علائم سرطان پستانها، چیست و روش جلوگیری دارد؟


علائم سرطان پستانها، چیست و روش جلوگیری دارد؟

اگر نگران هستید که به سرطان پستان مبتلا شوید، شاید برایتان پیش آمده باشد که از خود بپرسید آیا می‌توان با انجام برخی اقدامات خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داد.

اگر نگران هستید که به سرطان پستان مبتلا شوید، شاید برایتان پیش آمده باشد که از خود بپرسید آیا می‌توان با انجام برخی اقدامات خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داد. برخی از فاکتورهای ریسک از جمله سابقه خانوادگی را نمی‌توان تغییر داد. ولی می‌توان با تغییر دادن برخی از جنبه‌های سبک زندگی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش داد.
مراقب آزمایشات غربالگری سرطان پستان باشید. اگر متوجه هرگونه تغییری در سینه‌های خود شدید، مثل برآمدگی یا تغییرات پوستی، به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. ضمناً زمان شروع آزمایشات ماموگرافی و سایر آزمایشات غربالگری را از پزشک خود جویا شوید.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان چه باید کرد؟
تحقیقات نشان داده‌اند که تغییرات در سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد، حتی در زنانی بیش از سایرین مستعد ابتلا به این سرطان هستند. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان به موارد زیر توجه کنید:

سیگار نکشید.شواهد گواه وجود ارتباط بین سیگار کشیدن و بالا رفتن خطر ابتلا به سرطان پستان هستند، مخصوصاً در زنانی که در دوران پیش از یائسگی قرار دارند.
وزن خود را کنترل کنید.اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. مخصوصاً وقتی که چاقی در سنین بالا، به خصوص پس از یائسگی، رخ دهد.
ورزش کنید.ورزش کردن می‌تواند به شما کمک کند تا وزن سالمی داشته باشد، که در نتیجه به پیشگیری از سرطان پستان کمک خواهد کرد. اکثر بزرگسالان سالم باید ۱۵۰ دقیقه در هفته را به انجام ورزش‌های هوازی نسبتاً شدید یا ۷۵ دقیقه ورزش‌های هوازی شدید اختصاص دهند، بعلاوه تمرینات قدرتی برای حداقل ۲ روز در هفته.
شیردهی. شیردهی می‌تواند در پیشگیری از سرطان پستان نقش موثری داشته باشد. هرچه دوره شیردهی طولانی‌تری داشته باشید، اثرات محافظتی آن از بدنتان بیشتر خواهد بود.
دوز و مدت درمان با هورمون را محدود کنید.هورمون درمانی برای بیش از سه الی پنج سال خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. اگر بعلت علائم یائسگی هورمون درمانی می‌کنید، از پزشک خود درباره سایر گزینه‌های درمانی در دسترس سوال کنید. شاید بتوانید با درمان‌های غیر هورمونی و دیگر داروها علائم خود را کنترل کنید. اگر به این نتیجه رسیده‌اید که مزایای کوتاه مدت هورمون درمانی به خطرات آن می‌ارزد، کمترین دوز داروها را مصرف کنید و از پزشک خود بخواهید که بر طول دوره استفاده از هورمون‌ها نظارت داشته باشد.
از قرار گرفتن در معرض تشعشع و آلودگی‌های محیطی بپرهیزید.تکنیک‌های مختلف تصویربرداری پزشکی، مثل سی تی اسکن، از مقادیر قابل توجهی تشعشع استفاده می‌کنند. اگرچه باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام بگیرد، ولی برخی تحقیقات وجود یک ارتباط بین سرطان پستان و قرار گرفتن در معرض تشعشعات روزمره را تأیید می‌کنند. می‌توانید با انجام آزمایشات تصویربرداری پزشکی تنها در صورت لزوم، میزان تشعشعاتی که در معرض آنها قرار می‌گیرید را کاهش دهید.

آیا ارتباطی بین مصرف قرص‌های کنترل بارداری و سرطان پستان وجود دارد؟
آیا ارتباطی بین مصرف قرص‌های کنترل بارداری و سرطان پستان وجود دارد؟شواهدی وجود دارد که قرص‌های هورمونی کنترل بارداری از جمله قرص‌های پیشگیری و آی یو دی‌هایی که از خود هورمون آزاد می‌کنند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند. ولی خطر این داروها بسیار کم است و پس از توقف مصرف قرص‌های ضد بارداری هورمونی خطر آن نیز کاهش خواهد یافت.
مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد بین مصرف قرص‌های هورمونی و سرطان پستان ارتباط وجود دارد، طبق آمار از هر ۷۶۹۰ زنی که در یک سال گذشته از قرص‌های ضد بارداری هورمونی استفاده کرده است یک مورد سرطان پستان بیشتر وجود داشته است.
با پزشک خود درباره گزینه‌های کنترل بارداری صحبت کنید. همچنین مزایای قرص‌های ضد بارداری هورمونی را نیز در نظر بگیرید، از جمله کنترل خونریزی قاعدگی، پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته و کاهش خطر سایر سرطان‌ها از جمله سرطان رحم و سرطان تخمدان.

بررسی سابقه خانوادگی
بررسی سابقه خانوادگیزنانی که سابقه خانوادگی سرطان دارند می‌توانند با انجام برخی اقدامات ویژه از خود محافظت کنند، به همین خاطر زنان باید سابقه خانوادگی خود را بدانند. اگر مادر یا خواهر شما به سرطان پستان یا تخمدان مبتلا شده باشد (مخصوصاً در سنین جوانی) یا اگر چندین تن از اعضای خانواده شما (از جمله مردان خانواده) دچار سرطان پستان، تخمدان یا پروستات شده باشند، احتمال ابتلا به این سرطان در شما بیش از سایرین خواهد بود. پزشک یا مشاور ژنتیک می‌تواند به شما کمک کند تا سابقه خانوادگی خود برای این بیماری را درک کنید.

غربالگری را فراموش نکنید
علیرغم برخی اختلافات، تحقیقات نشان می‌دهند که غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی می‌تواند جان بیماران را نجات دهد. این آزمایشات به پیشگیری از سرطان کمکی نمی‌کند ولی می‌تواند به بیمار کمک کند تا در دوره اولیه بیماری، آن را تشخیص دهد، یعنی زمانی که بیماری به راحتی قابل درمان است. برای اکثر زنان، ماموگرافی را می‌توان در سن ۴۰سالگی آغاز کرد ولی بسته به سن و خطر بیماری پزشک می‌تواند توصیه‌های دیگری به بیمار نماید.

اگر در سنین بین ۴۰ تا ۴۴ سالگی هستید
می‌توانید به صورت سالانه ماموگرافی را انجام دهید. باید با پزشک خود درباره خطرات و مزایای ماموگرافی در این سنین صحبت کنید.

اگر در سنین بین ۴۵ تا ۵۴ سالگی هستید
ماموگرافی سالانه برای شما ضروری است.

اگر ۵۵ ساله یا بیشتر هستید
ماموگرافی دوسالانه برای شما ضروری است. البته می‌توانید با تصمیم خودتان این آزمایش را بصورت سالانه نیز انجام دهید.
آزمایشات پزشکی از ناحیه قفسه سینه و خود آزمایشی توصیه نمی‌شود. ولی باید با سینه‌های خود آشنا باشید و در صورت بروز هرگونه تغییر در ظاهر یا حس سینه‌ها بتوانید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

چه غذاهایی مصرف کنیم؟
چه غذاهایی مصرف کنیم-سرطان پستان می‌تواند در جاهای مختلف شروع شود، به روش‌های متفاوتی رشد کند و نیازمند روش‌های درمانی متفاوتی است. همانطور که برخی از انواع سرطان به درمان‌های خاصی بهتر واکنش نشان می‌دهند، برخی از سرطان‌ها نیز به غذاهای خاص بهتر جواب می‌دهند.
این غذاها می‌توانند نقش قابل توجهی در یک رژیم غذایی سالم ایفا نمایند و همچنین به پیشگیری از ایجاد یا پیشرفت سرطان پستان کمک کنند:
طیف متنوعی از میوه‌ها و سبزیجات از جمله سالاد
غذاهای غنی از فیبر مثل نان سبوس‌دار، لوبیا و حبوبات غلاف دار
محصولات لبنی و شیر کم چرب
محصولات ساخته شده از لوبیای سویا
غداهای غنی از ویتامین D و سایر ویتامین‌ها
غذاها، مخصوصاً ادویه‌جات، دارای خاصیت ضد التهابی
غذاها – به خصوص غذاهای گیاهی که حاوی آنتی اکسیدان هستند

میوه‌‌ها و سبزیجات
علاوه بر سایر مزایای میوه‌ها و سبزیجات، این مواد خوراکی غنی از فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها هستند، که مزایای پزشکی متنوعی دارند.
تحقیقات نشان می‌دهند که این غذاها به پیشگیری از سرطان پستان کمک می‌کنند:
سبزیجات از جمله کلم پیچ و بروکلی
میوه‌ها مخصوصاً انواع توت و هلو
انواع لوبیا، حبوبات، ماهی، تخم مرغ و گوشت
تحقیقات نشان داده‌اند که بتا کاروتن، که بصورت طبیعی در سبزیجاتی همچون هویج یافت می‌شود، با کاهش خطر سرطان پستان ارتباط مستقیم دارد. دانشمندان گمان می‌کنند که تأثیر این ماده در کاهش خطر سرطان پستان بخاطر آن است که بتا کاروتین در فرآیند رشد سلول‌های سرطانی اختلال ایجاد می‌کند.
پزشکان توصیه می‌کنند که در هر روز پنج الی نه پرس میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

فیبر مواد غذایی و آنتی اکسیدان‌ها
تحقیقاتی که در زمینه فیبر مواد غذایی و تأثیرات آن بر سرطان پستان انجام گرفته هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است، ولی در برخی از تحقیقات نتایج حاکی از آن است که فیبر باعث محافظت از بدن در برابر این بیماری خواهد شد.
استروژن اضافی می‌تواند یکی از عوامل رشد و گسترش برخی از انواع سرطان پستان باشد. هدف برخی از درمان‌ها این است که نگذارد استروژن با سلول‌های سرطان پستان تعامل داشته باشد. داشتن یک رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند ضمن حمایت از این فرآیند به فرآیند حذف استروژن سرعت ببخشد.
فیبر برای دستگاه گوارشی بدن و دفع منظم پسماندها از جمله استروژن اضافی از بدن بسیار مفید است. این ماده به بدن کمک می‌کند تا مواد سمی را از بدن خارج کرده و آسیبی که این مواد می‌توانند به بدن برسانند را محدود کند.
بخاطر طرز ترکیب فیبر با استروژن در روده‌ها شاید مصرف فیبر باعث شود که بدن نتواند استروژن زیادی جذب کند. این فاکتورها به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان نیز کمک می‌کنند.
میوه‌ها، سبزیجات، نان سبوس‌دار و حبوبات غلاف دار دارای فیبر هستند ولی همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مثل بتا کاروتین و ویتامین‌های C و D نیز هستند.
آنتی اکسیدان‌ها با کاهش تعداد رادیکال‌های آزاد می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. رادیکال‌های آزاد به مواد پسماندی گفته می‌شود که بدن به طور طبیعی تولید می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند آن دسته از افرادی که نان سبوس‌دار مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.
پزشکان توصیه می‌کنند که بصورت روزانه ۳۳٫۶ گرم فیبر مصرف کنید، که البته این میزان به سن و جنسیت شخص نیز بستگی دارد.

چربی خوب
چربی خوبغذاهای چرب می‌توانند منجر به چاقی شوند و افراد چاق نیز بیشتر از سایرین در معرض انواع سرطان از جمله سرطان پستان هستند.
برخی از چربی‌های مواد غذایی برای کارکرد صحیح بدن ضروری هستند ولی باید بدانید چه نوعی از چربی برای بدن مفید است.
چربی‌های پر اشباع نشده و چربی‌های تک اشباع نشده در صورتی که به حد تعادل مصرف شوند می‌توانند برای بدن مفید باشند. این چربی‌ها در مواد غذایی زیر وجود دارند:
روغن زیتون
آووکادو
دانه‌ها
آجیل
ماهی‌های آب سرد مثل سالمون و شاه ماهی، حاوی چربی‌های مفید موسوم به امگا ۳ هستند. این چربی به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان نیز کمک می‌کند.
مزایای سلامتی اسیدهای چرب امگا ۳ شاید به این علت باشد که آنها می‌توانند التهاب را کاهش دهند. التهاب می‌تواند یکی از فاکتورهای فرعی برای سرطان پستان باشد.

سویا
سویا یک منبع غذایی سالم است که می‌تواند به کاهش خطر سرطان پستان کمک کند. این ماده غذایی گیاهی غنی از پروتئین، چربی سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است ولی کربوهیدرات کمی دارد. همچنین حاوی آنتی اکسیدانی است که با نام ایروفلاون شناخته می‌شود.
سویا می‌تواند به کاهش سطح لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) یا کلسترول بد کمک کرده و همچنین خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. علاوه بر چاقی، این عارضه‌ها از فاکتورهای ریسکی هستند که منجر به سندروم متابولیک می‌شوند، این سندروم باعث التهاب بدن خواهد شد.
التهاب می‌تواند در ابتلا به سرطان پستان نقشی داشته باشد ولی نقش آن در ابتلا به این نوع سرطان ناشناخته باقی مانده است.
سویا در این غذاها یافت می‌شود:
توفو
تمپه
اِدامامِه
شیر سویا
آجیل سویا
بعضی از افراد می‌پرسند آیا سویا می‌تواند بخاطر داشتن ایزوفلاوون که در واقع تداعی کننده استروژن در بدن است باعث افزایش خطر سرطان پستان شود.

از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟
غذاهایی که می‌توانند خطر انواع سرطان از جمله سرطان پستان را افزایش دهند، عبارتند از:
شکر اضافی
چربی
گوشت قرمز
غذای فرآوری شده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک