ساخت گلخانه نیازمند همکاری کشاورزان قم با جهادکشاورزی است


ساخت گلخانه نیازمند همکاری کشاورزان قم با جهادکشاورزی است

قم - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ساخت 120 هکتار گلخانه در سالجاری، نخستین گام و برنامه این سازمان در افزایش سطح گلخانه در استان بوده و آمادگی هرگونه همکاری با کشاورزان را دراین زمینه داریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، عباس پورمیدانی روز یکشنبه در همایش توسعه محصولات گلخانه ای در سال رونق تولید، به بیان دلایل لزوم توجه به کشت گلخانه‌ای پرداخت و افزود: به علت محدودیت‌های زمانی و مکانی که مناطق حاشیه کویر به کشاورزان تحمیل می‌کند، باید به گسترش کشت گلخانه‌ای توجه کنیم.

وی دلیل دیگر اهمیت به گسترش کشت گلخانه‌ای را تنظیم بازار دانست و گفت: افزایش بهره‌وری تولید در سطح و مدیریت منابع آب از دیگر دلیل‌هایی است که ما را به گسترش گلخانه در استان ترغیب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته باید سیستم‌های گلخانه‌ای با توجه به نیاز محصول تولیدی و شرایط حاکم اجرا شود و لزومی ندارد برای هر محصول یک گلخانه پیشرفته و مجهز احداث شود.

پورمیدانی یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل توجه به گلخانه را حفظ بازارهای جهانی عنوان و تصریح کرد: برای حفظ بازار صادرات نیازمند ارائه محصولی سالم در بازه‌های زمانی منظم و مشخص هستیم که کشت در محیط باز نمی‌تواند این امکان را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی اظهار کرد: باید بدانیم تنها کشت گلخانه‌ای می‌تواند تولید انبوه و بازگشت به ‌موقع سرمایه را تضمین کند و کشاورز بدون دغدغه حفظ سرمایه خود به کشت محصول مورد نیاز بازار بپردازد.

وی با وجود شرایط بد حاکم بر اقلیم استان، کشاورزان قم را خلاق و دارای همت عالی معرفی و بیان کرد: شرایط بد اقلیم قم نتوانسته است کشاورزان را از تولید باز بدارد و عوامل بازدارنده، عامل افزایش خلاقیت کشاورزان شده است.

پور میدانی، گسترش گلخانه را تنها راه گسترش کشاورزی پایدار در جهان برشمرد و تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان قم و نظام ‌مهندسی آمادگی هرگونه همکاری با کشاورزان در حوزه گلخانه را دارد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می‌باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)