. پمپئو وقتی چند روز پیش به عربستان آمد گفت برای صلح آمده ام. اینها تفسیرش در ایران این می شود که اینها پیروزی های ما و عقب نشینی حریف است. بنابراین می‌گویند (خطاب به آمریکا) اگر جرات داری یک گلوله علیه ایران شلیک کن تا ببینی چه بلایی سرت خواهیم آورد.

زیباکلام همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا واشنگتن بر تحریم‌های اقتصادی نظر کرده تا احتمال جنگ را پایین بیاورد، گفت: علاوه بر موضوع انتخابات، ترامپ می‌بیند که گلوی ایران را دارد از لحاظ اقتصادی می‌فشرد و ایران دارد دست و پا می‌زند؛ پس به جای شروع درگیری نظامی فشار اقتصادی خود را دارد بیشتر و بیشتر می‌کند و تا وقتی این فشار ادامه دارد، ترامپ اصراری ندارد که وارد جنگ شود.

تکرار ادعاهای تکراری

در بخش دیگری از این مناظره، محسن سازگارا، اپوزیسیون ضدانقلاب با تکرار ادعاهای بی‌پایه درباره دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفت: پهپادها از جزیره «فارسی» در خلیج‌فارس و زیر خط رادار حرکت و به تاسیسات عربستان حمله کردند. حمله پهپادی کار حوثی‌ها نبود بلکه کار مستقیم ایران بود. این اپوزیسیون ضدانقلاب با اشاره به اقداماتی که آمریکا و عربستان می‌توانند علیه ایران انجام دهند، اظهار کرد: عربستان و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار قطعنامه علیه ایران خواهند شد. او که سابقه پروپیمانی در آتش‌افروزی‌های فتنه 88 دارد، تصریح کرد: ترامپ‌شناسی من این را می‌گوید که او به ایران حمله نخواهد کرد. اشکال ترامپ این است که کسی نمی‌داند نیم‌ساعت دیگر چه خواهد کرد. او ژست بوش را می‌گیرد اما احتیاطش از اوباما هم بیشتر است.

سازگارا با این اظهارنظر که درد عربستان برای ایران خیر است، گفت: اگر عربستان با ایران درگیر شود، جمهوری اسلامی می‌داند که می‌تواند مردم را بر اساس تضاد بیمارگونه ناسیونالیستی عرب-عجم بسیج کند و زورشان به سعودی‌ها می‌رسد. او در عین حال درباره هراس‌افکنی از حمله آمریکا به ایران و تفوق تکنیکی و فنی ایالات متحده نسبت به کشورمان اظهار کرد: آمریکا اگر با نیرویی که دارد حمله کند، پنتاگون می‌تواند با ابر الکترونیک تمام دستگاه‌های ایران را از کار بیندازد.

بازخوانی اظهارات زیباکلام در این مناظره، نشانی از روند تسلیم‌طلبی در جریان اصلاحات در برابر ایالات متحده دارد. اصلاح‌طلبان طی ماه‌های گذشته به‌خصوص پس از تشدید حملات ترامپ علیه کشورمان، به طرق مختلف کوشیده‌اند تا این پیام را از قلب ایران به طرف مقابل صادر کنند که مذاکره و نه مقاومت فعالانه، تنها راه و مفر برای خروج از مناقشه موجود است. آن‌ها به‌طور واضح، تسلیم شدن در قبال مطالبات تمامیت‌خواهانه ترامپ و تیم اطراف وی را به‌عنوان تنها راه علاج کشور یا به قول خودشان نجات جریان دموکراسی‌خواهی عنوان کردند. یادداشت مشترک چهار تن از سران اصلاح‌طلب یعنی رمضان‌زاده، تاجزاده، رضا خاتمی و امین‌زاده در یکی از جراید آمریکایی، مشت نمونه خروار از این سیاست ذلت‌طلبانه است.

همراهی زیباکلام با سازگارا در مناظره عنوان‌شده، قاب کوچکی از همراهی بخش قابل‌توجهی از جریان اصلاح‌طلب با اپوزیسیون خارج از کشور، در تیشه‌زدن به ریشه منافع ملی است. این در حالی است که خود سران اصلاح‌طلب به انحای مختلف عنوان می‌کنند که خط آن‌ها با براندازان آن‌ورِ آبی جداست؛ هر چند بسیاری‌شان زحمت چنین اعلام مواضع متفاوتی را به جان نمی‌خرند و رسماً و علناً، به بلندگوی رسانه‌های معاند در ایران تبدیل شده‌اند.

منبع:‌صبح نو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل