توافق گل و رهبر حزب مخالف دولت ترکیه برای معرفی نامزد مشترک


توافق گل و رهبر حزب مخالف دولت ترکیه برای معرفی نامزد مشترک

تهران - ایرنا - روزنامه حریت ترکیه در یادداشت امروز خود به قلم عبدالقادر سلوی از توافق عبدالله گل و کمال قلیچدار اوغلو برای معرفی نامزد مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2023 میلادی خبرداد.

این روزنامه نگار در یادداشت خود به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ میلادی ترکیه اشاره کرده و نوشته است ،کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) در خصوص معرفی نامزد مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری به عبدالله گل یازدهمین رییس جمهوری ترکیه و عضو موسس حزب عدالت و توسعه (AKP) قول هایی داده است.

وی در این یادداشت به احتمال برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری اشاره و اعلام کرد: در حالی که علی باباجان بدنبال تاسیس حزب جدید سیاسی در ترکیه است و اکثر بنیان گذاران آک پا نیز بدنبال جدایی از این حزب هستند خبرهای بدست آمده حکایت از توافق عبدالله گل و قلیچدار اوغلو برای معرفی نامزد مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری است.

سلوی افزود: احتمالا جریان نزدیک به عبدالله گل از وی به عنوان یکی از گزینه های نامزدی مشترک یاد کرده و تنها کسی که می تواند در این خصوص شفاف سازی کند قلیچدار اوغلو است.همچنین برای انتخابات ریاست جمهوری اکرم امام اوغلو شهردار کلانشهر استانبول نیز یکی از فاکتورهای مهم خواهد بود.

برخی ناظران سیاسی معتقدند که، در صورت صحت خبر، اگر گل و قلیچدار اوغلو توافقی را برای معرفی یک نامزد مشترک در انتخابات 2023 انجام داده باشند، موقعیت اردوغان و یا نامزد مورد حمایت وی در آن انتخابات به طور حتم به خطر خواهد افتاد.

عبدالله گل به همراه اردوغان که از شاگردان برجسته مرحوم نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و رهبر حزب سیاسی سعادت بود، پس از کناره گیری از حزب سعادت از سوی اربکان به " فرزند ناخلف " نامیده شد. گل که از یاران قدیمی اردوغان و از نزدیکان وی در احزاب سیاسی سعادت و عدالت و توسعه نیز به شمار می رفت، پس از تغییر قانون اساسی و نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی راه خود را جدا کرده و به طور رسمی از حزب عدالت و توسعه کناره گیری کرد.

کمال قلیچدار اوغلو که یک اقتصاددان و معلمی برجسته بود، پس از کناره گیری دنیز بایکال در پی یک رسوایی اخلاقی در حزب جمهوریخواه خلق که به جا مانده از مصطفی کمال پاشا معروف به آتا تورک است،‌ به رهبری دومین حزب بزرگ ترکیه برگزیده شد.

حال ائتلاف و توافق گل و قلیچدار اوغلو به عنوان دو رقیب جدی و قدیمی و صف آرایی این دو در برابر اردوغان در آینده سیاسی این کشور به خصوص در زمان انتخابات می تواند یکی از مهمترین وقایع سیاسی را در ترکیه رقم بزند که باید منتظر ماند و نتایج آن را با دقت و تامل مورد توجه قرار داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر