تریبون ایران


تریبون ایران

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهور امروز برای سخنرانی در هفتادوچهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند. حسن روحانی دیروز در مراسم رژه نیروهای مسلح اعلام کرد: «منطق ما، امنیت درون‌زا برای خلیج‌فارس و تنگه هرمز است و با شعار و طرح «ائتلاف امید» و «ابتکار صلح هرمز» به نیویورک می‌رویم.»

هیأت ایرانی امسال برای همراهی رئیس‌جمهور با موانع صدور ویزا و برخی محدودیت‌های رفت‌وآمدی در نیویورک مواجه شدند و برخی از آنان از سفر جاماندند. او یک روز بعد از سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در صحن مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. زمان سخنرانی روحانی چهارشنبه اعلام شده است. متن سخنرانی رئیس‌جمهور نیز به‌احتمال از فردا نگارش خواهد شد. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور دیروز در توییتی از مخاطبان خود خواسته بود تا پایان اول مهرماه برای سخنرانی روحانی در اجلاس یک تا 3جمله کلیدی و مؤثر پیشنهاد بدهند.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران درباره اولویت‌های سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل به همشهری گفت: آقای روحانی بهتر است در چارچوب همان سیاستی که درخصوص شرایط ایران برای مذاکرات اعلام کرده‌اند گام بردارند. ایران اعلام کرده برای هرگونه گفت‌وگوهای احتمالی آتی، آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند. این سیاست درستی است و بهتر است آقای روحانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل نیز همین مسئله را به‌طور شفاف مطرح کنند. مقامات حاضر در این اجلاس باید بدانند ایران بر سر برجام تکلیف خودش را مقابل تحریم‌ها مشخص کرده و آمریکایی‌ها نمی‌توانند هر زمان که بخواهند یک‌طرفه تصمیمات دیگری را رقم بزنند. آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها باید به این نتیجه برسند که اگر در پایبندی به تعهدات‌شان کندی کنند، بازگشت صلح منطقه‌ای بسیار پرهزینه باشد. یعنی منطقه به حدی از تنش و تشنج برسد که هزینه آرام کردن آن بسیار سنگین باشد.

ابوالفتح: طرح صلح برای منطقه
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس روابط بین‌الملل گفت: ارائه یک طرح صلح برای منطقه خاورمیانه در شرایط کنونی بسیار مهم است؛ به این شکل که جمهوری اسلامی ایران خود را به‌عنوان مبتکر ارائه برنامه‌ای برای کاهش تنش‌ها در منطقه و برقراری نوعی آرامش و اتفاق‌نظر در منطقه معرفی کند. بخشی از این برنامه می‌تواند مربوط به مناسبات ایران و عربستان باشد. به گفته ابوالفتح، این طرح می‌تواند حاصل تجمیع طرح‌هایی که ایران پیش از این برای سوریه، افغانستان و یمن تجویز کرده است، باشد. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند برای حضور آمریکا در نشست‌های صلح و مذاکرات چندجانبه اعلام آمادگی و موافقت کند.

تاجیک: تأکید بر چندجانبه گرایی
نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات ایرانی گفت: رئیس‌جمهور باید2 نگاه و 2رویکرد متفاوت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترامپ به صحنه بین‌المللی را مورد تفکیک قرار دهد و توجه جهانیان را به پافشاری ترامپ بر یکجانبه‌گرایی در جهان جلب کند. در این راستا می‌توان به اقدامات و رفتارهای ترامپ با موافقت‌نامه‌های بین‌المللی اشاره کرد که یا از آنها خارج شده و یا قصد خروج از آنها را دارد. تاجیک همچنین افزود: تأکید دولت ترامپ بر یکجانبه‌گرایی، مهم‌ترین دلیلی است که سیاست خارجی آمریکا و تعاملات این کشور با کشورهای مختلف را با چالش مواجه کرده است. به گفته این کارشناس سیاست خارجی ایران، ترامپ با خروج از برجام به‌عنوان یک موافقت‌نامه بین‌المللی که قطعنامه سازمان ملل به‌عنوان ضمانتنامه آن درنظر گرفته شده است، خود را در وضعیت آچمز قرار داد. این رویکرد دولت ترامپ در حالی است که جمهوری اسلامی ایران مدافع سیاست چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی خود است. تاجیک معتقد است که بهترین کاری که آقای روحانی می‌تواند انجام دهد این است که در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، توجه جامعه جهانی را به تفاوت دیدگاه‌های ایران و آمریکا با محوریت چندجانبه‌گرایی و یکجانبه‌گرایی جلب کند. پافشاری ایران به چندجانبه‌گرایی است که ترامپ را در انزوای خروج از برجام نگه داشته و این یک توفیق بزرگ برای ایران است.

ترقی: رفتارهای آمریکا محکوم شود
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با همشهری معتقد است که تریبون سازمان ملل، محل بیان پیام نظام جمهوری اسلامی ایران به ملت‌های جهان است؛ بنابراین از این تریبون باید ضمن تأکید بر لزوم چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل، رفتارهای آمریکا و متحدانش در تجاوز به حقوق ملت‌ها و تجاوز به حقوق مردم یمن و نیز تلاش آمریکا برای ایجاد تفرقه و تشتت در جهان اسلام محکوم شود. ترقی گفت: باید به این سازمان توصیه شود که وظایف قانونی خود را در جهان به‌ویژه در کشمیر، سوریه، میانمار و بسیاری از نقاط مختلف جهان که مورد تهدید نژادپرستان به‌ویژه صهیونیست‌ها قرار گرفته است، به درستی انجام دهد. به گفته وی، ایران باید تبیین کند که همه تلاش خود را برای حفظ قرارداد بین‌المللی برجام انجام داد اما بدعهدی آمریکا و اروپا نشان داد که ملت‌های جهان به هیچ وجه نمی‌توانند به معاهدات بین‌المللی که امضاکنندگان آن، قدرت‌های استکباری هستند، اعتماد کنند.

شیرزاد: صدای مظلومیت ایران به جهان برسد
احمد شیرزاد، نماینده ادوار مجلس درباره محور فعالیت هیأت ایرانی در سازمان ملل و نیویورک بر این نکته تأکید دارد که با توجه به امکانات رسانه‌ای و مطبوعاتی که در نیویورک مستقر است و اخبار این اجلاس بازتاب‌های گسترده‌ای در جهان دارد، رئیس‌جمهور و وزیرخارجه باید از این فرصت برای رساندن صدای مظلومیت ملت ایران به جهانیان استفاده کنند. شیرزاد با اشاره به زیرپاگذاشتن برجام از طرف آمریکا و تحمیل تحریم‌های ظالمانه به مردم ایران به همشهری گفت: آقای روحانی و آقای ظریف در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعددی که خواهند داشت، باید مواضع و شرایط جمهوری اسلامی را برای انجام هرگونه مذاکره و توافق تبیین کنند. هیأت ایرانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران باید اعلام کنند که این کشور به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و ایران هیچ نوع توافق چندجانبه‌ای را زیرپا نگذاشته است. حتی کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران در چارچوب توافق بوده است. وی تأکید کرد: پیام استواری ملت و دولت ایران در برابر فشارها و تحریم‌ها باید به گوش جهان برسد و اعلام شود هرچند که این شرایط زندگی مردم را سخت کرده است اما این قبیل اقدامات موجب نخواهد شد که ملت ایران به تحقیرهای سازماندهی شده توسط آمریکا تن در دهد.

قربان اوغلی: ایران کشور مذاکره است
جاوید قربان اوغلی، دیپلمات پیشین وزارت خارجه کشورمان صدور ویزا در وقت پایانی برای رئیس‌جمهور و وزیرخارجه ایران که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است را نشانه عقب‌نشینی آمریکا و موفقیت برای ایران دانست و گفت: این عقب‌نشینی تاکتیکی را می‌توان رویکرد مثبت و چراغ سبز از سوی آمریکایی‌ها تلقی کرد. بنابراین، این مسئله را باید به‌عنوان مقدمه حضور هیأت ایرانی در نشست سازمان ملل درنظر گرفت. قربان اوغلی با اشاره به موفقیت‌های ایران در منطقه و شرایط مناسبی که در آن قرار گرفته است، افزود: با توجه به تلاش‌هایی که کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه برای جلوگیری از شکست احتمالی برجام در پیش گرفته‌اند، وظیفه دستگاه دیپلماسی این است که ندای صلح‌طلبی ایران را به گوش جهانیان برساند. رئیس‌جمهور با اتکا به موضع صلح‌طلبی ایران و موضوع نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل با محوریت «جهان عاری از خشونت» پافشاری و اعلام کند که ما کشور مذاکره هستیم. اعتقاد ما این است که هیچ‌گاه درهای مذاکره نباید بسته باشد؛ چرا که مذاکره بهترین و صلح آمیزترین راه برای برون‌رفت از هر بحرانی است. بنابراین آقای روحانی باید بر موضع صلح‌طلبی و نفی خشونت جمهوری اسلامی ایران اصرار بورزد. باید اعلام شود که مذاکره براساس احترام متقابل و جایگاه کشورها انجام بگیرد. از این رو از طرح هرگونه مباحثی که مخالفت ایران با مذاکره را تلقین می‌کند باید پرهیز شود. این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به آخرین موضع مقام معظم رهبری درباره مذاکره و تایید مذاکرات مشروط از سوی ایشان، گفت: به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نیز از مواضع اولیه خود کوتاه آمده و از شرایط دوازده‌گانه که پیش از این برای مذاکره با ایران اعلام کرده بودند عقب‌نشینی کرده‌اند. ایران هم باید از این عقب‌نشینی‌ها در هر شکل و در هر سطحی که باشد استقبال کرده و به آن خوشامد بگوید.

مرندی: روایت جنایت اقتصادی علیه ایران
محمد مرندی، مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه آمریکا از 4مورد به‌عنوان نکات ارزشمند قابل طرح در صحن سازمان ملل یاد کرد و گفت: نخست اینکه باید گفته شود ما با برجام تلاش کردیم تا تنش در منطقه را کاهش دهیم و برای همین توافق هسته‌ای را پذیرفتیم؛ به‌رغم اینکه عده قابل توجهی در داخل کشور موافق نبودند و اعتقاد داشتند امتیازات زیادی واگذار شده است، ولی به توافق پایبند بودیم و این طرف مقابل بود که به برجام پایبند نماند و به آن تعهد نشان نداد، اما این ما بودیم که کاهش تنش را دنبال کردیم ولی آنها افزایش دادند. دوم جنایت یمن است که آمریکا و شرکای سعودی و اماراتی‌اش در این جنایت بی‌سابقه قرن معاصر شریک بوده‌اند. این جنایت سال آینده باید پایان یابد. مرندی افزود: تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران همانند جنایت جنگی محسوب می‌شود، چون هدفش آسیب زدن به مردم عادی است و تلاش می‌کند که ایران را حتی از حق خودش برای وارد کردن دارو و مواد غذایی محروم کند. بحث چهارم نیز این است که اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سال آینده باید به اروپا منتقل شود. آمریکایی‌ها می‌خواهند از میزبانی خودشان بر سر ویزا سوءاستفاده کنند. دولت ترامپ برای برخی افراد هیأت ایرانی ویزا صادر نکرد. به همین علت آمریکا صلاحیت ندارد که میزبان اجلاس باشد. آمریکا نباید حق داشته باشد که برای حضور افراد در سازمان ملل دست به گزینش بزند. مرندی درباره جایگاه ایران در این دوره از اجلاس گفت: «من فکر نمی‌کنم ایران به‌رغم همه فشارها و تهدیدهایی که در 40سال اخیر تحمل کرده است در چند صد سال اخیر، از قدرت و توانمندی‌ای به اندازه امروز برخوردار بوده باشد. ما در اوج قدرت هستیم و به‌رغم فشارها و سختی‌هایی که در داخل کشور داریم در کنار متحدان‌مان قدرت برتر منطقه‌ایم و قدرت‌های بزرگ نیز بر این مسئله واقف شده‌اند.»

اتاق ظریف استودیو شد
دولت آمریکا با صدور ویزای محدود برای محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران هم نتوانسته مانع شنیده‌شدن صدای او در خاک آمریکا شود. در 24ساعت گذشته علاوه بر مقامات خارجی، نمایندگان رسانه‌های عمدتا آمریکایی یک به یک به محل استقرار ظریف رفته‌اند. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه دیروز عکسی از یک اتاق استودیومانند در توییتر خود منتشر کرد و نوشت: «مصاحبه ظریف با برنامه فِیس دِ نِیشِن. از آنجایی که ویزایش به او اجازه نمی‌دهد که به استودیو برود، استودیو به دفتر نمایندگی ایران در نیویورک آمد.» ظریف هم با اشاره به این مصاحبه با ذکر مثالی کنایه‌آمیز درباره ترامپ در توییتر خود نوشت: «به مارگارت برنان (مجری برنامه
FACE THE NATION) گفتم: شما یک ساختمان به من می‌فروشید، ولی یک سال بعد، فردی که شرکت شما را به ارث برده، می‌آید و می‌گوید که شمای خریدار پول کافی نپرداخته‌اید؛ وی قرارداد بهتری برای خودش می‌خواهد که برای من قرارداد بدتری است. در کجای تاریخ مورد اشاره ترامپ، کسی با چنین چیزی موافقت کرده است؟!»
ظریف در مصاحبه با سی‌بی‌اس آمریکا درباره سفرش به نیویورک در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از نظر او صدور روادید از سوی آمریکا نشانه‌ای از تمایل واشنگتن برای مذاکره است؟ تصریح کرد: نه ضرورتا. آمریکا به‌عنوان میزبان مقر سازمان ملل ملزم است برای کشورهای عضو روادید صادر کند. بنابراین، آنها طی یک نامه‌ پیوست به روادید من به روشنی مشخص کردند که من واجد شرایط دریافت روادید نیستم اما این کار را براساس چشم‌پوشی انجام می‌دهند. پس آنها می‌خواستند من متوجه شوم که قرار نبوده اینجا باشم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زیبای من