«روز باز مساجد»؛ تبدیل تهدید «مسجدهراسی» به فرصت «دوستی با مسجد»


«روز باز مساجد»؛ تبدیل تهدید «مسجدهراسی» به فرصت «دوستی با مسجد»

حملات اسلام‌هراسانه و بیگانه‌هراسانه به مساجد نه تنها در اروپا بلکه در بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکایی در حال گسترش است اما مسلمانان با تدابیر مختلف می‌کوشند این تهدیدات را تبدیل به فرصت کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حملات اسلام هراسانه و بیگانه هراسانه به مساجد نه تنها در اروپا بلکه در بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکایی هم در حال گسترش است.

همین یک ماه پبش بود که خبر حمله بیگانه هراسانه به دو مسجد در «ژوهانسبورگ»، بزرگ ترین شهر آفریقای جنوبی منتشر شد.

این دو مسجد در یک هفته از سوی گروه های افراطی مورد حمله قرار گرفتند اما واکنش ها نسبت به حمله به این دو مسجد به اندازه ای نبود که مانند حمله به مساجد در «کریستچرچ» نیوزیلند خبرساز شود.

حمله به مساجد تنها بخشی از پدیده اسلام هراسی است که مانند کشورهای اروپایی در کشورهای آفریقایی هم در حال گسترش است.

«روز باز مساجد»؛ تبدیل تهدید «مسجدهراسی» به فرصت «دوستی با مسجد»

شبکه خبری الجزیره چندی پیش در گزارشی نوشت: اسلام هراسی راهی خطرناک برای این کشورها برای رسیدن به هدف و خواسته شان یعنی سلب هویت از مسلمانان و مهاجران و بیرون راندن آنها از جایی است که در آن زندگی می کنند.

در این گزارش آمده: اسلام هراسی و حمله به مساجد نه مشکلات اروپا و نه آسیا و اروپا را حل نخواهد کرد و اگرچه در کوتاه مدت ممکن است این روند به دستور کار پوپولیستی کوته بینانه خدمت کند اما در بلندمدت می تواند منجر به قربانی شدن اقلیت ها و تلاطم های قومی و اجتماعی شود.

این در حالی است که عملکرد رسانه ها برای تخریب چهره مسلمانان و گسترش تصورات غلط در مورد اسلام در بسیاری از کشورهای جهان موجب ترس از مساجد شده است.

«روز باز مساجد»؛ تبدیل تهدید «مسجدهراسی» به فرصت «دوستی با مسجد»

بسیاری از مخالفت هایی که با ساخت مساجد به ویژه در کشورهای اروپایی و آفریقایی صورت می گیرد و همچنین روند رو به رشد تخریب مساجد در این کشورها ریشه در همین مسئله دارد.

اما مسلمانان و جوامع اسلامی در سراسر کشورهای جهان هم در این شرایط بیکار ننشسته اند و تلاش می کنند تا با معرفی مساجد و اجرای برنامه هایی در این مکان ها بر پدیده جدید مسجدهراسی که ریشه گرفته از اسلام هراسی است ،مقابله کنند.

آفریقای جنوبی که یک ماه پیش شاهد حمله به دو مسجد ژوهانسبورگ بود حالا همه تلاش خود را می کند تا با اجرای برنامه هایی برای آشنایی با مساجد، ذهن و تصور غیر مسلمانان را در این زمینه تغییر دهد.

«روز باز مساجد»؛ تبدیل تهدید «مسجدهراسی» به فرصت «دوستی با مسجد»

«روز میراث» یا «روز ملی مساجد باز» در آفریقای جنوبی که این روزها بسیاری از اخبار را به خود اختصاص داده، یکی از این برنامه ها است.

شبکه مسلمانان آفریقای جنوبی از همه ساکنان این کشور دعوت کرده است تا از 44 مسجد شرکت کننده در «روز میراث» که از ساعت 2 تا 4 عصر روز 24 سپتامبر (سه شنبه، دوم مهر ) به روی عموم باز می شوند، بازدید کنند.

در بیانیه شبکه مسلمانان آفریقای جنوبی آمده است: در روز میراث، ساکنان آفریقای جنوبی با دیگر فرهنگ ها ارتباط برقرار و درباره آنها آگاهی پیدا می کنند.

«روز باز مساجد»؛ تبدیل تهدید «مسجدهراسی» به فرصت «دوستی با مسجد»

برای تشویق ساکنان آفریقای جنوبی به این کار، مساجد این کشور شرایطی را به وجود آورده اند تا همه از آنچه در این مکان عبادی می گذرد، اطلاع پیافته و نسبت به اسلام و مسلمانان آگاهی هایی کسب کنند.

برنامه روز باز مساجد نه تنها در آفریقای جنوبی بلکه در بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکا هم در حال گسترش است تا آنجا که هر روز شاهد حداقل یک برنامه روز باز مساجد در یکی از شهرهای اروپایی، آفریقایی، آسیایی و یا آمریکایی هستیم.

مسلمانان امید دارند که با این برنامه نه تنها مسجد هراسی بلکه اسلام هراسی و بالاتر از آن بیگانه هراسی را در سراسر جهان به حداقل رسانده و کمک ریشه کن کنند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل