آیا سقط جنین بدون خونریزی ممکن است؟


آیا سقط جنین بدون خونریزی ممکن است؟

در بیشتر موارد، خون ریزی اولین نشانه سقط جنین است. با این حال، ممکن است سقط جنین بدون خون ریزی نیز رخ دهد یا علائم دیگری در ابتدا مشاهده شوند.

در بیشتر موارد، خون ریزی اولین نشانه سقط جنین است. با این حال، ممکن است سقط جنین بدون خون ریزی نیز رخ دهد یا علائم دیگری در ابتدا مشاهده شوند. بسیاری از زنان ترجیح می دهند که از اصطلاح "حاملگی از دست رفته" بجای سقط استفاده کنند. حاملگی از دست رفته در هفته های اول بارداری بسیار شایع است و این خطر با پیشرفت بارداری کاهش می یابد. مهم است که به یاد داشته باشید که علائم بارداری با گذشت زمان تغییر می کنند. این تغییرات همیشه به معنای سقط جنین نیست. در این مقاله قصد داریم بیشتر با سقط جنین بدون خون ریزی آشنا شویم. برای دسترسی آسان به مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

چه زمانی سقط جنین بدون خون ریزی رخ می دهد؟
سقط جنین همیشه همراه با خون ریزی رخ نمی دهد. در حقیقت، ممکن است فاقد هر گونه علائمی باشید و زمانی از سقط جنین خود مطلع شوید که پزشک نتواند ضربان قلب جنین را هنگام سونوگرافی تشخیص دهد.
خون ریزی هنگام سقط جنین زمانی رخ می دهد که رحم خالی شود. در برخی موارد، جنین می میرد اما رحم خالی نمی شود و خون ریزی نخواهید داشت. برخی پزشکان این نوع از سقط جنین را ﺳﻘﻂ ﻓﺮاﻣﻮش ﺷﺪه می نامند. این نوع از سقط ممکن است تا هفته ها بدون نشانه ادامه یابد و برخی از زنان در پی درمان آن نباشند.

علائم سقط جنین بدون خون ریزی
علائم ظاهری سقط جنین در برخی از زنان مشاهده نمی شود. هنگامی که سقط در مراحل اولیه بارداری رخ می دهد، ممکن است دارای چندین نشانه بارداری باشید که این امر تشخیص سقط را دشوارتر می سازد. تغییر نشانه های بارداری با گذشت زمان یک امر طبیعی است، مخصوصا هنگامی که وارد سه ماه دوم بارداری می شوید. این تغییرات معمولا به معنای سقط جنین نیستند.
برخی از علائم هشدار دهنده سقط جنین بدون خون ریزی عبارتند از:
-کاهش ناگهانی علائم بارداری
-نتیجه منفی در تست های بارداری
-حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
-کمردرد
در صورت پیشرفت بارداری، ممکن است حرکت جنین به طرز چشمگیری کند یا متوقف شود.

تشخیص سقط جنین بدون خون ریزی
برای تشخیص قطعی سقط به سونوگرافی نیاز است. اکثر زنان پس از وقوع خون ریزی، به دنبال درمان سقط جنین هستند. اگر خون ریزی وجود نداشته باشد، پزشک تنها با انجام اسکن می تواند سقط جنین را تشخیص دهد. پزشک همچنین ممکن است با توجه به وجود سایر نشانه ها مانند کاهش سطح هورمون های بارداری یا کاهش غیر معمول در علائم بارداری شک کند که سقط جنین رخ داده است.
با انجام آزمایشات خون می توان سطح هورمون ها را تعیین کرد که این کار به ارزیابی احتمال سقط کمک می کند. پزشک برای تشخیص قطعی، ضربان قلب را با انجام سونوگرافی مورد بررسی قرار می دهد. ضربان قلب تا هفته 6 -۷ بارداری ایجاد نمی شود، بنابراین عدم وجود ضربان قلب قبل از این زمان به معنای سقط نیست.
برای تائید سقط، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا اسکن را در طی چند روز مجددا تکرار کنید. برای تعیین علت سقط نیز پزشک می تواند انجام تست ژنتیک، سونوگرافی های بیشتر یا آزمایش خون را انجام دهد.

درمان سقط جنین
هدف از درمان، خارج کردن جنین و بافت از رحم و جلوگیری از بروز عوارضی مانند عفونت رحمی است. گزینه های درمانی مختلفی وجود دارند و پزشک یا متخصص زنان می توانند بهترین گزینه را پیشنهاد کنند.
در سقط بدون خون ریزی، معمولا بهتر است ابتدا چند هفته صبر کرده و سپس به دنبال درمان باشید، زیرا ممکن است رحم به خودی خود خالی شود. در این حالت، انتظار می رود که خون ریزی مشاهده شود. این حالت معمولا کمتر از یک هفته طول می کشد و ممکن است همراه با گرفتگی و درد باشد. اگر رحم خالی نشد، یا اگر نمی خواهید منتظر بمانید، رایج ترین گزینه های درمانی عبارتند از:
• داروی تحریک کننده خروج جنین
• عمل جراحی به نام دیلاتاسیون و کورتاژ
• داروهای ضد درد برای کاهش گرفتگی بسیار موثر است. انواع داروهای مسکن که تهیه آنها بدون نسخه مجاز است، معمولا مؤثر هستند. در صورت بی تاثیر بودن این نوع از داروها، پزشک می تواند داروی قوی تری را تجویز کند.
• گروه های درمانی و پشتیبانی می توانند موثر واقع شوند. برخی از زنان ممکن است از داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی نیز استفاده کنند.
در موارد نادر، سقط به عفونت رحمی منجر می شود که به درمان نیاز دارد. توجه به سلامت روان در طی دوره درمانی بسیار ضروری است. بسیاری از زنان پس از سقط جنین، غم و اندوه زیادی را تجربه می کنند. احساس گناه و اضطراب نیز جز واکنش های رایج است.

علت سقط جنین بدون خون ریزی
این نگرانی در بسیاری از زنان وجود دارد که آن ها باعث سقط جنین شده اند. در بسیاری از موارد، این موضوع درست نیست و سقط خارج از کنترل شخص است. شایعترین علت سقط، ناهنجاری کروموزومی است که باعث مرگ کودک می شود. سایر دلایل کمتر شایع عبارتند از:
-عفونت
-بیماری ها
-جراحات جسمی
-ناهنجاری در رحم یا سایر اندام های تناسلی
-بیماری های پزشکی درمان نشده مانند دیابت یا نارسایی کلیه
-پولیپ یا چسبندگی رحم
-آندومتریوز

زمان بهبودی بعد از سقط جنین
ممکن است جلسات درمانی برای بهبود آسیب های عاطفی ناشی از سقط جنین مفید باشند. زمان بهبودی پس از سقط به عوامل زیادی از جمله مدت زمان بارداری بستگی دارد. مدت زمان بهبود وضعیت جسمی پس از سقط، نسبتا کوتاه است. زنانی که برای سقط تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، ممکن است پس از توقف خون ریزی مربوط به سقط، فاقد هر گونه عوارض در بدن خود باشند. در صورت بروز عوارضی مانند عفونت رحمی، زمان بهبود طولانی تر خواهد شد.
با این حال، اثرات عاطفی ناشی از سقط ممکن است تا مدت ها ادامه داشته باشد. برخی از زنان تا پایان عمر خود دچار غم و اندوه می شوند. برخی از زنان با بارداری مجدد، بهبود می یابند. هیچ جدول زمانی استاندارد، هیچ شیوه صحیحی برای سوگواری و بیان احساسات پس از سقط وجود ندارد. ممکن است صحبت با عزیزان، عضویت در یک گروه پشتیبانی و مراجعه به متخصص درمان شناسی در زمینه سقط، به درمان شما کمک کنند.
تجربه نشان داده است که زنان با اطمینان می توانند در دوره ای پس از سقط، برای بارداری مجدد اقدام کنند. در واقع، احتمال بارداری بعد از سقط اندکی بیشتر هم می شود. اگر آماده اید که مجددا برای بارداری اقدام کنید، نباید از نظر احساسی مانند افرادی رفتار کنید که باید منتظر بمانند.

سخن نهایی
سقط چه با خون ریزی باشد چه بدون خون ریزی باعث ایجاد مشکلات روحی می شود. بسیاری از زنان نگرانند که پس از سقط نتوانند دوباره باردار شوند. با این حال، سقط جنین یک امر شایع است و عوامل بروز آن معمولا تکرار نمی شوند. بسیاری از افراد برای رهایی از غم و اندوه به زمان نیاز دارند، در حالی که برخی می خواهند بلافاصله برای بارداری مجدد اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج