کلاهبرداری تلقینی + عکس


تب زیبایی در میان افرادی که معلوم نیست طبق کدام شاخص و استاندارد از آنچه هستند ناراضی و به دنبال شباهت به الگویی دیگرند، آنقدر بالا گرفته که از رژیم و جراحی و... به عرصه تلقین هم رسیده است. عرصه‌ای که البته جولانگاه کلاهبرداران و شیادان است که در فضای مجازی برای شده است.


تدبیر24» با داغ شدن بازار هر چیزی، کم کم سر و کله کلاهبردارانش هم پیدا می شود، این یک واقعیت است. کلاهبردارانی که یک روز با سوءاستفاده از رویای یک شبه پولدار شدن، افراد را زیادی را سرکیسه کرده و روز دیگر به اسم تورهای ارزان قیمت مسافرتی میلیاردها تومان به جیب زده و ناپدید شدند.

در سال‌های اخیر نیز برخی افراد با سوءاستفاده از تمایل گروهی شهروندان برای تبدیل شدن به افراد زیباتر و خوش‌اندام‌تری که معلوم نیست بر اساس چه استانداردی خود را الگو کرده اند، مبالغی کلانی سوده کرده و در نهایت این شهروندان بودند که از هر جهت متضرر شدند. اخیرا نیز شیوه ای عجیب از کلاهبرداری در یکی از شبکه های اجتماعی ایجاد شده که گرداننده آن مدعی انجام انواع و اقسام تغییرات جسمی روی کاربران است، تغییراتی که با گوش کردن به مداوم به یک موسیقی و تلقین، رخ می‌دهد.

در این شیوه دیگر خبری از کلاهبرداری میلیونی و حضور در اتاق عمل نیست و فرد تنها با اعلام شماره حساب و دریافت مبالغی از حدود 50 هزار تا 500 تومان از کاربران یک فایل موسیقی را برای مشتری خود فرستاده و مدعی می‌شود که گوش کردن پیاپی به این موسیقی طی مدت زمانی مشخص سبب تغییر رنگ مو و چشم، کوچک شدن بینی و موارد دیگر می شود و البته هرکاربر باید برای هر کدام از این هدف‌هایش، مبالغی بپردازد و فایل‌های جداگانه را خریداری کند.

کلاهبرداری تلقینی + عکس

از مرتب کردن دندان تا یافتن گمشده با گوش کردن به موسیقی!

خبرنگار ایسنا در پیگیری این مساله تحت عنوان یکی از کاربران فضای مجازی با گرداننده این صفحات وارد صحبت شد، این فرد که خود را «بهار» معرفی کرده است، درباره موزیک‌های ارسالی به مشتریان خود مدعی شد:« فایل‌ها موزیک‌هایی بی‌کلام است و حاوی پیام‌های پنهانی‌ است که به صورت ناخودآگاه وارد بدن می‌شود و بدن را مجبور به تغییر می‌کند‍. چراکه مغز توانایی بسیار زیادی دارد و برای مثال اگر درست تحریک شود، می‌تواند رنگ پوست را روشن یا تیره کند، رنگ چشم را تغییر دهد، رشد موها را زیاد کند و ...»

او البته معتقد است که «عملی شدن این تغییرات نیازمند باوری قوی است و باید حداقل روزی یک ساعت به این موسیقی در شرایط ریلکس و بدون دغدغه گوش داده شود تا پس از چندین ماه نتایج آن خود را نشان دهد. البته زمان عملی شدن آن‌ها برای هر فردی متفاوت است و برخی افراد طی مدت زمان چند روز و برخی در مدت زمان چند ماه نتیجه می‌گیرند که این نتیجه هم دائمی و برگشت ناپذیر است و اگر فردی بخواهد به حالت قبلی بازگردد باید موسیقی دیگری را خریداری کرده و گوش دهد.»

این فرد درباره مبلغ دریافتی از مشتریان نیز می گوید:« بستگی دارد که هر فرد چه درخواستی داشته باشد، مثلا تغییر رنگ چشم بسته به رنگ دلخواه قیمت متفاوتی از رفع وزی موی سر دارد. باید بگویید چه چیزی می خواهید تا قیمت را به شما بگوییم. اما قیمت های ما از 500 هزار تومان برای هر فایل موسیقی بیشتر نیست و کمترین قیمت آن نیز حدود 50 هزار تومان است.»

این فرد در صفحات اجتماعی خود نیز درباره خدماتی که می‌تواند به مشتریان خود ارائه دهد، لیستی بلندبالایی نوشته و تلاش کرده در این سرکیسه کردن ، موردی از قلم نیفتد، زیبایی چهره، تغییررنگ چشم، رفع دردهای سر، کمر، گردن، زانو، استخوان‌ها، آرتروز، آلرژی، آبریزش بینی، سینوزیت‌، معده، روده، پانکراس، کلیه، تیروئید، افزایش قد، کاهش وزن، افزایش وزن، بلند شدن ناخن، رشد مو، سلامت مو، رفع وزی مو، صاف شدن مو، فر شدن مو، افزایش رشد مو، رفع ترک‌های پوستی، رفع جای بخیه، لک، کک و مک، روشن شدن پوست،رفع آفتاب سوختگی، رفع پف چشم، زیر چشم، پشت پلک، افتادگی پلک، تغییر رنگ لب، برجستگی لب، کوچک شدن لب، سفیدی و مرتب بودن دندان‌ها عناوین مواردیست که این فرد فایل‌های صوتی را به مشتریان خود که اغلب نوجوانان هستند می‌فروشند.

البته دامنه فعالیت این کلاهبرداران تنها در حوزه زیبایی نیست، تقویت حافظه و یادگیری گرفته، جذب عشق، پول، خرید منزل، جذب مشتری پولدار، فراهم شدن مسافرت، مهاجرت، حذف حس منفی و نیروهای منفی و خاطرات بد، دریافت حس خوب، پیداشدن گمشده، رفع استرس، غلبه بر عصبانیت، غلبه بر خویشتن و... برخی از مواردی است که ین افراد با ادعای حل مشکلات و تحقق رویاها با شنیدن موسیقی، مردم را سرکیسه می‌کنند. »

کلاهبرداری تلقینی + عکسنمونه‌ای کلاهبرداری به بهانه تلقین

آیا با تلقین می‌توان زیبا شد؟

برخی ممکن است تصور کنند که با تلقین می توان به زیبایی رسید و آنچه که از سوی گردانندگان این صفحات مطرح شده صحت دارد، در همین زمینه سعیده امینی کاشانی -روانشناس بالینی به ایسنا می‌گوید: «اتفاقی که جدیدا در فضای مجازی شایع شده است ارائه توصیه های اینترنتی در مورد روان و بدن آدمی است. می‌توان گفت بیشتر این توصیه ها غیر ممکن است چرا که زمانی که از راه دور با یک متخصص در ارتباط هستیم نمی‌توانیم انتظار به دست آوردن یک راهکار موثر را داشته باشیم . »

وی با بیان اینکه توصیه های اینترنتی اغلب توصیه‌هایی غیر تخصصی هستند درباره آیا تلقین می تواند منجر به تغییر فرم بینی یا زنگ چشم و ... شود، گفت: برخی از این توصیه ها علاوه اینترنتی بودنشان، غیر علمی هم هستند، یعنی اگر فردی در خارج از اینستاگرام یا تلگرام هم به متخصص مراجعه کند هیچگاه نمی توان از طریق تلقین مثلا زنگ چشم را تغییر داد. به این توصیه‌ها، توصیه‌های کلاهبردارانه می‌گوییم.

این روانشناس ادامه داد:‌ برخی از این توصیه‌ها مربوط به ایجاد تغییرات در روان و بدنمان از راه تلقین است. حدود ۱۰۰ سال است که از اواخر قرن بیستم تلقین وارد درمان‌های روانشناختی شده است. حدود ۲۰ سال روی این موضوع کار و تحقیق شد و بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که تلقین حداقل نمی‌تواند روی روان تاثیر بسیاری داشته باشد، اما اینگونه نیست که به طور کلی از فرآیندهای روانشناسی حذف شده باشد.

امینی کاشانی با بیان اینکه یک روش برای آزمایش داروها وجود دارد که به آن "پلاسیبو" گفته می‌شود که ارتباطی هم با تلقین دارد، گفت: در این روش که درمانگر با بیمار خود در ارتباط است و یکدیگر را می بینند، آزمایش کردن دارو کاربرد دارد، بیماران به دو دسته تقسیم می‌شوند و یکی از گروه‌ها به جای دارو، دارونما داده می شود تا نتیجه گرفته شود که تغییرات ایجاد شده در بیماران به علت تلقین است یا به علت خواص دارو، در واقع این آزمایش یک‌سر کور محسوب می‌شود که تنها آزمایش‌کننده می‌دانند به کدام گروه داروهای اصلی را داده و در واقع به کدام گروه دارونما داده است. این موضوع نشان می‌دهد این طور نیست که تلقین همیشه بی‌تاثیر باشد اما در مورد درمان‌های روانی هم پلاسیبو منجر به درمان بلند مدت و کامل نمی شود چرا که خاصیت تلقین گذرا بودن آن است.

کلاهبرداری تلقینی + عکس

وی ادامه داد: «اما مشخصا در مورد مواردی که ادعا می شود با تلقین و شنیدن موسیقی می‌توان رنگ چشم را تغییر داد یا قوز بینی را کم کردن و ادعاهایی نظایر آن باید بگویم که این کار کلاهبرداری است، هیچ شیوه علمی و منطقی چنین مساله‌ای را اثبات نکرده و به نظر می رسد که به همین دلیل هم کلاهبرداران مبالغ اندکی را درخواست می‌کنند تا شاکی پس از نتیجه نگرفتن به دنبال شکایت و پیگیری حقوقی ماجرا نرود.»

امینی درباره این دسته از کلاهبرداران اظهار کرد: «حوزه فعالیت این فایل‌ها درباره ایجاد تغییر در ظاهر افراد است و در جامعه‌ای که به شدت به عمل‌ها و جراحی‌های زیبایی روی آورده است و بسیاری از آدم ها ممکن است به دلایل مختلف امکان جراحی را نداشته باشند برخی افراد به دنبال ایجاد تغییرات از راه‌های دیگر هستند. بنابراین یک کلاهبردار از این موقعیت سواستفاده و ادعا می‌کنند که شما می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کم به خواسته خود برسید. در این مرحله افراد گاهی به جای اینکه راه حل بهتری را انتخاب کنند راه حل آسان تری را بر می‌گزینند و طعمه کلاهبرداری می‌شوند.»

این روانشناس بالینی در جواب به این سوال که اگر ما هنوز بیدار شویم و بگوییم که امروز چشمانم آبی‌تر شده چشمانمان آبی تر می‌شود؟. گفت: قطعاً این اتفاق نمی‌افتد و همانطور که گفتم با توجه به اینکه این موارد عمدتا در حوزه علم روانشناسی تعریف می‌شود، هیچ ریشه علمی برای آن وجود ندارد.

امینی کاشانی در پایان با اشاره به قربانیان این کلاهبرداری اظهارکرد: کودکان و نوجوانان جزو اصلی ترین قربانیان چنین کلاهبرداری هایی هستند. نوجوانان به ویژه در دوران بلوغ نارضایتی‌هایی از چهره خود دارند که در تلاش برای رفع آن هستند ودر این شرایط ممکن است به چنین صفحاتی مراجعه کرده و طعمه این کلاهبرداران شود. ممکن است در ادامه با نتیجه بخش نبودن این خریدها نوجوانان دچار سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس هم بشوند که در این خصوص لازم است، خانواده‌ها به نقش خود عمل کرده و به شیوه‌هایی دوستانه مانع از اعتماد فرزندانشان به چنین صفحاتی شوند.»

کلاهبرداری تلقینی + عکس

پلیس فتا: شکایت کنید

پلیس فتا نیز از نهادهایی است که می تواند با موارد برخورد کند، موضوعی که سرهنگ تورج کاظمی، رییس پلیس فتای تهران بزرگ نیز به آن اشاره کرده و به ایسنا می گوید:« در فضای مجازی موارد عجیبی وجود دارد که هرچند وقت یکبار شاهد آن هستیم. در این میان کلاهبرداری یکی از شایع ترین جرائم است که به بهانه های مختلف رخ داده و در آن افراد سودجو اقدام به دریافتی مبالغی از شهروندان می‌کنند.»

وی ادامه داد:« کلاهبرداری با بهانه‌های زیبایی نیز متاسفانه بسیار رایج شده است، در همین راستا نیز پلیس فتا از مدت ها قبل اجازه هیچگونه خرید و فروش دارو و طبابت در فضای مجازی نمی‌دهد، اما ممکن است افراد با شیوه های اینچنینی دست به کلاهبرداری بزنند که پلیس حتما با آن برخورد خواهد کرد، اما برای برخورد با چنین مواردی یک شرط لازم است و آن « شکایت قربانیان این شیوه از کلاهبرداری هاست.»

رییس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: « متاسفانه گاهی مالباختگان به دلایل مختلف از جمله کم بودن سن و ترس از والدین گرفته یا کم بودن مبلغ و نداشتن وقت و ... از طرح شکایت خودداری می‌کنند، درحالی که فرد کلاهبردار از همین طریق و کلاهبرداری مبالغ کم از هر فرد، در مجموع مبلغ کلانی کلاهبرداری می‌کند، در همین راستا نیز از شهروندان می‌خواهیم که در صورت مواجه شدن با چنین مواردی حتما شکایت کنند تا پلیس فتا با ادله وسرنخ های بیشتری با چنین افرادی برخورد کند. »

کاظمی با هشدار به شهروندان نیز گفت: « یک اصل مهم که شهروندان هیچگاه نباید فراموش کنند، اصل پیشگیری است، شهروندان باید توجه داشته باشند که در فضای مجازی، هر فردی می‌تواند به داشتن یک هویت ادعا کند در حالی که ممکن است صاحب آن هویت نباشد. به همین دلیل نیز اگر فردی قصد دریافت خدمات آرایشی، درمانی و ... در فضای مجازی را دارد، بهتر است حتما از هویت واقعی طرف مقابل خود با خبر شود و به صفحات جعلی اعتماد نکند.»

کلاهبرداری تلقینی + عکس

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی