سرگیجه در دوران بارداری، چطور درمان میشود؟


سرگیجه در دوران بارداری، چطور درمان میشود؟

بارداری یکی از مهم ترین دوران هایی بوده که معمولا با عوامل جانبی مختلفی همراه است.

بارداری یکی از مهم ترین دوران هایی بوده که معمولا با عوامل جانبی مختلفی همراه است. خستگی، بالا رفتن فشار خون، افسردگی و دیگر چیز ها از مواردی هستند که معمولا بیش تر خانم های باردار آن را تجربه می کنند. یکی دیگر از علائم بارداری که به دلیل تغییرات هورمونی و فشار خون ایجاد می شود، سرگیجه است. رشد جنین و فشار رحم بر روی رگ های خونی، منجر به سرگیجه خواهد شد. سرگیجه همچنین می تواند ناشی از کم خونی، تهوع صبحگاهی و فشار خون بالا نیز باشد. گاهی در دوران بارداری به‌ دلیل تغییرات چشمگیری که در سیستم قلبی‌ عروقی‌ ایجاد می شود، دچار احساس سبکی سر یا سرگیجه می‌ شوی. در دوران بارداری ضربان قلب بالا می ‌رود، قلب در هر دقیقه خون بیشتری را پمپ می‌ کند و خون موجود در بدن به ‌میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می ‌یابد. خوشبختانه در بیشتر موارد این سرگیجه چندان جدی نیست و با رعایت نکاتی می ‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. ولی به‌ طورکلی سرگیجه در بارداری احساس ناخوشایندی است و گاهی نیز نشانه‌ وجود مشکلی جدی است. اگر سرگیجه با درد شکم و خونریزی همراه باشد، سریعا باید به پزشک مراجعه کنی زیرا ممکن است نشانه ای از بارداری خارج از رحم باشد. هنگامی که در این دوران احساس سرگیجه می کنی بلافاصله دراز بکش. بهتر است به پهلوی چپت بخوابی تا جریان خون به راحتی به قلب و مغز انتقال پیدا کند.
از آنجایی که در سه‌ ماهه‌ دوم و سوم بارداری، رحم درحال رشد است، به عروق خونی فشار می‌ آورد و گردش خون در نیمه‌ پایینی بدن را کند می ‌کند. گاهی سیستم خون رسانی نمی تواند خودش را وفق بدهد و این مساله می تواند یکی از دلایل ایجاد کننده احساس سرگیجه در مادران باردار شود.
برخی موارد هستند که می توانند این احساس سرگیجه را تشدید کنند؛ به عنوان مثال افرادی که کم خونی دارند، مایعات به اندازه کافی مصرف نمی کنند، برنامه غذایی مناسب مادران باردار را رعایت نکرده و بیش از حد فعالیت های سنگین انجام می دهند احتمال بروز سرگیجه در آن ها بیش تر است.
یکی از کار هایی که می توانی برای جلوگیری از سرگیجه انجام بدهی این است که سریع از جایت بلند نشوی. اگر وقتی که بلند می ‌شوی، بدنت نتواند خود را سازگار کند، خون کافی از پا ها به قلبت نمی رسد؛ درنتیجه، دچار افت ناگهانی فشار خون می‌ شوی و این مسئله باعث ایجاد احساس سرگیجه و ضعف در تو می ‌شود.
بهتر است طولانی مدت به پشت نخوابی.
از گرمای زیای و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب جلوگیری کن.
نوشیدن آب فراوان و میان وعده های به موقع برای تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از افت آن بسیار اهمیت دارد.
سعی کن فعالیت های بیش از حد سنگین انجام ندهی و هنگام تغییر وضعیت از خوابیده به نشسته و از نشسته به ایستاده، سریع این کار را انجام ندهی.
اضطراب دلیل دیگری بر این امر است که علاوه بر سرگیجه و کاهش فشار خون می تواند عوارض دیگری هم داشته باشد. مهم ترین عامل برای مادران باردار داشتن آرامش است که حتما باید تکنیک های رسیدن به این وضعیت استفاده کنی.
با در نظر گرفتن نکات زیر می توانی تا حدودی احساس سرگیجه را کاهش بدهی:
– در طول روز به طور مرتب از میان وعده های سالم استفاده کن.
– مقدار زیادی آب بنوش (کم آبی منجر به سرگیجه خواهد شد).
– لباس های راحت و گشاد بپوش.
– از وضعیت خوابیده یا نشسته به آرامی بلند شو.
– به مدت طولانی در وضعیت ایستاده قرار نگیر.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو