مبنای گزارش گوگرد در بنزین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشخص نیست


مبنای گزارش گوگرد در بنزین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشخص نیست

ایران اکونومیست- گوگرد بنزین درتهران سال 93 حدود 50 پی پی ام بود که در سال 94 به 42 ودرسال 95 به 32 رسید.در سال 96 به دلیل مشکل پالایشگاه شازند این رقم به 69 رسید که با اصلاح آن در سال 97 به 34 رسیده است.سال 98 هم میزان گوگرد بنزین به 9/24 رسیده است.

مبنای گزارش گوگرد در بنزین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشخص نیست

به گزارش ایران اکونومیست وحید مرندی معاون نظارت براجرای استاندارد سازمان استاندارد ایران در نشستی خبری با اصحاب رسانه افزودک براساس مصوبه دولت در تاریخ 12 اردیبهشت سال 96 برنامه زمان بندی توزیع بنزین در نظر گرفته شده بود تا استانداردهای آن اجرایی شود. یعنی از یورو 2 به یورو 4 ارتقا پیدا نماید. این کار مستلزم آن بود که پالایشگاههای ما تغییرات اساسی را در خود ایجاد می کردند .

وی ادامه داد: در این مصوبه تصریح شده بود که تا تاریخ اول تیرماه سال 96 توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرها آغاز شود که در گام دوم در تاریخ اول فروردین سال 97 60 درصد کلانشهرها تحت پوشش بنزین یورو 4 قرار گرفتند که توزیع این بنزین بر عهده وزارت نفت بود.

وی خاطر نشان کرد: از تاریخ اول فروردین امسال این پوشش 60 درصدی تبدیل به 80 درصد ارتقا پیدا کرد. قرار شده تا تاریخ اول فروردین 1400 بنزین توزیعی استاندارد یورو 4 سراسری شود.

وی در خصوص میزان گوگرد موجود در بنزین گفت : گوگرد بنزین درتهران سال 93 حدود 50 پی پی ام بود که در سال 94 به 42 ودرسال 95 به 32 رسید.در سال 96 به دلیل مشکل پالایشگاه شازند این رقم به 69 رسید که با اصلاح آن در سال 97 به 34 رسیده است.سال 98 هم میزان گوگرد بنزین به 9/24 رسیده است.

معاون نظارت براجرای استاندارد سازمان استاندارد ایران در خصوص گوگرد بنزین در سراسر کشور گفت : در سال 93 میانگین گوگرد بنزین سراسری 4/102 پی پی ام بوده که درسال 94 به 58 ودر سال 95 به 48 ودرسال 96 به 60 ودر سال 97 به 47 پی پی ام رسیده است.

وی تصریح کرد: در بحث آلایندگی هوا تنها کیفیت بنزین مطرح نیست بلکه باید به کیفیت خودروهم توجه شود که به یورو 6 ارتقا یابند. این دو باید به موازات هم حرکت کنند .

وی با اشاره به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص بالا بودن میزان گوگرد در بنزین تهران گفت : من این گزار ش را در رسانه ها خواندم و نمی دانم برچه اسای این اعداد را داده اند.ما امروز به این شرکت نامه زدیم و سوال کردیم که نمونه هایی که بر داشتند بر چه اساسی است .در چه آزمایشگاهی آزمایش شده ونمونه برداری آنها برچه اساس بوده است. ما نمونه های خود را در آزمایشگاه تهران ، بندر عباس و پژوهشکده صنعت نفت انجام می دهیم. آنها گفته اند میزان گوگرد در بنزین بیشتر از گازوییل هست درصورتی که قضیه بر عکس این ماجراست. ما ابتدا فکر کردیم این شرکت گوگرد در هوا را اندازه گیری کرده است .

وی افزود: براسا س قانون کار اندازه گیری گوگرد بنزین بر عهده سازمان استاندارد است.بهتر بود شرکت کنترل کیفیت هوا قبل از اعلام نتایجش با ما مشورت می کرد و تا نتایج درست استخراج ودر اختیار مردم قرار گیرد تا برای مردم حساسیت ایجاد نکند.

وی در خصوص سرب موجود در بنزین نیز گفت : میزان سرب مجاز 56 صدم درصد گرم درلیتر است که در آمارهای ما این میزان 5هزارم گرم در لیتر در سال 97 بوده است.

مرندی در خصوص اجرای استانداردهای خودرویی نیز گفت : از سال 96 استاندادهای خودرویی از 55 استاندارد به 85 استاندارد ارتقا یافت که قرار بود در 3 مرحله اجرایی شود.پایان مرحله دوم اول دیماه سال 97 بود که خودروسازان 63 استاندارد را لحاظ کردند. آخرین مهلت ما به خودروسازان اول دیماه 98 است تا موارد 85 گانه استاندارد را اچرا کنند واین مدت تمدید نخواهد شد. ما مجری مصوبات شورایعالی استاندارد هستیم واین مهلت راتمدید نمی کنیم. خودروهای وارداتی نیز باید این استانداردهای 85 گانه را رعیت کنند که از واردات آنها جلوگیری شده است.

وی افزود : برخی خودروهای جدید این استانداردها را رعایت کردند که بیشترین مشکل خودروسازان خودروهای قدیمی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس به عکس از زیباتر شدن طناز طباطبایی در گذر زمان ! / خانم بازیگر چی بود و حالا طلای ی...