به گزارش ایسنا منطقه لرستان، آیتالله احمد مبلغی در نشست علمی مبانی فقه وحدت اسلامی در جمع طلاب پاکستانی مقیم قم با اشاره به تفاوت دو رشته «کلام وحدت» و «فقه وحدت»، بیان کرد: کلام وحدت به اعتقادهای پایهای که به وضعیتهای جعل شده از سوی خداوند برای امت نظر دارد، میپردازد؛ مانند جعل وسطیت که از قرآن «جعلناکم امه وسطا» که در آن، صریحاً سخن از جعل به میان آمده، استفاده میشود و جعل «واحده بودن» برای امت که از آیه شریفه «ان هذه امتکم امة واحدة» استفاده میشود.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه این در حالی است که فقه وحدت ناظر به رفتارها، فعالیتها و وظایفی است که افراد، مجموعهها و اتباع مذاهب باید در قبال وحدت در پیش بگیرند، افزود: نصوصی همچون «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا» یا روایاتی که سخن از حرمت خون، آبرو و مال مسلمان به میان آورده است و یا آیه نهیکننده از سوءظن یا غیبت و ... در ذیل عنوان منبع برای فقه وحدت جای میگیرند.
آیتالله مبلغی با اشاره به آیه شریفه «انما المؤمنون اخوة»، اظهار کرد: به نظر میآید این آیه شریفه در زمره کلام وحدت جای میگیرد و ناظر به جعل اخوت از سوی خداوند بین افراد و اعضای امت است.
وی در اثبات مدعای خود مبنی بر جعل شدن اخوت، اضافه کرد: به این دلیل که آیه شریفه بعد از طرح اخوت بلافاصله سخن از اصلاح بین برادران در صورت اختلاف به میان آورده است و روشن است که بقای اخوت حتی در شرایط اختلاف حاکی از این است که اخوت یک امر مجعول است که در هر دو حال اختلاف و عدم اختلاف به حال خود باقی میماند.
آیتالله مبلغی گفت: این در حالی است که اگر اخوت یک وظیفه فقهی میبود، معنا نداشت در صورت اختلاف، از وجود و تحقق خارجی آن سخن به میان آورده شود.
وی با اشاره به اینکه کلامیات وحدت بهمثابه زیرساختهایی برای فقه وحدت است تا بر روی آن بنا گردد، گفت: اگر بگوییم که اخوت برای اعضای امت از سوی خداوند جعل شده است باید بپذیریم، وظیفه فقهی مبتنی بر این عقیده، لزوم داشتن عمل برادرانه با یکدیگر : (تآخی) است.
آیتالله مبلغی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی یکی از پروژههای بزرگ جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است، گفت: ما باید بدانیم که وحدت و قواعد فقهی آن در کشورهای مختلف مثل پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و ... به دلیل وجود شرایط بومی هر کشور و منطقه، نیازمند به تطبیقهای متناسب با شرایط ویژه آن کشور است.
وی گفت: فضلا و فرهیختگان هر کشور باید شرایط ویژه آن کشور را از حیث مناسبات و روابط بررسی و بعدازآن با رجوع به اصول وحدت، نسخههای متناسب را برای کشور خود شناسایی و طراحی کنند.